As temáticas ambientais e a Educação Ambiental

garimpagens no ensino de Geografia e nas teorias da aprendizagem

Authors

  • Regina Célia Frigério

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-549X..13479

Keywords:

Environmental Education, Geography Teaching, Learning Theorie

Abstract

This research examined, with methodology developed for this purpose, the academic production of professors on environmental themes, in the annals of the most recent ENPEG (national meeting of practices on geography teaching), aiming to identify the theoretical base about learning, in particular, the constructivist perspective, preponderant in official curriculum. Environmental Education was indicated by the research as the most expressive environmental theme, being a significant cropping interface between Geography and Education. The constructivist conception was not explicitly declared on the teacher’s work, justifying the urgency on amplifying the discussion about geographic learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, Fernando. Capa: Concepção epistemológica e prática pedagógica. Disponível em: http://www.direcionaleducador. com.br/edicao-85- fev/12/capa-concepcaoepistemologica-e-praticapedagogica. Acesso em 10-08-2014.

_________ Fernando. Epistemologia e Ação Docente. Em Aberto, Brasília, ano 12, n. 58, abr./jun. 1993 BRASIL. Lei nº 9795/1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em 10-08-2014.

DUARTE, Newton. O Construtivismo seria pósmoderno ou o pósmodernismo seria o construtivismo? Análise de algumas ideias do construtivismo. In: _____. Sobre o construtivismo. Coleção Polêmicas do Nosso Tempo. Campinas: Autores Associados, 2005.

ENCONTRO NACIONAL DE PRÁTICA DE ENSINO DE GEOGRAFIA. . 12, 2003, João Pessoa. Anais eletrônicos do 13º Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia. João Pessoa: UFMG, 2013. 195p. Disponível em: http://files.enpeg2013.com.br/sites/default/files/uploads/noticia/119- anais-enpeg.pdf. Acessado em 15-07-2014.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. Campinas, SP: 4. ed. Papirus, 1995. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

HEDEGAARD, Mariene. A zona de desenvolvimento proximal como base para o ensino. In: DANNIELS, Harry (Org.). Uma introdução a Vygotsky. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

LOPES, Jader Janer Moreira. A criança e sua condição geográfica ... O Social em questão. Infância: construções contemporâneas, Rio de Janeiro, ano 20, n. 21, 2009.

LUCCI, Marcos Antônio. A proposta de Vygotsky: A psicologia sóciohistórica. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado, v.10, n. 2, 2006.

MENIN, Maria Suzana de Stefano - Piaget e Vygotsky - Um debate possível. Nuances, v. III, out. 1999, p. 45-50.

MIRANDA, Marília Gouveia de. Pedagogias Psicológicas e reforma educacional. In: DUARTE, Newton. Sobre o construtivismo. Coleção Polêmicas do Nosso Tempo. Campinas: Autores Associados, 2005.

LESTEGÁS, Francisco Rodríguez. Concebir la geografia escolar desde una nueva perspectiva: una disciplina a servicio de la cultura escolar. Boletin de la Asociación de Geógrafos Españoles. Madrid. n. 33, 2002, p. 173-186.

SOLÉ, Isabel; COLL, César. Os professores e a concepção construtivista. In: COLL, César; MARTÍN, Elena; MAURI, Teresa; et al. O construtivismo na sala de aula. 6 ed. São Paulo: Ática, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semenovitch. A construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

_________. A formação Social da Mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, L. S. ; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A .N. Estudos sobre a história do comportamento: O macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

Published

2015-06-01

How to Cite

Frigério, R. C. (2015). As temáticas ambientais e a Educação Ambiental: garimpagens no ensino de Geografia e nas teorias da aprendizagem. Revista Geografias, 26–39. https://doi.org/10.35699/2237-549X.13479