The constitution of the person through regret

the role of metanoiain clinical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1676-1669.2020.15183

Keywords:

regret, metanoia, person, otherness, clinical practice

Abstract

This study investigates the potential regret may have in relation to human constitution. Through an analytic-interpretive method, it approaches the view that Christian philosophers and theologists, such as Christos Yannaras and Serguei Horujy, hold about the human condition in their anthropology based on the person. For these authors, man is ontologically open to the encounter and exchange with otherness: a being whose own existential vocation is fulfilled only as long as they transcend themselves through such originary characteristic. Regret as metanoia is ultimately understood as an event that sustains such ontological openness and presents itself as a device of human transformation when the latter is occasionally hindered. The discussion brought forth in the theological context is thereafter transposed to the clinical situation, in order to raise questions about interventions and management options that may benefit from human regret as a path towards the constitution of the person.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Pedro Lorenzon Jávera, Universidade de São Paulo

João Pedro Jávera é psicólogo. Mestre e doutorando em Psicologia Clínica pelo Departamento de Psicologia da Universidade São Paulo – IPUSP. Integrante do Núcleo de Pesquisa e Laboratório Prosopon do IPUSP. 

Gilberto Safra, Universidade de São Paulo

Gilberto Safra é psicólogo. Professor-titular no Departamento de Psicologia Clínica da Universidade de São Paulo – IPUSP e fundador do Núcleo de Pesquisa e Laboratório Prosopon do IPUSP.

References

A Bíblia (1995). Tradução Ecumênica (TEB). São Paulo: Edições Paulinas.

Bruce, F. (1998). O sujeito lacaniano. Entre linguagem e gozo (M. L. Sette Câmara, Trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Original publicado em 1995).

Dias, P. H. C. & Safra, G. (2015). O lugar da mística na clínica psicanalítica. Memorandum, 28, 171-183.

Ferenczi, S. (1990) Diário Clínico (A. Cabral, Trad.). São Paulo: Martins Fontes. (Original publicado em 1932).

Fernandes, M. A. (2014). Subjetidade e subjetividade: uma meditação histórico-ontológica a partir de Heidegger. Princípios, 21, 121-152.

Freud, S. (1980a). Linhas de progresso na terapia psicanalítica. Obras completas, v. XVII. Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1919).

Freud, S. (1980b). A dissecação da personalidade psíquica. Obras completas, XXXI. Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1933).

Horujy, S. (1998). Synergie hésycaste et conversion philosophique. Em A. Charles-Saget (Org.). Retour, repentir et constitution de soi. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.

Horujy, S. (2010). Slavophiles, Westernizers, and the birth of Russian philosophical humanism. Em G. M. Hamburg, R. A. Poole (Orgs). A History of Russian Philosophy, 1830-1930. Cambridge: Cambridge Press.

Horujy, S. (2011). Psychology of the gate as a gate to metapsychology. Recuperado em 12 de agosto, 2020, de http://synergia-isa.ru/wp-content/uploads/2011/08/hor_psychology_vrat_eng.pdf.

Jávera, J. P. (2016). A participação do arrependimento na constituição humana: concern, metanoia, a estória de um pardal. Dissertação de Mestrado, Instituto de Psicologia Clínica, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP.

Kohon, G. (2018). British Psychoanalysis: new perspectives in the independent tradition. Abingdon: Rutledge.

Kupermann, D. (2010). A via sensível da elaboração. Caminhos da clínica psicanalítica. Cadernos de Psicanálise, 32, 31-45.

Nave, G. D. (2002). Role and function of repentance in Luke Acts. Atlanta: Society of Biblical Literature.

Rayner, E. (1991). The Independent Mind in British Psychoanalysis. London: Aronson.

Rosa, J. G. (1969). Corpo de Baile: No Urubuquáquá, no Pinhém. Rio de Janeiro: Olympio.

Rycroft. C. (1995). A critical dictionary of Psychoanalysis. London: Penguin Books.

Safra, G. (2004). A poética na clínica contemporânea. Aparecida: Ideias e Letras.

Safra, G. (2006). A hermenêutica na situação clínica. São Paulo, Sobornost.

Safra, G. (2008a). A dor como revelação do ser e da dignidade humana. Em A. Hoffman, M. Massimi & L. Oliveira (Orgs). Dor (pp. 197-204). Ribeirão Preto, SP: Faculdade Medicina de Ribeirão Preto.

Safra, G. (2008b). O sagrado e as necessidades da alma na situação clínica. Em C. Bruscagin & A. Savio (Orgs). Religiosidade e Psicoterapia (pp. 101-110). São Paulo: Roca.

Winnicott, D. W. (1988). Concern, Guilt and Inner Personal Psychic reality. Human Nature. New York: Schocken Books.

Winnicott, D. W. (2001). The Depressive Position in Normal Emotional Development. Em D. W. Winnicott. Collected papers: through paedtrics to psycho-analysis (pp. 262-277). London: Routledge (Original publicado em 1955).

Winnicott, D. W. (1990). The Development of the Capacity for Concern. Maturational Processes and the facilitating environment (pp. 73-82). London: Karnac Books (Original publicado em 1963).

Yannaras, C. (1984). Freedom of Morality. New York: St. Vladimir Press.

Yannaras, C. (1991). Elements of Faith. New York: T & T Clark.

Yannaras, C. (2004). Postmodern Metaphysics. Brookline: Holy Cross.

Yannaras, C. (2007). Person and Eros. Brookline: Holy Cross.

Zizioulas, J. (2011). The Eucharistic Communion. London: T & T Clark.

Published

2020-08-12

How to Cite

Jávera, J. P. L., & Safra, G. (2020). The constitution of the person through regret: the role of metanoiain clinical work. Memorandum: Memory and History in Psychology, 37. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2020.15183

Issue

Section

Articles