Collective assessment method as a sensitive listening instrument in Ifes multilevel libraries
an analysis in the context of the covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.52101Keywords:
Collective assessment – Methods, Organizational listening, Sensitive communication, Ifes - Multilevel librariesAbstract
With this experience report, we intend to describe how a collective assessment activity took place, with an emphasis on sensitive listening, conducted within the scope of the Instituto Federal do Espírito Santo, in which all information units from the different campuses took part. We aim to share this action, thinking that it is valid in the diagnosis and management processes of multiple libraries, in a single institutional framework. The initial aim of this assessment was to systematically collecting
information to be provided within the scope of the Higher Education Census (CENSUP) for the base year 2021. Data collection from librarians took place through an electronic form, consisting of objective and subjective questions, with the data treated in a quantitative and qualitative manner, using the categorization of responses for content analysis as the main basis. All libraries participated and the results collected both enabled the consolidation of records of possible practices in times of the Coronavirus pandemic and highlighted the teams' concerns regarding the challenges and potential arising from this exceptional scenario.
Downloads
References
ALMEIDA, J. L. S.; PERUCCHI, V; FREIRE, G. H. A. Biblioteca multinível nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma nova identidade. In: RUBIM, R. S. S.; RODRIGUES, M. A. M. (org.). Práticas bibliotecárias na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 1ª ed. Rio de Janeiro: Interciência, 2021. p. 95-111.
AZEVEDO, S. P. Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2021. Disponível em: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6086. Acesso em: 11 ago. 2023.
BARBIER, R. A escuta sensível na abordagem transversal. In.: BARBOSA, J. (coord.). Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998. pp. 168-199.
BARBIER, R. As noções-entrecruzadas em pesquisa-ação. In.: BARBIER, R. Pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2007. pp. 85-157.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
MARCONDES FILHO, C. A comunicação do sensível: acolher, vivenciar, fazer sentir. São Paulo: ECA/SP, 2019. Disponível em: https://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/368/324/1332. Acesso em: 26 jun. 2023.
MONTES, C. C. La escucha organizacional: una propuesta conceptual. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación. Colombia, v. 17, n. 34, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7019419. Acesso em: 21 jun. 2023.
MOUTINHO, S. O. M. Práticas de leitura na cultura digital de alunos do ensino médio integrado do IFPI - Campus Teresina Zona Sul. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3075. Acesso em: 19 jun. 2023.
SÓLIO, M. B. O papel fundante da escuta na Comunicação Organizacional. Organicom, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 25-51, 2010. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2010.139046.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rossanna dos Santos Santana Rubim, Maristela Almeida Mercandeli Rodrigues, Gabriela de Almeida Cassa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.