The young people self-explained

a study about the youth phenomenon from the perspective of Brazilian High School students from schools and social units

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.41915

Keywords:

youth, adolescence, students, high school

Abstract

The aim of this study was to understand the contemporary young person from the perspective of High School students. We used data from a larger survey, which had ten focus groups of Brazilian students. We used Textual Discourse Analysis to assess the findings. Eighty High School students from schools and social units of a private educational network in different regions of the country participated in the study. The results showed that, for the sample surveyed, being young was to experience pressure for performance, career development, and social change. It also involved developing self-knowledge, being critical and socially responsible, facing risks and challenges and gaining autonomy. The results were discussed using gestalt and phenomenological bases. The conclusions point to the diversity and potential of youth experiences in the contemporaneity and raise questions about their impact on the psychological clinic.

Author Biographies

  • Luiz Gustavo Santos Tessaro, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

    Mestre em Psicologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), especialista em Psicologia Clínica pelo Conselho Federal de Psicologia (CFP). Gestalt-terapeuta pelo Comunidade Gestáltica - Clínica e Escola de Psicoterapia (SC). Pós-graduado em Psicologia Positiva (PUCRS). Pós-graduado em Teologia Pastoral (PUCRS). Pós-graduando em Terapia-Cognitivo-Comportamental (PUCRS). Graduado em Psicologia pelo Centro Universitário Metodista IPA (RS). Especialista Técnico do Observatório Juventudes PUCRS/Rede Marista.

  • Patrícia Espíndola de Lima Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

    Doutora em Teologia e Mestra em Teologia Sistemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Pós-graduada em Filosofia e Autoconhecimento (PUCRS). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (FAPA). Licenciada em Pedagogia (PUCRS). Coordena o Observatório Juventudes PUCRS/Rede Marista.

  • Marcelo Bonhemberger, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

    Doutor e Mestre em Filosofia pela Universidade Pontifícia Salesiana de Roma (UPS). Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Gestão de Pessoas e Marketing pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA). Professor Adjunto da Escola de Humanidades e Programa de Pós-Graduação em Filosofia da PUCRS. Pró-Reitor de Identidade Institucional da PUCRS.

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Published

2024-01-16

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The young people self-explained: a study about the youth phenomenon from the perspective of Brazilian High School students from schools and social units. (2024). Memorandum: Memory and History in Psychology , 40. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2023.41915