PLANEJAMENTO E CONDUÇÃO DE DISCUSSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA OCORRIDAS EM UMA SITUAÇÃO DE ENSINO FUNDAMENTADA EM MODELAGEM CONDUZIDA POR UMA PROFESSORA EM FORMAÇÃO

PLANNING AND CONDUCTING OF DISCUSSIONS ABOUT NATURE OF SCIENCE IN A MODELLING-BASED TEACHING SITUATION CONDUCTED BY A PRE-SERVICE TEACHER

Autores

  • Cristiane Martins da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
  • Rosária Justi Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) https://orcid.org/0000-0001-6535-5046

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172019210124%20

Palavras-chave:

Natureza da ciência; Ensino fundamentado em modelagem Planejamento e condução de ensino.

Resumo

Neste artigo apresentamos os resultados de uma pesquisa que investigou (i) como uma licencianda identificou aspectos de natureza da ciência (NdC) possíveis de serem discutidos no contexto de ensino fundamentado em modelagem; (ii) como tais discussões foram conduzidas; e (iii) a participação dos estudantes nas mesmas. As aulas ocorreram em uma turma do primeiro ano do ensino médio. Os dados que subsidiaram nossas análises foram coletados a partir de registro em vídeo do planejamento e da condução das aulas. Neste último caso, focamos nos debates e interações entre licencianda e estudantes. Os resultados mostram que, apesar de a licencianda ter sido capaz de identificar todos os aspectos possíveis de serem discutidos a partir daquelas atividades de modelagem, nem sempre a condução das aulas resultou na participação dos estudantes e expressão de suas ideias sobre NdC. Isto ocorreu somente quando a licencianda explorou os conhecimentos vivenciados pelos estudantes durante as discussões dos processos de modelagem desenvolvidos por eles. Isto mostra o papel essencial do professor na condução dessas atividades e aponta para a necessidade de que os processos de formação de professores favoreçam instruções sobre NdC que contemplem discussões sobre o assunto e explorem aspectos práticos desse ensino.

In this paper, we present the results of a study that investigated (i) how a pre-service teacher identified aspects about nature of science (NOS) that could be discussed in a modelling-based teaching context; (ii) how such discussions were conducted; and (iii) the student participation in the discussions. The classes took place in a regular first year medium level class. Data that supported our analysis were collected from video recording of the planning and conducting of the classes. In the latter case, we focus on debates and interactions between the pre-service teacher and the students. The results show that, although the pre-service teacher was able to identify all possible aspects that could be discussed from those modeling activities, the conduction of the classes didn’t always result in the participation and expression of students’ ideas about NOS. This occurred only when the pre-service teacher explored the students’ knowledge experienced during the discussions of the modelling processes in which they participated. This shows the essential role the teacher plays in the conduction of the activities and points out the need for the inclusion of instruction on NOS in teachers’ education that could support the development of their content and pedagogical knowledge related to NOS.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ABD-EL-KHALICK, F.; LEDERMAN, N. G. Improving Science Teachers’ Conceptions of Nature of Science: A Critical Review of the Literature. International Journal of Science Education, v. 22, n. 7, p. 665-701, 2000.[Links]

AKERSON, V. L.; DONNELLY, L. A.; RIGGS, M. L.; EASTWOOD, J. L. Developing a Community of Practice to Support Preservice Elementary Teachers’ Nature of Science Instruction. International Journal of Science Education, v. 34, n. 9, p. 1371-1392, 2012. [ Links ]

ALLCHIN, D. Complementary Approaches to Teaching Nature of Science: Integrating Student Inquiry, Historical Cases, and Contemporary Cases in Classroom Practice. Science Education, v. 98, n. 3, p. 461-486, 2014. [ Links ]

BARBOSA, F. T.; AIRES, J. A. A abordagem HFC por meio de estudos de casos históricos: propostas didáticas para o Ensino de Química. Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação Química - ReLAPEQ, v. 1, n. 2, p. 97-120, 2017. [ Links ]

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais - Ensino Médio - parte III - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: SEMTEC, 2000. [ Links ]

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Secretaria da Educação Básica, 2017. [ Links ]

BURGIN, S. R.; SADLER, T. D. Learning nature of science concepts through a research apprenticeship program: A comparative study of three approaches. Journal of Research in Science Teaching, v. 53, n. 1, p. 31-59, 2016. [ Links ]

CHINELLI, M. V.; FERREIRA, M. V. S.; AGUIAR, L. E. V. Epistemologia em sala de aula: A natureza da ciência e da atividade científica na prática profissional de ciências. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 17-35, 2010. [ Links ]

DUSCHL, R. A.; GRANDY, R. Two Views About Explicitly Teaching Nature of Science. Science & Education, v. 22, n. 9, p. 2109-2139, 2013. [ Links ]

FERREIRA, P. F. M.; JUSTI, R. S. Modelagem e o “Fazer Ciência”. Química Nova na Escola, v. 28, p. 32-36, 2008. [ Links ]

GALILI, I. Towards a Refined Depiction of Nature of Science Applications to Physics Education. Science & Education, v. 28, n. 3, p. 503-537, 2019. [ Links ]

GILBERT, J. K.; JUSTI, R. Modelling-based Teaching in Science Education. Basel, Switzerland: Springer International Publishing, 2016. [ Links ]

GUERRA-RAMOS, M. T. Teachers’ Ideas about the Nature of Science: A Critical Analysis of Research Approaches and Their Contribution to Pedagogical Practice. Science & Education, v. 21, n. 5, p. 631-655, 2012. [ Links ]

HANUSCIN, D. L.; LEE, M. H.; AKERSON, V. L. Elementary Teachers’ Pedagogical Content Knowledge for Teaching the Nature of Science. Science Education, v. 95, n. 1, p. 145-167, 2011. [ Links ]

HODSON, D. Teaching and Learning about Science: Language, Theories, Methods, History, Traditions and Values. Rotterdam: Sense Publishers, 2009.[Links]

HODSON, D. Learning Science, Learning about Science, Doing Science: Different Goals Demand Different Learning Methods. International Journal of Science Education, v. 36, n. 15, p. 2534-2553, 2014. [ Links ]

IRZIK, G.; NOLA, R. New Directions for Nature of Science Research. In: M. R. Matthews (Ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching(pp. 999-1022). New York and London: Springer, 2014.[Links]

JUSTI, R.; ERDURAN, S. Characterizing Nature of Science: A supporting model for teachers. In: Conference of the International History, Philosophy and Science Teaching Group, Rio de Janeiro, 2015. [ Links ]

JUSTI, R.; GILBERT, J. K. Modelling, teachers’ views on the nature of modelling, implications for the education of modellers, International Journal of Science Education, v. 24, n. 4, p. 369-387, 2002. [ Links ]

KNUUTTILA, T. Modelling and representing: An artefactual approach to model-based representation. Studies in History and Philosophy of Science, v. 42, n. 2, p. 262-272, 2011. [ Links ]

LEDEN, L.; HANSSON, L.; REDFORS, A.; IDELAND, M. Teachers’ Ways of Talking About Nature of Science and Its Teaching. Science & Education, v. 24, n.9-10, p. 1141-1172, 2015. [ Links ]

LEDERMAN, N. G. Students’ and teachers’ conceptions about the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, v. 29, n. 4, p. 331-359, 1992. [ Links ]

LEDERMAN, N. G. Teachers’ understanding of the nature of science and classroom practic☺STI, R. Investigando as contribuições de um curso de formação para o desenvolvimento e aplicação de uma sequência didática para o ensino de natureza da ciência. In: 4ªConferência Latino-Americana do International History, Philosophy and Science Group (IHPST-LA), 4ª IHPST-LA, Santo AndréSP-, 2018. [ Links ]

SMITH, M.U.; SHARMANN, L. C. Defining versus Describing the Nature of Science: A Pragmatic Analysis for Classroom Teachers and Science Educators. Science Education, v. 83, n. 4, p. 493-509, 1999. [ Links ]

VAZQUES-ALONSO, A.; GARCIA-CARMONA, A.; MANASSERO-MAS, M. A.; BENNÀSSAR-ROIG, A. Science Teachers’ Thinking about the Nature of Science: A New Methodological Approach to Its Assessment. Research in Science Education, v. 43, n. 2, p. 781-808, 2012. [ Links ]

WHABEH, N.; ABD-EL-KHALICK, F. Revisiting the Translation of Nature of Science Understandings into Instructional Practice: Teachers’ Nature of Science Pedagogical Content Knowledge. International Journal of Science Education, v. 36, n. 3, p. 425-466, 2014. [ Links ]

WONG, S. L.; HODSON, D. From the Horses’ Mouth: What Scientists Say About Scientific Investigation and Scientific Knowledge. Science Education, v. 93, n. 1, p. 109-130, 2009. [ Links ]

Downloads

Publicado

2019-11-25

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS