EDUCATING FOR DEMOCRACY

PHILOSOPHY AND DEMOCRACY FROM ERIC WEIL’S WRITINGS ON EDUCATION

Authors

Keywords:

Democracy, Education, Philosophy, Delusional reason, Violence

Abstract

This paper analyzes the role of philosophy in education for democratic experiences from Eric Weil’s writings on education. It begins with the question of education in modern society from two of Weil’s concepts: “delusional reason” and the “gospel of pure violence”. The first refers to the scientific rationality of our civilization; the second expresses the language of neo-populist movements of a fascist nature. Both represent pressing challenges to education and, at the same time, forms of refusal of sensible discourse. Finally, anchored in the Weilian vision of democracy as a space for public discussion, the text considers the role of philosophy for education and democracy.

References

ASSIS, A. “Educação e moral: uma análise crítica da filosofia de Eric Weil”. Curitiba: CRV, 2016a.

______. “Educação, razão e violência em Eric Weil”. In: PERINE, M.; COSTESKI, E. (ed.), Violência, Educação e globalização. Compreender o nosso tempo com Eric Weil. São Paulo: Loyola, 2016b, pp. 215-228.

BERNARDO, L. M. “Moral, Educação e Sentido: uma leitura da Philosophie morale de Eric Weil”. Itinerarium, 2011a, v. 57, pp. 3-40.

BOBONGAUD, S. “La dimension politique du langage. Essai sur Eric Weil”. Roma: PUG, 2011.

BREUVART, J. “Notion et idée de Science chez Eric Weil”. Archives de Philosophie, v. 52, n. 4, 1989, pp. 589-609.

BUEE, J.-M. “Éducation, cosmos et histoire chez Eric Weil”. In: Cahiers Eric Weil 2. Lille: Presses Universitaires de Lille, 1989, pp. 81-89.

CANIVEZ, P. “Éducation et instruction d’après Eric Weil: implications sociales, politiques et morales de l’action éducative”. Archives de Philosophie, v. 48, 1985, pp. 213-222.

______. “Eric Weil ou la question du sens”. Paris: Ellipses, 1998.

______. “La nozione di giustizia in Eric Weil”. In: WEIL, E. Violenza e libertà. Scritti di morale e politica. A cura di Andrea Vestrucci. Milano: Mimesis, 2006, pp. 135-148.

______. “Weil”. Paris: Belles Lettres, 1999.

CARNEIRO, M. “Razão, liberdade e educação em Eric Weil”. Curitiba: Appris, 2021.

CASTELO BRANCO, J. “A condição do homem moderno no pensamento de Eric Weil”. Argumentos, v. 6, n. 11, 2014, pp. 190-211.

______. “Do que estamos falando quando falamos do valor da ciência: Reflexões a partir de Eric Weil”. Em Construção, n. 10, 2021b, pp. 234-244.

______. “Eric Weil e o papel da educação humanística no contexto da cultura técnicocientífica”. Educação e Filosofia, v. 32, n. 66, 2018, pp. 991-1025.

______. “Religione e politica in Eric Weil. Tolleranza e dialogo ai tempi della remitologizzazione della politica”. La Cultura, v. LX, n. 1, 2022, pp. 89-105.

______. “Modernidade e democracia: Eric Weil e a retomada do diálogo na política”.

Perspectivas, v. 6, n. 1, 2021a, pp. 115-133.

CAVARERO, A. “A più voci. Filosofia dell’espressione vocale”. Milano: Feltrinelli, 2005.

______. “Democrazia sorgiva. Note sul pensiero politico di Hannah Arendt”. Milano: Raffaello Cortina, 2019.

COSTESKI, E. “La questione religiosa in Eric Weil. La secolarizzazione, la fede e la politica”. Dialegesthai. Rivista telematica di filosofia, v. 20, 2018.

DELIGNE, A. “L’itinéraire philosophique du jeune Eric Weil”. Villeneuve d’Ascq: Presses Universitaires Septentrion, 2022.

DIAS, P. “Considerações sobre representação política na filosofia de Eric Weil”. Cultura v. 33, 2014, pp. 253-269 Disponível em: https://mondodomani.org/dialegesthai/articoli/evanildo-costeski-01 (Acessado em 02 de janeiro de 2023).

GANTY, E. “Penser la modernité. Essais sur Heidegger, Habermas et Eric Weil”. Namur: Presses Universitaires de Namur, 1997.

KIRSCHER, G. “Figures de la violence et modernité. Essais sur la philosophie d’Eric Weil”. Lille: Presses Universitaires de Lille, 1992.

NGUYEN-DINH, L. “Éducation ou violence selon Eric Weil”. In: QUILLIEN, J.,

KIRSCHER, G. (ed.). Cahiers Eric Weil V. Villeneuve d’Ascq, Presses Universitaires Septentrion, 1996. pp. 79-86.

PERINE, M. “Eric Weil a compreensão do nosso tempo”. São Paulo: Loyola, 2004.

POMBO, O. “Prefácio”. In: ARENDT, H. et al. Quatro textos excêntricos. Organização de Olga Pombo. Lisboa: Relógio d’Água, 2000. pp. 7-19.

RAIMONDI, E. “Eric Weil: la storia come problema filosófico”. Materialismo Storico v. 4, n. 1, 2018, pp. 128-145.

______. “Marxismo e democrazia moderna: una riflessione weiliana”. Materislismo Storico, v. 13, n. 2, 2022b, pp. 357-374.

______. “Propaganda, verità e mass media: uno studio weiliano”. InCircolo, n. 14, 2022a, pp. 190-212.

SALDÍAS, R. “Cultura, humanidades y Universidad en el pensamento filosófico de Eric Weil”. Argumentos v. 11, 2014, pp. 98-118.

SICHIROLLO, L. “La dialettica degli antichi e dei moderni. Studi su Eric Weil”. Bologna: Il Mulino, 1997.

______. “Obiter Dicta. Profili, schede, interventi”. Urbino: QuattroVenti 1990.

SOARES, M. “O filósofo e a educação segundo Eric Weil”. Educação em Debate, v.17, n. 29-32, 1995, pp. 5-14.

______. “O papel do filósofo como educador”. Kalagatos, v. 5, n. 9, 2008, pp. 183-206.

SOETARD, M. “Eric Weil: philosophie et éducation”. In: Actualité d’Eric Weil. Paris: Beauchesne, 1984, pp. 289-298.

TABONI, P. F. “Introduzione”. In: WEIL, E. Educazione, istruzione e disciplina oggi. A cura di P. F. Taboni. Milano: Guerini e Associati, 1992, pp. 9-45.

WEIL, E. “A filosofia é científica?” Trad. J. Castelo Branco. Unisinos, v. 22, n. 2, 2021b, pp. 1-11.

______. “Education as a Problem for Our Time”. Confluence, v. 6, n. 1, 1957, pp. 40-50.

______. “Escritos sobre educação e democracia”. Organização e tradução de Judikael Castelo Branco. Palmas: EDUFT, 2021a. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/editora/article/view/12084/18812 (Acessado em: 25 de novembrode 2022).

______. “Essais et conférences 2”. Peris: Vrin: 1991.

______. “Essais sur la nature, l’histoire et la politique”. Villeneuve d’Ascq: Presses Universitaires du Septentrion, 1999.

______. “Essais sur la philosophie, la démocratie et l’éducation”. Lille: Presses Universitaires de Lille, 1993.

______. “Filosofia política”. Trad. M. Perine. São Paulo: Loyola, 2011.

______. “Humanistic Studies: their Object, Methods and Meaning”. Daedalus, v. 99, n. 2, 1970, pp. 237-255.

______. “L’idée d’éducation dans l’enseigment américain”. Critique, v. 1, n. 7, 1946, pp. 644-652.

______. “Lógica da filosofia”. Trad. L. Malipensa. São Paulo: É Realizações, 2012.

______. “O futuro da filosofia”. Trad. J. Castelo Branco. Veritas v. 65, n. 1, 2020, pp. 1-12.

______. “Questioni tedesche”. A cura de L. Sichirollo. Urbino: QuattroVenti, 1982.

______. “Science in Modern Culture, or the Meaning of Meaninglessness”. Daedalus, v. 94, n. 1, 1965, pp. 171-189.

______. “Supporting the Humanities”. Daedalus, v. 102, n. 2, 1973, pp. 27-38.

______. “The languages of the Humanistic Studies”. Daedalus, v. 98, n. 4, 1969, pp. 1000-1006.

Published

2024-09-26

Issue

Section

Artigos

How to Cite

EDUCATING FOR DEMOCRACY: PHILOSOPHY AND DEMOCRACY FROM ERIC WEIL’S WRITINGS ON EDUCATION. Revista Kriterion, [S. l.], v. 65, n. 157, p. e-45065, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/kriterion/article/view/45065. Acesso em: 25 dec. 2025.