INTERAÇÕES DISCURSIVAS E ARGUMENTAÇÃO EM SALA DE AULA: A CONSTRUÇÃO DE CONCLUSÕES, EVIDÊNCIAS E RACIOCÍNIOS

DISCURSIVE INTERACTIONS AND ARGUMENTATION IN CLASSROOM: BUILDING UP CONCLUSIONS, EVIDENCES AND REASONING

Authors

  • Lucia Helena Sasseron Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172020210135

Keywords:

Discursive interactions; Argument; Elementary School

Abstract

Discursive interactions in science education promote dialogical environment. Argumentation has been focus of study in ​​science education research. In this paper, we intend to explore how arguments are discussed in classes in which discursive interactions are prompt. The theoretical discussion that underlies this study also helps us to analyze data. This case study has a qualitative bias for the analysis of science lessons. We present a way of organizing information from discursive interactions to show how the ideas under discussion become arguments. We understand that this study can contribute to research in science education, presenting a kind of analysis for the construction of arguments that, while punctuating the contributions of each person, reveals transformations from ideas to become claims, evidence or justification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADÚRIZ-BRAVO A., & CHION A. R. Language, Discourse, Argumentation, and Science Education. In: TABER K.S., & AKPAN B. (ed.), Science Education: an international course companion, p. 157-166, Rotterdem: SensePublishers.2017. [ Links ]

BERLAND, L., SCHWARZ, C., KRIST, C., KENYON, L., LO, A., & REISER, B. Epistemologies in practice: Making scientific practices meaningful for students. Journal of Research in Science Teaching, 53(7). DOI: 10.1002/tea.21257. 2016. [ Links ]

CLARK, D. B., SAMPSON, V., WEINBERGER, A., & ERKENS, G. Analytic frameworks for assessing dialogic argumentation in online learning environments. Educational Psychology Review, 19(3), p. 343-374.2007. [ Links ]

De CHIARO, S. & AQUINO, K.A.S. Argumentação na sala de aula e seu potencial metacognitivo como caminho para um enfoque CTS no ensino de química: uma proposta analítica. Educação e Pesquisa, 43(2), p. 411-426. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201704158018. 2017. [ Links ]

De CHIARO, S. O barulho interior de um aluno em silêncio: o desenvolvimento metacognitivo de alunos calados em situações de argumentação em sala de aula. In: De CHIARO, S., & MONTEIRO, C. E. (Org.). Formação de Professores: Múltiplos Olhares (p. 139-163). Recife, PE: Editora Universitária da UFPE.2015. [ Links ]

DRIVER, R., NEWTON, P. & OSBORNE, J. Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84 (3), p. 287-312. 2000. [Links]

DUSCHL, R. A. & OSBORNE, J. Supporting and Promoting Argumentation Discourse in Science Education, Studies in Science Education, 38, p. 39-72. 2002. [ Links ]

DUSCHL, R. A. Science education in three-part harmony: balancing conceptual, epistemic and social learning goals. Review of Research in Education, 32(1), p. 268-291. 2008 [ Links ]

DUSCHL, R. A. Assessment of inquiry. In: ATKIN, J. M., & COFFEY, J (Ed.), Everyday assessment in the science classroom (p. 41-59) Arlington, VA: NSTA Press. 2003. [ Links ]

ERDURAN, S. & JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M.P. Argumentation in Science education: perspectives from classroom-based research. Dordecht: Springer.2008. [ Links ]

ERDURAN, S., SIMON, S., & OSBORNE, J. TAPping into argumentation: Developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse. Science Education, 88(6), p. 915-933. 2004. [ Links ]

ERICKSON, F. (1998). Qualitative Research Methods for Science Education, In: FRASER, B.J & TOBIN, K. G. (Org.), International Handbook of Science Education. Part Onde. Kluwer Academic Publishers. [ Links ]

EVAGOROU, M., JIMENEZ-ALEIXANDRE, M. P., & OSBORNE, J. ‘Should We Kill the Grey Squirrels?’ A Study Exploring Students’ Justifications and Decision-Making. International Journal of Science Education, 34:3, p. 401-428. 2012. [Links]

FERRAZ, A. T., SASSERON, L. H. Propósitos epistêmicos para a promoção da argumentação em aulas investigativas. Investigações em ensino de ciências, 22(1), p. 40-62. DOI:10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p42. 2017. [ Links ]

FRANCO, L.G., & MUNFORD, D. O Ensino de Ciências por Investigação em Construção: Possibilidades de Articulações entre os Domínios Conceitual, Epistêmico e Social do Conhecimento Científico em Sala de Aula. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 20(u), 687-719. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719. 2020. [ Links ]

HENDERSON, J. B., MCNEILL, K. L., GONZÁLEZ-HOWARD, M., CLOSE, K., & EVANS, M. Key challenges and future directions for educational research on scientific argumentation. Journal of Research in Science Teaching, 55, p. 5-18. DOI 10.1002/tea.21412. 2018. [ Links ]

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M.P. & BROCOS, P. Desafios metodológicos na pesquisa da argumentação em ensino de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(spe), 139-159. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s08. 2015. [ Links ]

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P., & CRUJEIRAS, B. Epistemic Practices and Scientific Practices in Science Education. In: TABER, K., & AKPAN, B. (Ed.). Science Education: An International Course Companion, p.69-80, Rotterdam: Sense Publishers. DOI:10.1007/978-94-6300-749-8_5. 2017. [ Links ]

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P., & ERDURAN, S. Argumentation in science education: An overview. In: ERDURAN, S., & JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (ed.). Argumentation in Science Education: perspectives from classroom-based research, p. 3-27, Netherlands: Springer. 2008. [ Links ]

JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P., BUGALLO RODRÍGUEZ, A., & DUSCHL, R. A. “Doing the Lesson” or “Doing Science”: Argument in High School Genetics. Science Education, 84(6), p. 757-792. 2000. [ Links ]

KELLY, G. J. Methodological considerations for the study of epistemic cognition in practice. In: Handbook of Epistemic Cognition, p. 393-408, Taylor and Francis Inc. DOI 10.4324/9781315795225. 2016. [ Links ]

KELLY, G. J., & LICONA, P. Epistemic Practices and Science Education. In: Matthews M. (ed.). History, Philosophy and Science Teaching, p. 139-165, Springer. DOI https://doi.org/10.1007/978-3-319-62616-1. 2018. [ Links ]

KELLY, G. J., Drucker, S., & Chen, K. Students’ reasoning about electricity: Combining performance assessment with argumentation analysis. International Journal of Science Education, 20(7), p. 849-871. 1998. [ Links ]

KELLY, G. J., REGEV, J., & PROTHERO, W. Analysis of lines of reasoning in written argumentation. In: ERDURAN. S., & JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (Ed.), Argumentation in science education: perspectives from classroom-based research, p. 137-158, Dordrecht: Springer. 2008. [ Links ]

KELLY, G.J. & TAKAO, A. Epistemic levels in argument: An analysis of university oceanography students’ use of evidence in writing. Science Education, 86: 314-342. doi:10.1002/sce.10024. 2002. [ Links ]

KELLY, G.J. Inquiry Teaching and Learning: Philosophical Considerations. In: Matthews M. (ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. Springer, Dordrecht. 2014. [ Links ]

KUHN, L. & Reiser, B. Structuring activities to foster argumentative discourse. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA. 2006. [ Links ]

LEITÃO, S. O lugar da argumentação na construção do conhecimento. In: LEITÃO, S., & DAMIANOVIC, M.C (Ed.). Argumentação na escola: o conhecimento em construção. p.13-46, Brasil: Pontes. 2011. [ Links ]

LEMKE, J. L. Aprender a Hablar Ciencia: lenguaje, aprendizaje y valores. Espanha: Paidós. 1997. [ Links ]

LÜDKE, M. & ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. Temas Básicos de Educação e Ensino. São Paulo: EPU. 1986. [Links]

MARTINS, M., IBRAIM, S.S. & MENDONÇA, P.C.C. Esquemas argumentativos de Walton na análise de argumentos de professores de química em formação inicial. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 18(2), 49-72. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180203. 2016. [ Links ]

MCNEILL, K. L. Teachers’ use of curriculum to support students in writing scientific arguments to explain phenomena. Science Education, 93(2), p. 233-268. 2009. [ Links ]

MCNEILL, K. L., LIZOTTE, D. J., KRAJCIK, J., & MARX R. W. Supporting students’ construction of scientific explanations by fading scaffolds in instructional materials. The Journal of the Learning Sciences, 15(2), p. 153-191. 2006. [ Links ]

MUNFORD, D. & SILVA, A.P.S. Argumentação e a construção de oportunidades de aprendizagem em aulas de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17, p. 161-185.2015. [ Links ]

NASCIMENTO, L.A, & SASSERON, L.H. A constituição de normas e práticas culturais nas aulas de ciências: proposição e aplicação de uma ferramenta de análise. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 21, e10548. Epub April 25, 2019. https://doi.org/10.1590/1983-21172019210104. [Links]

NIELSEN, J.A. Dialectical Features of Students’ Argumentation: A Critical Review of Argumentation Studies in Science Education. Research in Science Education 43, p. 371-393 (2013). https://doi.org/10.1007/s11165-011-9266-x. [Links]

OROFINO, R.P. & TRIVELATO, S.L.F. O uso de conceitos científicos em argumentos em aulas de biologia. Investigações em Ensino de Ciências, 20(3), p. 116-130. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v20n3p116. 2015. [Links]

OSBORNE, J. Defining a knowledge base for reasoning in Science: the role of procedural and epistemic knowledge. In: DUSCHL, R. A., & BISMARCK, A. S. (ed.), Reconceptualizing STEM Education: the central role of practice. New York, NY: Routledge. 2016. [ Links ]

PEARSON, P. D., KNIGHT, A. M., CANNADY, M. A., HENDERSON, J. B., & MCNEILL, K. L. Assessment at the intersection of science and literacy. Theory into Practice, 54(3), p. 228-237. 2015. [ Links ]

PUIG, B., AGEITOS, N. & JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M.P. Learning Gene Expression Through Modelling and Argumentation. Science & Education 26, p. 1193-1222. https://doi.org/10.1007/s11191-017-9943-x. 2017. [ Links ]

RAPANTA, C., GARCIA-MILA, M., & GILABERT, S. What is meant by argumentative competence? An integrative review of methods of analysis and assessment in education. Review of Educational Research, 83, p. 483-520. 2013. [ Links ]

REISER, B., BERLAND, L. K., & KENYON, L O . Engaging students in the scientific practices of explanation and argumentation: Understanding a Framework for K-12 Science Education. The Science Teacher, 79(4), p. 34-39. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/43557493. 2012. [ Links ]

SASSERON, L.H. (2008). Alfabetização científica no ensino fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. (Tese de Doutorado), Universidade de São Paulo, São Paulo. [ Links ]

SASSERON, L. H. & DUSCHL, R. A. Ensino de ciências e as Práticas epistêmicas: o papel do professor e o engajamento dos estudantes. Investigações em Ensino de Ciências, 21, p. 52-67.2016. [ Links ]

SASSERON, L. H. & CARVALHO, A. M. P. A construção de argumentos em aulas de ciências: o papel dos dados, evidências e variáveis no estabelecimento de justificativas. Ciência & Educação, 20(2), p. 393-410. 2014. [ Links ]

SASSERON, L. H., & CARVALHO, A. M. P. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação, 17(1), 97-114. 2011. [Links]

SASSERON, L. H., & CARVALHO, A. M. P. Ações e indicadores da construção do argumento em aulas de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 15, p. 169-189. 2013. [ Links ]

SASSERON, L.H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(spe), 49-67. http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s04. 2015. [ Links ]

SILVA, A. C. T. Interações discursivas e práticas epistêmicas em salas de aula de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(spe), p. 69-96. 2015. [ Links ]

SIMON, S., ERDURAN, S., & OSBORNE, J. Learning to Teach Argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28, p. 235-260. 2006. [ Links ]

SOUZA, V. F. M., & SASSERON, L. H. As perguntas em aulas investigativas de ciências: a construção teórica de categorias. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, p. 29-44. 2012. [ Links ]

STROUPE, D. Examining Classroom Science Practice Communities: How Teachers and Students Negotiate Epistemic Agency and Learn Science-as-Practice. Science Education, 98(3), p. 487-516.2014. [ Links ]

TOULMIN, S.E. Os Usos do Argumento, São Paulo: Martins Fontes. 2006. [Links]

VAN EEMEREN, F. H., & GROOTENDORST, R. A systematic theory of argumentation: The pragmadialectical approach. Cambridge: Cambridge University Press. 2004. [ Links ]

WALTON, D. N. Argumentation schemes for presumptive reasoning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 1996. [ Links ]

ZEIDLER, D. L., & SADLER, T. D. The role of moral reasoning in argumentation: Conscience, character and car. In: ERDURAN, S., & JIMENEZ-ALEIXANDRE, M. P. (Ed.), Argumentation in science education: Perspectives from classroom-based research, p. 201-216, Netherlands: Springer Press. 2007. [ Links ]

ZOHAR, A., & NEMET F . Fostering students’ knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching, 39(1), p. 35-62. 2002. [ Links ]

WINDSCHITL, M., THOMPSON, J., & BRAATEN, M. Beyond the scientific method: Model based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92(5), p. 941-967. 2006. [ Links ]

Published

2021-02-03 — Updated on 2021-04-30

Issue

Section

RESEARCH REPORTS