Information literacy and research practice

an applied study among students of the Library and Documentation course at the Federal University of Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.53489

Keywords:

Informational Literacy, Informational Behavior, University education, Librarianship

Abstract

The article verifies possible difficulties that the undergraduate students of the Library Science and Documentation course at the Federal University of Sergipe present in relation to the practice of research in academic activities, considering the importance of Information Literacy in this context. The objective of this work is to analyze the Informational Competence of students of the Library Science and Documentation course at the Federal University of Sergipe. In addition, it aims to demonstrate the relationship between Literacy and Competence in the informational field, contextualizing them in the scope of Higher Education; and, to identify the causes and difficulties regarding the research practice of the undergraduates studied. In accordance with the objectives, the research is descriptive. The case study was used as a methodological procedure, adopting a quantitative-qualitative approach through the questionnaire as a data collection instrument with 08 questions (closed and open), applied to a sample of undergraduates from the 2nd to the 8th year of the referred course. It was found that the students of Library Science and Documentation at the Federal University of Sergipe face challenges in reading and research, evidenced by the difficulty in understanding academic texts and selecting reliable sources, suggesting the importance of support in the development of these competencies.

Author Biographies

  • Aline Kelly Tavares Braga, Universidade Federal de Sergipe

    Formação em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Pio Décimo (2010), especialização em Gestão de Pessoas e Psicologia Organizacional (2017) e graduanda em Biblioteconomia e Documentação (2022 - atual)Linhas de pesquisa em interesse: Letramento Informacional. Competência Informacional. Gestão de Informação e Conhecimento. Gestão Documental. Documentação. 

  • Pablo Boaventura Sales da Paixão, Universidade Federal de Sergipe

    Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Complutense de Madri (2016), com título revalidado pela Universidade de Brasília (UnB); Mestre em Educação (2011); Especialista em Comunicação e Mídia Digital (2006); Bacharel em comunicação social (2004) pela Universidade Tiradentes - UNIT e Bacharel em Biblioteconomia pelo Centro Universitário Claretiano (2023). Professor efetivo no Departamento de Ciência da Informação (DCI) e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Integrante dos Grupos de Estudos em Comunicação, Educação e Sociedade - GECES (UNIT/CNPq); Competência em Informação (UnB/CNPq) e do Núcleo de Estudos em Mediação, Apropriação e Gestão da Informação e do Conhecimento (NEMAGI/UFS). Tem experiência nas áreas de competência informacional e Inclusão Digital; tecnologias aplicadas à educação; Marketing Digital para unidades de informação. 

  • Martha Suzana Cabral Nunes, Universidade Federal de Sergipe

    Professora adjunta do Departamento de Ciência da Informação e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe. Possui graduação em Administração com ênfase em Análise de Sistemas pela Universidade Tiradentes (1993), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2008) e doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (2015), com período de doutorado sanduíche realizado na Université Paul Sabatier, Toulouse 3, França (2014).

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Published

2024-10-04

How to Cite

Information literacy and research practice: an applied study among students of the Library and Documentation course at the Federal University of Sergipe. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 14, p. e053489, 2024. DOI: 10.35699/2237-6658.2024.53489. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/53489. Acesso em: 22 dec. 2024.