Tracking geographical knowledge
contributions of the game "Trilha Serrolandense" to the teaching and learning process in EJA
Keywords:
Jogos, Ensino de Geografia, Trilha Serrolandense, EJAAbstract
This text presents a clipping the research entitled “I Play, you play and, together we learn: approaches to the Concept of Place in EJA”, linked to the Postgraduate Programme in Territorial Studies (PROET), State University of Bahia (UNEB), whose aim was to understand the contributions of analogical games for the apprehension of the concept of place in the teaching of Geography in Youth and Adult Education (EJA), Primary II, of the Colégio Municipal Arionete Guimarães Sousa (COMAGS), in Serrolândia-BA. It is a qualitative research in education, research-action type, anchored in developing and using the game Trilha Serrolandense, used in the EJA classes of COMAGS. For the analysis of the data and information collected on the importance of the match Trilha Serrolandense, in the teaching-learning process, we make use of the questionnaire as a tool to collect information with the students' collaborators, intending to investigate the benefits of this didactic-pedagogical tool for the understanding of geographical themes anchored in the elements related to the place of living of these subjects. The results show that the use of the game Trilha Serrolandense allowed the understanding of the content from the concept of place, allowing a better understanding of reality since it is in dialogue with the daily life of the subjects of COMAGS learners in Serrolândia-BA.
Downloads
References
BREDA, Thiara Vichiato. Jogos geográficos na sala de aula. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018. 153 p.
CASTELLAR, Sônia Maria Vanzella; MORAES, Jeruza Vilhena de; SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. Jogos e resolução de problemas para o entendimento do espaço geográfico no ensino de Geografia. In: CALLAI, Helena. Copetti (Org.). Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Edi. Inujuí, 2011. p. 249-274.
CHALITA, Ana Lucia. Ensinando Geografia através do lúdico: uma proposta de atividade significativa. In: SACRAMENTO et al. (Orgs). Ensino de Geografia: produção do espaço e processos formativos. Rio de Janeiro: consequência, 2015, p. 143-169.
DIRETORIA DE INFORMAÇÕES GEOAMBIENTAIS. (2015). SERROLÂNDIA. [meio digital]. Escala: 1.100. 000. Disponível em: <https://ftp.sei.ba.gov.br/Geoinformacao/mapas/munic/vigente/mapa_com_descritivo_atual_2930600.pdf> . Acesso em: 08 jan. 2023.
EVANGELISTA, Armstrong Miranda; MORAIS, Maria Valdirene Araújo Rocha; SILVA, Carlos Vinícius Ribeiro. Os usos e aplicações do Google Earth como recurso didático no ensino de Geografia. PerCursos, Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 152 - 166, 2017. DOI: 10.5965/1984724618382017152. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/1984724618382017152> Acesso em: 8 jan. 2023.
MARTINS JUNIOR, Luiz; MARTINS, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski. Construção do conceito de lugar em interface com uma Geografia Escolar inclusiva. In: PORTUGAL, Jussara Fraga (Org). Educação Geográfica: temas contemporâneos. Salvador: EDUFBA, 2017, p. 131-144.
KLIMEK, Rafael Luís Cecato. Como Aprender Geografia com a utilização de jogos e situações-problema. In: PASSINI, Elza Yasuko (Org.). Prática de ensino de geografia e estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011, p. 117-123.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Desenvolvimento dos estados da consciência e ludicidade. In: __________.(Org.). Ludopedagogia: educação e ludicidade. Salvador: UFBA, 2000, v. 1, p. 83-102. (Ensaios, 1).
MAIA, Humberto Cordeiro Araújo. Saberes e Práticas de Ensino de Geografia na Educação de Jovens e Adultos. In: NUNES, Marcone Denys dos Reis; SANTOS, Ivaneide Silva dos; MAIA, Humberto Cordeiro Araújo. (Orgs). Geografia e ensino: aspectos contemporâneos da prática e da formação docente. Salvador: EDUNEB, 2018, p. 45-66.
MARQUES, Joseane Bispo Oliveira. As “quebras” e “tiras” de licuri no Sertão da Bahia. . In: VASCONCELOS, Claúdia Pereira; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco; NUNES, Denys dos Reis; VASCONCELOS, Vânia Nara Pereira. (Orgs). Por trás da serra: histórias, narrativas e saberes de uma cidade do interior da Bahia. Salvador: EDUFBA, 2014, p. 89-106.
MIRANDA, Simão de. No fascínio do jogo, a alegria de aprender. Linhas Críticas, Brasília, v. 8, n. 14, jan/jun. 2002. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2989/2688>. Acesso em: 17 fev. 2022
MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie F. Selzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes. 1982. Disponível em: https://feapsico2012.files.wordpress.com/2016/11/moreira-masini-aprendizagem-significativa-a-teoria-de-david-ausubel.pdf acesso: 16 de março de 2024.
OLIVEIRA, Adriano Rodrigo. CONSTRUINDO UMA DIDÁTICA DA GEOGRAFIA E CARTOGRAFIA: entre linguagem cartográfica, cultura, saberes e práticas docentes. In: CALLAI, Helena Copetti (Org). Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Unijuí, 2011, p. 167-184.
RETONDAR, Jeferson. Teoria do jogo: a dimensão lúdica da existência humana. 2ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, 95 p.
REIS, Diomedes Pereira dos. Serrote de ontem, Serrolândia de hoje. 3. ed. Salvador: Press Color, 2010, 104 p.
SANTOS, Adelvan Ferreira. Eu jogo, tu jogas e juntos aprendemos: abordagens do conceito de lugar na EJA. 161f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós graduação em Estudos Territoriais – PROET. Departamento de Ciências Exatas e da Terra – DCET. Universidade do Estado da Bahia – UNEB, Salvador, 2023
SANTOS, Ivaneide Silva dos. Os (DES)Caminhos para o desenvolvimento local sustentável: Contribuiçôes e entraves da indústria de bolsas em Serrolândia. In: VASCONCELOS, Claúdia Pereira; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco; NUNES, Denys dos Reis; VASCONCELOS, Vânia Nara Pereira. (Orgs). Por trás da serra: histórias, narrativas e saberes de uma cidade do interior da Bahia. Salvador: EDUFBA, 2014, p. 107-121.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Documento Curricular Referencial de Serrolândia/ Secretaria Municipal de Educação (DCRMS). Serrolândia, 2020, 1770 p. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/488094304/DCRM-de-SERROLANDIA-BA>. Acesso em: 25 dez. 2022.
VIEIRA, Carlos Eduardo; SÁ, Medson Gomes de. Recurso didático: do quadro-negro ao projetor, o que muda. In: PASSINI, Elza Yasuko. Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2010, p. 101-116.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adelvan Ferreira Santos, Simone Ribeiro Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0