ENGAJAMENTO DE ESTUDANTES EM INVESTIGAÇÃO ESCOLAR SOBRE CIRCUITOS ELÉTRICOS SIMPLES

STUDENTS’ ENGAGEMENT ON A SCHOOL INVESTIGATION ABOUT SIMPLE ELECTRIC CIRCUITS

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172019210110%20

Palavras-chave:

Engajamento; Atividades Investigativas; Ensino de Física.

Resumo

Buscam-se objetivos variados com as atividades desenvolvidas no laboratório escolar de Física. Entre as várias propostas para esse ambiente de aprendizagem estão aquelas que o concebem a partir de atividades investigativas, com diferentes níveis de abertura. Neste trabalho, apresentamos os resultados de uma investigação sobre o engajamento de estudantes do Ensino Médio durante o desenvolvimento de uma atividade investigativa semiaberta sobre circuitos elétricos simples. O objetivo do trabalho foi caracterizar o engajamento desses estudantes nessa atividade. O estudo foi conduzido numa escola pública brasileira, vinculada à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, localizada na cidade de Belo Horizonte/MG (Brasil). A coleta de dados envolveu gravações de áudio e vídeo de grupos de três a quatro estudantes no laboratório de física da 1ª série do Ensino Médio. A análise dos dados baseou-se no conceito e nos indicadores de engajamento estabelecidos na literatura de pesquisa. Os resultados mostram que embora todos os grupos tenham demonstrado algum envolvimento com a atividade, nem todos os estudantes se engajaram na resolução das tarefas propostas. Entre os que se engajaram nas tarefas, percebe-se variação na qualidade desse envolvimento.

Laboratory in Physics teaching can serve many pedagogical objectives. One of the proposals to physics labs involves the use of investigative activities. In this paper, we present the results of a study about high school students’ engagement in an investigative activity about electrical circuits. The aim of this study was to characterize the engagement of these students in this activity. The research was conducted in a Brazilian federal high school located in Belo Horizonte/Minas Gerais. We recorded groups of three to four year students during physics lab lessons. The data analysis was based on the concept of engagement and its indicators established in research literature. The results reveal that all students exhibited involvement in the activity but not all engaged in tasks proposed in it. Among the students who engaged in tasks, we identified variations in the quality of their involvement.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ADEGOKE, B. A. Impact of interactive engagement on reducing the gender gap in quantum physics learning outcomes among senior secondary school students. Physics Education, v. 47, n. 4, p. 462-470, 2012. [ Links ]

AINLEY, M. D. Styles of engagement with learning: Multidimensional assessment of their relationship with strategy use and school achievement. Journal of Educational Psychology, v. 85, n. 3, p. 395-405, 1993. [ Links ]

BAROLLI, E.; LABURÚ, C. E.; GURIDI, V. M. Laboratorio didáctico de ciencias: caminos de investigación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 9, n. 1, p. 88-110, 2010. [ Links ]

BARRON, B. Achieving Coordination in Collaborative Problem-Solving Groups. Journal of the Learning Sciences, v. 9, n. 4, p. 403-436, out. 2000. [ Links ]

BARRON, B. When Smart Groups Fail. Journal of the Learning Sciences, v. 12, n. 3, p. 307-359, 2003. [ Links ]

BARROW, L. H. A Brief History of Inquiry: From Dewey to Standards. Journal of Science Teacher Education, v. 17, p. 265-278, 2006. [ Links ]

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002. [ Links ]

BORGES, O.; JULIO, J. M.; COELHO, G. R. Efeitos de um Ambiente de Aprendizagem sobre o Engajamento Comportamental, o Engajamento Cognitivo e sobre a Aprendizagem. VEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Atas do...Bauru: Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de Ciências, 2005. [ Links ]

CHRISTENSON, S. L.; RESCHLY, A. L.; WYLIE, C. (org.). Handbook of Research on Student Engagement. New York: Springer, 2012. [ Links ]

COELHO, G. R. A evolução do entendimento dos estudantes em eletricidade: Um estudo longitudinal. 2011. 173 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. [ Links ]

ENGLE, R.; CONANT, F. Guiding principles for fostering productive disciplinary engagement: explaining an emergent argument in a community of learners classroom. Cognition and Instruction 2, v. 20, n. 4, p. 399-483, 2002. [ Links ]

FREDRICKS, J. A.; BLUMENFELD, P. C.; PARIS, A. H. School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, v. 74, n. 1, p. 59-109, 2004. [ Links ]

FRYDENBERG, E.; AINLEY, M.; RUSSELL, V. J. Student Motivation and Engagement. Canberra: [s.n.], 2005. [ Links ]

GOMES, A. D. T.; BORGES, A. T.; JUSTI, R. Processos E Conhecimentos Envolvidos Na Realização De Atividades Práticas: Revisão Da Literatura E Implicações Para a Pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 2, p. 187-207, 2008. [ Links ]

HODSON, D. Experimentos na ciência e no ensino de ciências. Education philosophy and theory, v. 20, p. 53-66, 1988. [ Links ]

HOFSTEIN, A.; LUNETTA, V. N. The Laboratory in Science Education: Foundations for the Twenty-First Century. Science Education, v. 88, n. 1, p. 28-54, 2004. [ Links ]

HOFSTEIN, A.; LUNETTA, V. N. The Role of the Laboratory in Science Teaching: Neglected Aspects of Research. Review of Educational Research, v. 52, n. 2, p. 201-217, 1982. [ Links ]

JULIO, J. M.; VAZ, A. M. Grupos de alunos como grupos de trabalho: um estudo sobre atividades de investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educaçao em Ciências, v. 7, n. 2, 2007. [ Links ]

JULIO, J. M.; VAZ, A. M.; FAGUNDES, A. Atenção: Alunos engajados - Análise de um grupo de aprendizagem em atividade de investigação. Ciência & Educação (Bauru), v. 17, n. 1, p. 63-81, 2011. [ Links ]

KANARI, Z.; MILLAR, R. Reasoning from data: How students collect and interpret data in science investigations. Journal of Research in Science Teaching, v. 41, n. 7, p. 748-769, 2004. [ Links ]

KASSEBOEHMER, A. C.; FERREIRA, L. H. Método investigativo em aulas teóricas de Química: Estudo das condições da formação do espírito científico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 12, p. 144-168, 2013. [Links]

KINDERMANN, T. A. Natural peer groups as contexts for individual development: The case of children’s motivation in school. Developmental Psychology, v. 29, n. 6, p. 970-977, 1993. [ Links ]

KIPNIS, M.; HOFSTEIN, A. The inquiry laboratory as a source for development of metacognitive skills. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 6, n. 3, p. 601-627, 2008. [ Links ]

KIRSCHNER, P.; SWELLER, J.; CLARK, R. Why Unguided Learning Does Not Work: An Analysis of the Failure of Discovery Learning, Problem-Based Learning, Experiential Learning and Inquiry-Based Learning. Educational Psychologist, v. 41, n. 2, p. 75-86, 2006. [ Links ]

KUHN, D. et al. Can Engaging in Science Practices Promote Deep Understanding of Them? Science Education, v. 101, n. 2, p. 232-250, 2017. [Links]

MARKS, H. M. Student Engagement in Instructional Activity: Patterns in the Elementary, Middle, and High School Years. American Educational Research Journal, v. 37, n. 1, p. 153-184, 2000. [ Links ]

MARTIN, A. J.; GINNS, P.; PAPWORTH, B. Motivation and engagement: Same or different? Does it matter? Learning and Individual Differences, v. 55, p. 150-162, 2017. [ Links ]

MILNE, C.; OTIENO, T. Understanding engagement: Science demonstrations and emotional energy. Science Education, v. 91, n. 4, p. 523-553, 2007. [ Links ]

MOREIRA, A. F.; PONTELO, I. Níveis de engajamento em uma atividade prática de Física com aquisição automática de dados. Revista Brasileira de Pesquisa em Educaçao em Ciências, v. 9, n. 2, p. 148-167, 2009. [ Links ]

MORTIMER, E. F. et al. Uma metodologia para caracterizar os gêneros de discurso como tipos de estratégias enunciativas nas aulas de Ciências. In: NARDI, R. (org.). A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: Alguns Recortes. São Paulo: Escrituras, 2007. p. 53-94. [ Links ]

MUNFORD, D.; LIMA, M. E. C. DE C. E. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Ensaio, v. 9, n. 1, p. 89-111, 2007. [ Links ]

NEWMAN, F. M. Student engagement and achievement in American secondary schools. New York: Teacher College Press, 1992. [ Links ]

NEWMANN, F. M.; WEHLAGE, G. G.; LAMBORN, S. D. The significance and sources of student engagement. In: NEWMANN, F. M. (org.). Student engagement and achievement in American secondary schools. New York: Teacher College Press, 1992. p. 11-39. [ Links ]

OGAN-BEKIROGLU, F.; ESKIN, H. Examination of the relationship between engagement in scientific argumentation and conceptual knowledge. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 10, n. 6, p. 1415-1443, 2012. [ Links ]

OLITSKY, S.; MILNE, C. Understanding engagement in science education: The psychological and the social. In: FRASER, B. J.; TOBIN, K.; MCROBBIE, C.(org.). Second International Handbook of Science Education. Dordrecht: Springer, 2012. p. 19-33. [ Links ]

REIGOSA, C.; ALEIXANDRE, M. P. J. Formas de Actuar de los Estudiantes en el Laboratorio para la Fundamentación de Afirmaciones y Propuestas de Acción. Enseñanza de Las Ciencias, v. 29, n. 1, p. 23-34, 2011. [ Links ]

RODRIGUES, B. A.; BORGES, A. T. O ensino de ciências por investigação: reconstrução histórica. 2008, Curitiba: SBF. p. 1-12. [ Links ]

SANDI-URENA, S. et al. Students’ experience in a general chemistry cooperative problem based laboratory. Chem. Educ. Res. Pract., v. 12, p. 434-442, 2011. [ Links ]

SASSERON, L. H.; DUSCHL, R. A. Ensino de ciências e as práticas epistêmicas: o papel do professor e o engajamento dos estudantes. Investigações em Ensino de Ciências, v. 21, n. 2, p. 52-67, 2016. [ Links ]

SHERNOFF, D. J. et al. Student engagement as a function of environmental complexity in high school classrooms. Learning and Instruction, v. 43, p. 52-60, 2015. [ Links ]

SINATRA, G. M.; HEDDY, B. C.; LOMBARDI, D. The Challenges of Defining and Measuring Student Engagement in Science. Educational Psychologist, v. 50, n. 1, p. 1-13, 2015. [ Links ]

SINGH, K.; GRANVILLE, M.; DIKA, S. Mathematics and Science Achievement: Effects of Motivation, Interest, and Academic Engagement. The Journal of Educational Research, v. 95, n. 6, p. 323-332, 2002. [ Links ]

TAMIR, P.; STAVY, R.; RATNER, N. Teaching science by inquiry: assessment and learning. Journal of Biological Education, v. 33, n. 1, p. 27-32, 1998. [ Links ]

WHITE, R. T. The link between laboratory and learning. International Journal of Science Education, v. 18, n. 7, p. 761-774, 1996. [ Links ]

WILCOX, B. R.; LEWANDOWSKI, H. J. Developing skills versus reinforcing concepts in physics labs: Insight from a survey of students’ beliefs about experimental physics. Physical Review Physics Education Research, v. 13, p. 1-9, 2017. [ Links ]

WOLF, S. J.; FRASER, B. J. Learning environment, attitudes and achievement among middle-school science students using Inquiry-based laboratory activities. Research in Science Education, v. 38, n. 3, p. 321-341, 2008. [ Links ]

ZÔMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: Aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011. [ Links ]

Publicado

2019-06-15 — Atualizado em 2021-05-03

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS