This is an outdated version published on 2020-08-11. Read the most recent version.

Information and communication technologies (TIC’s) and geotecnologies for school cartography

intervention experience in public school of Natal/RN

Authors

  • Raquel Silva dos Anjos Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Maria Luiza de Oliveira Terto Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Nadeline Hevelyn de Lima Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Sebastião Milton Pinheiro da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Arildo Gomes Cavalcante Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-549X.2020.24134

Keywords:

TIC’s, geotechnologies, digital inclusion

Abstract

In this work, the results of a research conducted with students from the 1st year of high school at the Colégio Estadual do Atheneu Norte-Rio-Grandense are presented, with the objective of evaluating the ability to operate and articulate basic concepts of cartography in the analysis of space multiple scales, using geotechnologies and information and communication technologies (ICTs). More specifically, the students' knowledge and ability to understand the cartographic representation were investigated, carried out through the Kahoot! Tool, interrelating the geographic elements with the school context, as well as improving the ability to locate and geocartographically spatial orientation. The methodological procedures included the bibliographic review, the planning of the pedagogical activities and the elaboration of the intervention project around four moments of 50 minutes / class, in two days of classroom pedagogical interventions. The interventions consisted of a theoretical and a practical part, with the use of a compass, Google Earth images, application of questionnaires and the use of the Kahoot! Software. The results reveal that geotechnologies and ICT’s help significantly in cartographic learning, giving students more effective participation during classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. E. Informática e formação de professores. Brasília, Distrito Federal: Ministério da Educação – MEC, 1999.

BOMFIM, N. R. A imagem da Geografia e do ensino da Geografia pelos professores das séries iniciais. Estudos Geográficos (UNESP), v. 4, p. 107-116, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 156 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf. Acesso em Agosto 2018.

CASTELLAR, S. M. V.; SACRAMENTO, A. C. R.; MUNHOZ, G. B. Recursos multimídia na educação geográfica: perspectivas e possibilidades. Ciência Geográfica. Bauru, v. 15, n. 1, jan./dez. 2011.

CASTELLAR, Sônia M. Vanzella. O letramento cartográfico e a formação docente: o ensino de geografia nas séries iniciais, 2013.

CASTROGIOVANNI, A. Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. – Porto Alegre: Mediação, 7.ed, 2009.

DI MAIO, A. C. Geotecnologias digitais no ensino médio: avaliação prática de seu potencial. Tese (Doutorado em Geografia). Rio Claro, UNESP, 2004.

DI MAIO, A. C. GEODEN: geotecnologias digitais no ensino básico por meio da Internet. In: XIII Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto (SBSR), 13, 2007, Florianópolis. Anais... São José dos Campos: INPE, 2007. Artigos, p.1457 -1464.

DI MAIO, A. C. et.al. GEOIDEA - Geotecnologia como instrumento da inclusão digital e educação ambiental. In: XIV Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto (SBSR), Natal. Anais... São José dos Campos: INPE, 2009. Artigos p. 2397 -2404.

FERREIRA, M. S. Oficina pedagógica recurso mediador da atividade do aprender. In: RIBEIRO, M. M.G; FERREIRA, M.S. (org.). Oficina pedagógica: uma estratégia de ensino – aprendizagem. Nata: EDUFRN, 2001.

FLORENZANO, T. G. Geotecnologias na geografia aplicada: difusão e acesso. Revista do Departamento de Geografia, 17, p. 24-29, 2005.

FONSECA, S. F. da. Geoprocessamento aplicado no ensino médio como suporte para interdisciplinaridade. RA’EGA. Curitiba, 2017. v.42, p. 165 -178.

FRANCISCHETT, M. N. A cartografia no ensino da geografia: a aprendizagem mediada. 1. ed. Cascavel: EDUNIOESTE, 2004. v. I. 198p.

FRANCISCHETT, M. N. A cartografia escolar crítica. BOOC, 2008.

FRANCISCO, C. N; OLIVEIRA, C. A. V. Inclusão digital e os sistemas de informações geográficas aplicados ao ensino básico. In: Encontro de Prática de Ensino da Geografia, 9, Niterói, Anais. Niterói: UFF, 2007.

GIRARDI, G. Aventuras da leitura de mapas. In: SEEMANN, J. (org.). A aventura cartográfica: perspectivas, pesquisas e reflexões sobre a cartografia humana. Fortaleza: Expressão,p. 61-72, 2005.

JONASSEN, David. O uso das novas tecnologias na educação a distância e a aprendizagem construtivista. In: Em aberto: Educação a Distância. Brasília, 1996.

LACOSTE, Y. A Geografia: isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 11ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2005.

LIMA, E. G. R.; MORAIS, M. A. C. de. O Atheneu norte-riograndense feminino, sua história. In: V Congresso Brasileiro de História da Educação: O ensino e a pesquisa em História da Educação, Anais..., UFS, Aracaju-SE, 2008

LOBÃO, J. S. B., CHAVES, J. M. Geotecnologias na aprendizagem da geografia: alternativas para a inclusão digital. GEOGRAFIAS, n. 1, p. 35-40, 2008.

MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.

MOREIRA, S. A. G. Uma discussão teórico-metodológica sobre o uso da cartografia multimídia para a formação de professores de Geografia. In: I Simpósio de pós-graduação em Geografia do estado de São Paulo, Anais..., Rio Claro, p. 809-819, 2008.

NOGUEIRA, R. E. Tecnologias da informação e comunicação (TICs), inclusão e cartografia escolar. Revista Geografares, n°12, p.228-257, 2012.

OLIVEIRA, C. de. (et.al). Tic’s na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação, v. 7, n. 1, 2015.

PASSINI, E. Y. A alfabetização cartográfica. In: PASSINI, E. Y. PASSINI, R. MALYSZ, S. T. (orgs). Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Contexto, p. 143- 155, 2007.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 1994.

PAVIANI, N. M. S; FONTANA, N. M. Oficinas pedagógicas: relato de uma experiência. Conjectura, v. 14, n. 2, maio/ago, 2009.

PEREIRA, T. O sensoriamento remoto como recurso didático no ensino fundamental. 120 p. Dissertação (Mestrado em Geografia) Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2007.

PONTE, J. P. da. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana de Educación. 24, 63-90, 2000.

PONTES, E. T. M.; CAMPOS, G. S.; CARVALHO, A. B de. Geotecnologias, cartografia digital e geoprocessamento aplicados ao ensino de geografia e disciplinas afins: uma experiência de extensão no semiárido cearense. GeoFocus (Artículos), nº 21, p. 145-167, 2018.

POZO, J. I. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Revista Pátio. ano 8, agosto-outubro, 2004.

SAUSEN, T. M. Entrenamiento en percepcion remota en Brasil: situación actual y perspectivas futuras. Serie Geográfica “La Enseñanza de La Teledetección”, nº. 2, Universidad de Alcalá de Henares, Departamento de Geografia, Revista Española de Percepción Remota, Madrid, Espanha; p. 151-156, 1992.

SAUSEN, T.M.; ALBUQUERQUE, P. C. G.; SANTOS, V. M. N. O ensino de sensoriamento remoto para estudantes de I e II graus: o exemplo de São José dos Campos-SP. Revista SELPER. v.13, n. 1-2, junio, p. 30-34, 1997.

SILVA, S. M. P. da; FAUSTINO, A. B.; SILVA, M. R. S.; SILVA, R. R. P. da.

Sensoriamento remoto e SIG aplicados ao ensino de geografia e de cartografia em escolas públicas da cidade de natal, Rio Grande do Norte (RN), Nordeste do Brasil. In: VIII Jornadas de Educación en Percepción Remota en el Ámbito del Mercosur, Córdoba, 2011.

TERRAVIEW. TerraView 4.1.0. São José dos Campos, SP: INPE, 2010.

Published

2020-08-11

Versions

How to Cite

Silva dos Anjos, R., Terto, M. L. de O., Araújo, N. H. . de L., Silva, S. M. P. da, & Cavalcante, A. G. (2020). Information and communication technologies (TIC’s) and geotecnologies for school cartography: intervention experience in public school of Natal/RN. Revista Geografias, 16(1), 76–94. https://doi.org/10.35699/2237-549X.2020.24134

Issue

Section

Artigos