Tracking geographical knowledge

contributions of the game "Trilha Serrolandense" to the teaching and learning process in EJA

Authors

  • Adelvan Ferreira Santos Secretaria de Educação e Esporte do Estado de Pernambuco-SEEPE https://orcid.org/0000-0002-2731-4515
  • Simone Ribeiro Santos Universidade do Estado da Bahia-UNEB

Keywords:

Jogos, Ensino de Geografia, Trilha Serrolandense, EJA

Abstract

This text presents a clipping the research entitled “I Play, you play and, together we learn: approaches to the Concept of Place in EJA”, linked to the Postgraduate Programme in Territorial Studies (PROET), State University of Bahia (UNEB), whose aim was to understand the contributions of analogical games for the apprehension of the concept of place in the teaching of Geography in Youth and Adult Education (EJA), Primary II, of the Colégio Municipal Arionete Guimarães Sousa (COMAGS), in Serrolândia-BA. It is a qualitative research in education, research-action type, anchored in developing and using the game Trilha Serrolandense, used in the EJA classes of COMAGS. For the analysis of the data and information collected on the importance of the match Trilha Serrolandense, in the teaching-learning process, we make use of the questionnaire as a tool to collect information with the students' collaborators, intending to investigate the benefits of this didactic-pedagogical tool for the understanding of geographical themes anchored in the elements related to the place of living of these subjects. The results show that the use of the game Trilha Serrolandense allowed the understanding of the content from the concept of place, allowing a better understanding of reality since it is in dialogue with the daily life of the subjects of COMAGS learners in Serrolândia-BA.

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Author Biographies

Adelvan Ferreira Santos, Secretaria de Educação e Esporte do Estado de Pernambuco-SEEPE

Mestre em Estudos Territoriais pela Universidade do Estado da Bahia -
PROET/UNEB. Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela
Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Atualmente é professor efetivo
da Educação Básica na Secretaria de Educação e Esportes do Estado de
Pernambuco- SEEPE.

Simone Ribeiro Santos , Universidade do Estado da Bahia-UNEB

Doutora em Educação e Contemporaneidade pelo Programa de Pós-graduação
em Educação e Contemporaneidade (PPgEduC) da Universidade do Estado da
Bahia-UNEB. Professora no Departamento de Educação do Campus XI da
UNEB e no Programa de Pós Graduação em Estudos Territoriais –
PROET/UNEB.

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Published

2024-08-27

How to Cite

Ferreira Santos, A., & Ribeiro Santos , S. (2024). Tracking geographical knowledge: contributions of the game "Trilha Serrolandense" to the teaching and learning process in EJA. Revista Geografias, 20(1), 41–59. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/geografias/article/view/46561