Teaching the History of Psychology at UERJ
An experience report from Graduate Teaching Internship
DOI:
https://doi.org/10.35699/1676-1669.2025.53480Keywords:
history of psychology, graduate studies in psychology, teaching internshipAbstract
We aim to present in this paper the History of Psychology courses offered in the Psychology program at the State University of Rio de Janeiro and the practice of graduate students undertaking teaching internships. We provide a literature review on the history of graduate studies in Psychology in Brazil and the status of the History of Psychology in the country, not only as a field of study but also as a mandatory discipline in undergraduate programs. Finally, we share an account of a teaching internship experience, reflecting on the connections and divergences between undergraduate and graduate training in relation to the History of Psychology. We conclude that by reporting the experiences of a teaching intern and examining the structures of Brazilian graduate education, we understand the importance of historical disciplines in Psychology education, emphasizing the need for a contextualized and critical teaching preparation to overcome the limitations of graduate programs.
References
Antunes, M. A. M. (2012). A Psicologia no Brasil: um ensaio sobre suas contradições. Psicologia: ciência e profissão, 32, 44-65. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000500005
Bastos, A. V. B., Tourinho, E. Z., Yamamoto, O. H., & Menandro, P. R. M. (2011). Réplica 1 – formar docentes: em que medida a Pós-Graduação cumpre esta missão?. Revista de Administração Contemporânea, 15, 1152-1160. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000600011
Bomfim, E. M. (2003). Psicologia Social no Brasil. Edições do Campo Social.
Brasil. (2004). Resolução nº 8, de 07 de maio de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces08_04.pdf
Brasil. (2023). Resolução CNE/CES nº 1, de 11 de outubro de 2023. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2023-pdf/252621-rces001-23/file
Deliberação nº 003/91, de 05 de junho de 1991. (1991). Autoriza a criação e aprova o Regulamento Específico do Curso de Pós-graduação em Psicologia Mestrado, com Área de Concentração em Psicologia e Práticas Socioculturais. Universidade do Estado do Rio de Janeiro. http://www.boluerj.uerj.br/pdf/de_00031991_05071991.pdf
Féres-Carneiro, T. (2007). Memórias do Curso de Pós-graduação em Psicologia da PUC-Rio: comemorando seus 40 anos. Psicologia Clínica, 19, 217-225. https://doi.org/10.1590/S0103-56652007000100016
Inácio, A. L. M., Mariano, M. L. S., Franco, S. A. P., & de Oliveira, K. L. (2019). Estágio em docência na pós-graduação: perspectivas acerca da formação docente. Revista Transmutare, 4, 1-17. 10.3895/rtr.v4n0.10435
Jacó-Vilela, A. M. (2012). História da Psicologia no Brasil: uma narrativa por meio de seu ensino. Psicologia: ciência e profissão, 32, 28-43. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000500004
Jacó-Vilela, A. M., Barbosa, C. F., Messias, M. C. N., & Degani-Carneiro, F. Que psicólogos queremos formar? (Trans)formações do currículo do curso de Psicologia da UERJ. (2019). In Jacó-Vilela, A. M., Uziel, A. P., Prestrelo, E. T., Messias, M. C. N., Carvalho, R. V. C., & Rocha, V. M. L. M. (Orgs.), Psicologia na UERJ: 45 anos de história (pp. 22-43). Eduerj.
Joaquim, N. D. F., Boas, A. A. V., & Carrieri, A. D. P. (2013). Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário?. Educação e Pesquisa, 39, 351-365. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200005
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Macedo, R. M. S. (2011). Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia – 1980-. In Jacó-Vilela, A. M. (Org.), Dicionário histórico de instituições de Psicologia no Brasil (pp. 63-65). Imago.
Mancebo, D. (2016). Da gênese aos compromissos: uma história da UERJ (1950-1978). Eduerj.
Massimi, M. (2001). A Psicologia dos jesuítas: uma contribuição à história das ideias psicológicas. Psicologia: Reflexão e crítica, 14, 625-633. https://doi.org/10.1590/S0102-79722001000300018
Menandro, P. R. M., Yamamoto, O. H. & Macedo, L. (2023). Trajetórias, memórias e histórias da pós-graduação em Psicologia no Brasil. In Tomanari, G. Y., Santos, A. A. & Mourão, L. (Orgs), Pós-graduação em Psicologia no Brasil: percurso, panorama atual e desafios. (pp. 15-51). Vetor Editora.
Miez, W. A., & Silva, L. X. de B. (2022). Institucionalização do ensino da História da Psicologia no Brasil: da Reforma Benjamin Constant, ao currículo mínimo e às Diretrizes Curriculares Nacionais. SciELO Preprints, 1-21 https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3387
Parecer nº 977, de 03 de dezembro de 1965. (1965). Definição dos cursos de graduação. Conselho Federal de Educação. https://www.gov.br/capes/ptbr/centrais-de-conteudo/parecer-cesu-977-1965-pdf
Santos, C. M. D. (2003). Tradições e contradições da pós-graduação no Brasil. Educação & sociedade, 24, 627-641. https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000200016
Schwarcz, L. M. (1993). O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil do século XIX. Editora Companhia das Letras.
Schwarcz, L. M., & Starling, H. M. (2018). Brasil: uma biografia. Companhia das Letras.
Seixas, P. D. S. (2014). A formação graduada em Psicologia no Brasil: reflexão sobre os principais dilemas em um contexto pós-DCN. [Tese de doutorado, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte] Repositório institucional UFRN. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/17401
Silva, R. H. D. R. (2009). Pesquisa e pós-graduação no Brasil (1931 a 2004): considerações históricas. Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil–HISTEDBR, 8, 1-25.
Tourinho, E. Z., & Bastos, A. V. B. (2010). Desafios da pós-graduação em Psicologia no Brasil. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23, 35-46. https://doi.org/10.1590/S0102-79722010000400005
Yamamoto, O. H. (2006). Graduação e pós-graduação em Psicologia: relações possíveis. Revista Brasileira de Pós-Graduação, 3(6). https://doi.org/10.21713/2358-2332.2006.v3.110
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Memorandum: Memory and History in Psychology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The works published in the electronic journal Memorandum: Memory and history in Psychology are licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Comons - Atribuição 4.0 Internacional.