Collective assessment method as a sensitive listening instrument in Ifes multilevel libraries

an analysis in the context of the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.52101

Keywords:

Collective assessment – Methods, Organizational listening, Sensitive communication, Ifes - Multilevel libraries

Abstract

With this experience report, we intend to describe how a collective assessment activity took place, with an emphasis on sensitive listening, conducted within the scope of the Instituto Federal do Espírito Santo, in which all information units from the different campuses took part. We aim to share this action, thinking that it is valid in the diagnosis and management processes of multiple libraries, in a single institutional framework. The initial aim of this assessment was to systematically collecting

information to be provided within the scope of the Higher Education Census (CENSUP) for the base year 2021. Data collection from librarians took place through an electronic form, consisting of objective and subjective questions, with the data treated in a quantitative and qualitative manner, using the categorization of responses for content analysis as the main basis. All libraries participated and the results collected both enabled the consolidation of records of possible practices in times of the Coronavirus pandemic and highlighted the teams' concerns regarding the challenges and potential arising from this exceptional scenario.

Downloads

Author Biographies

  • Rossanna dos Santos Santana Rubim, Instituto Federal do Espírito Santo - Campus São Mateus

    Mestra em Letras (UFES), especialista em Novas Tecnologias na Educação (ESAB), graduada em Letras Inglês e Português (Estácio), bacharel em Biblioteconomia (UFES). Atua como Coordenadora da Biblioteca do Ifes - Campus São Mateus e é membra do Grupo de Pesquisa Literatura, Ficção e suas Materialidades (Ifsuldeminas/CNPq).

  • Maristela Almeida Mercandeli Rodrigues, Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Cariacica

    Mestra em Gestão e Estratégia (UFRRJ), Especialista em Administração e Planejamento de Projetos Sociais (UGF), Bacharel em Biblioteconomia (UFES). Atua como Coordenadora da Biblioteca do Ifes - Campus Cariacica.

  • Gabriela de Almeida Cassa, Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Vitória

    Mestranda em Educação (UFBA), Especialista em Gestão Pública e Contábil (Instituto Superior de Educação de Afonso Cláudio), bacharel em Biblioteconomia (UFES). Atua como Bibliotecária-Documentalista no Ifes - Campus Vitória. 

References

ALMEIDA, J. L. S.; PERUCCHI, V; FREIRE, G. H. A. Biblioteca multinível nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma nova identidade. In: RUBIM, R. S. S.; RODRIGUES, M. A. M. (org.). Práticas bibliotecárias na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 1ª ed. Rio de Janeiro: Interciência, 2021. p. 95-111.

AZEVEDO, S. P. Adequação da biblioteca do Instituto Federal do Amazonas - Campus Zona Leste em tempos de pandemia: o papel do bibliotecário escolar. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2021. Disponível em: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6086. Acesso em: 11 ago. 2023.

BARBIER, R. A escuta sensível na abordagem transversal. In.: BARBOSA, J. (coord.). Multirreferencialidade nas Ciências e na Educação. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998. pp. 168-199.

BARBIER, R. As noções-entrecruzadas em pesquisa-ação. In.: BARBIER, R. Pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2007. pp. 85-157.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

MARCONDES FILHO, C. A comunicação do sensível: acolher, vivenciar, fazer sentir. São Paulo: ECA/SP, 2019. Disponível em: https://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/368/324/1332. Acesso em: 26 jun. 2023.

MONTES, C. C. La escucha organizacional: una propuesta conceptual. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación. Colombia, v. 17, n. 34, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7019419. Acesso em: 21 jun. 2023.

MOUTINHO, S. O. M. Práticas de leitura na cultura digital de alunos do ensino médio integrado do IFPI - Campus Teresina Zona Sul. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3075. Acesso em: 19 jun. 2023.

SÓLIO, M. B. O papel fundante da escuta na Comunicação Organizacional. Organicom, [S. l.], v. 7, n. 12, p. 25-51, 2010. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2010.139046.

Published

2023-06-07

Issue

Section

Relato de experiência

How to Cite

Collective assessment method as a sensitive listening instrument in Ifes multilevel libraries: an analysis in the context of the covid-19 pandemic. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 14, p. e052101, 2023. DOI: 10.35699/2237-6658.2024.52101. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/52101. Acesso em: 25 may. 2025.