Turismo, espaço e tempo social

acepções teóricas da modernidade em movimento

Authors

  • Bruno Pereira Bedim Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-549X..13234

Keywords:

tourism, time, space-merchandise, capitalism, modernity

Abstract

This article considers the conception of the tourism as a socio-spatial phenomenon originated from the contradictions of the productive machinery of modernity – incorporating innumerable capitalist interfaces and their respective mechanisms of expansion by transforming the space itself (tourist destination) into merchandise, “fetishing” places and awaking in modern man’s imaginary the desire to travel and to consume landscapes and cultures, to move himself across the world and to go shopping everywhere, to photograph remote places of the globe and to extend there the structures of accumulation and reproduction of the capital. Dialectically, there are massification of the tourist spaces and their incorporation to the global productive spheres under the cultural industry respective contexts, a process which ties itself in with the alienation of the use of non-work time

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno Pereira Bedim, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Bruno Pereira Bedim é doutorando em Geografia – IGC/UFMG; Professor do Departamento de Turismo – UFOP; Pesquisador do Núcleo de Estudos Terra e Sociedade – IGC/UFMG.

References

ADORNO, Theodor W. Résumé sobre indústria cultural. Trad. Carlos Eduardo Machado. [S.l.: s.n.], 1967. Não publicado. Separata de:

ADORNO, Theodor W. Ohne Leitbild. Frankfurt: Parva Aesthetica; Suhrkamp, 1967.

ADORNO, Theodor W. Tempo livre. In: ADORNO, Theodor W. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002. p. 112-127.

ALFREDO, A. O mundo moderno e o espaço: apreciações sobre a contribuição de Henri Lefebvre. GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, n. 19, p. 53-79, 2006.

BEDIM, Bruno P. O espaço capitalista da natureza e seu (contra) uso turístico: a dialética da visitação pública em áreas protegidas – um ensaio teórico. Caderno de Turismo, Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, p. 75-89, 2007a. Disponível em . Acesso em: 01 out. 2007.

BEDIM, Bruno P. O processo de intervenção social do turismo na Serra de Ibitipoca (MG): simultâneo e desigual, dilema camponês no “Paraíso do Capital”. Dissertação (Mestrado em Geografia: Organização, Gestão e Produção do Espaço) – Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

BEDIM, Bruno P. Perspectivas conceituais na controvérsia da abstração: o lugar histórico do camponês no mundo moderno. Geografias, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 72- 88, jul./dez. 2007b.

BEDIM, Bruno P.; PAULA, Heber Eustáquio. Relatos visitados: história oral e pesquisa em turismo e hospitalidade; considerações teóricometodológicas. Caderno de Turismo, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 63-77, 2007. Disponível em . Acesso em: 01 out. 2007.

BEDIM, Bruno P. ; TUBALDINI, M. A. S. A chegada do outsider ao rural-paraíso: novos atores e relações econômicas e sociais no contexto turístico da Serra de Ibitipoca (MG). Revista Agrária (DG/FFLCH/ USP), São Paulo, v. 2, n. 5, p. 4-39, 2006.

BENI, Mário C. Análise estrutural do turismo. 6. ed. São Paulo: Ed. SENAC, 2001.

BOSI, Alfredo. Plural, mas não caótico. In: BOSI, Alfredo (Org.). Cultura brasileira: temas e situações. 2. ed. São Paulo: Ática, 1992. p. 7-15.

CARLOS, Ana Fani Alessandri. O consumo do espaço. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (Org.). Novos caminhos da geografia. São Paulo: Contexto, 1999. p. 173-186.

CARNEIRO, H. Soares. O múltiplo imaginário das viagens modernas: ciência, literatura e turismo. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 35, p. 227-247, 2001.

COMPAGNON, Antoine. Os cinco paradoxos da modernidade. Trad. C. P. B. Mourão, C. F. Santiago e E. D. Gálery. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1996.

CORRÊA, Roberto Lobato. Região e organização espacial. São Paulo: Ática, 1986.

COSTA, Geraldo Magela. Análise de processos socioespaciais: contribuições metodológicas a partir da teoria e de resultados de pesquisas. GEOgraphia: revista da Pós-graduação em Geografia da UFF, Niterói, ano 7, n. 13, p. 29-47, set. 2005.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Trad. Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1990. v. 1.

HARRINGTON, Michael. O crepúsculo do capitalismo. Trad. Moacir Werneck de Castro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.

HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Trad. Adail Sobral e M. Stela Gonçalves. 14. ed. São Paulo: Loyola, 2005.

HARVEY, David. Espaços urbanos da “aldeia global”: reflexões sobre a condição urbana no capitalismo do final do século XX. Belo Horizonte: [s.n.], 1995. Mimeografado. Texto produzido a partir de transcrição e tradução de palestra.

IANNI, Octavio. Enigmas da modernidade-mundo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

IANNI, Octavio. Teorias da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

KRIPPENDORF, Jost. Sociologia do turismo. 3. ed. São Paulo: Aleph, 2003.

LA TORRE, Oscar de. El turismo: fenómeno social. México: FCE, 1980.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 2003.

LEFEBVRE, Henri. El manifiesto diferencialista. 2. ed. México: Siglo Veintiuno, 1975.

LEFEBVRE, Henri. Espaço e política. Trad. Margarida de Andrade e Sérgio Martins. [S.l.: s.n.], 2003. Não publicado. Título original: Espace et politique (Paris: Anthropos, 1972).

LEFEBVRE, Henri. Introdução à modernidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969a.

LEFEBVRE, Henri. O pensamento de Lenine. Lisboa: Moraes Editores, 1969b.

LEITE, M. L. M. Livros de viagem, 1803/1900. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1997.

MARTINS, Sérgio M. A cidade sem infância: a produção do espaço no mundo da mercadoria. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, n. 74, p. 23-46, 1996.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Flama, 1946.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1974. (Os pensadores).

MARX, Karl. O capital. 6. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980. Livro I, v. 1.

MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. In: MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: HUCITEC, 1984. p. 11-14.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Trad. José Carlos Bruni e Marco Aurélio Nogueira. São Paulo: HUCITEC, 1984.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do Partido Comunista. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Cartas filosóficas & O Manifesto Comunista de 1848. São Paulo: Moraes, 1987. p. 101-140.

MOESCH, Marutschka M. A produção do saber turístico. São Paulo: Contexto, 2000. MOESCH, Marutschka M. Turismo e lazer: conteúdos de uma única questão. In: MARCELLINO, N. C. Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. Campinas: Papirus, 2003. p. 19-30.

SANTOS, Milton. Espaço e método. São Paulo: Nobel, 1985. (Coleção Espaços).

SEABRA, O. C. L. A insurreição do uso. In: MARTINS, J. S. (Org.). Henri Lefebvre e o retorno à dialética. São Paulo: HUCITEC, 1996. p. 71-86.

TRIGO, Luiz G. Godoi. Turismo e política internacional. In: TRIGO, Luiz G. Godoi; PANOSSO, Alexandre. Reflexões sobre um novo turismo. São Paulo: Aleph, 2003. p. 15-56.

VIRILIO, Paul. Entrevista de Paul Virilio ao Le Monde. In: LE MONDE. Idéias contemporâneas. Trad. Maria L. Blumer. São Paulo: Ática, 1989. p. 161-168

Published

2008-07-01

How to Cite

Bedim, B. P. (2008). Turismo, espaço e tempo social: acepções teóricas da modernidade em movimento. Revista Geografias, 4(1), 7–22. https://doi.org/10.35699/2237-549X.13234

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)