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Environmental perception as a tool for thinking about the environment in teaching geography

Authors

  • Aldeíze Bonifácio da Silva UFRN
  • Marcela Albino do Nascimento UFRN
  • Maria Francisca Jesus Lírio Ramalho UFRN

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-549X.2021.25205

Keywords:

Geography teaching, environmental perception, sustainable practices, Macaíba/RN

Abstract

This article is the result of a series of socio-environmental activities carried out at Escola Municipal José Arinaldo Alves, located in the municipality of Macaíba in the state of Rio Grande do Norte, with elementary school students. The objective of the activity was to verify the students' ability to understand the geographic space in which they were inserted and to develop in the students an understanding of their role as citizens and transforming agents of reality. The methodology used was based on bibliographic research, empirical application and the use of image as a methodological resource. The results obtained demonstrate that the use of images as a methodological resource helped students in the perception of the socio-environmental reality in which they are inserted. The students were effectively involved in the activity, which can be learned through engagement in the activity and in debates about the possibilities of preserving the environment through sustainable individual and collective practices.

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Author Biographies

Aldeíze Bonifácio da Silva, UFRN

Graduada em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialista em Metodologia do Ensino em Geografia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Mestranda em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Marcela Albino do Nascimento, UFRN

Graduada em Geografia (Bacharel e Licenciada) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Técnica ambiental pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Especialista em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) pela Faculdade Integrada de Patos. Professora da rede básica de ensino (anos finais), com experiência na área de ensino em Geografia e pesquisa em Meio Ambiente e Assistência Técnica Rural.

Maria Francisca Jesus Lírio Ramalho, UFRN

Bacharel e Licenciada em Geografia pela Universidade Federal da Paraíba. Mestrado em Geociências, na área de geomorfologia, pela Universidade Federal da Bahia. Doutorado em Ciências (Geografia), na área geomorfologia-geoecologia, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professora aposentada do Departamento de Geografia (DGE) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, e possui interesse na área de geomorfologia dinâmica, geomorfologia ambiental, geomorfologia urbana, no que  que tange susceptilidade e erodibilidade de solos, uso do solo e erosão nas encostas, erosão eólica, bacia hidrográfica, ambientes semiárido e costeiro.

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Published

2021-07-02

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How to Cite

Bonifácio da Silva, A., Albino do Nascimento, M. ., & Jesus Lírio Ramalho, M. F. . (2021). Environmental perception as a tool for thinking about the environment in teaching geography. Revista Geografias, 17(1), 24–59. https://doi.org/10.35699/2237-549X.2021.25205

Issue

Section

Artigos