The contribution of reading competence models in the information society
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2020.26125Keywords:
Reading competence, Information literacy, Models a Information and knowledge societyAbstract
It analyzes the functionality of national and international models within the scope of reading competence, understanding how processes of formation of the skills of searching, evaluation, understanding and use of the different types of reading in the information and knowledge society are visualized. Through a survey in online databases and a case study, the importance of the training processes of a reading competence articulated with the information literacy is highlighted. Based on the experience of the models suggested in articles published in periodicals, the scarcity of scientific productions focused on this theme is identified, revealing the need to conduct studies mainly in Brazil. When investigating the guidelines of the proposed model in the context of the Competence Studies Network of the Federal University of Espírito Santo, it is verified the relevance of the guidelines that can be used in fact mainly by school, university and public libraries.
Downloads
References
ALVAREZ, Yudit Rovira; CALICHS, Ernesto López. El desarrollo de la competencia lectora en la
Universidad de Pinar del Río. Biblioteca Universitaria, vol. 21, núm 1, enero-junio 2018, pp. 3-14.
Disponível em: <https://brapci.inf.br/index.php/res/download/56781 > Acesso em: 18/06/2020
CAMPELLO, Bernadete. Letramento informacional: função educativa do bibliotecário na escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
BRAPCI. Histórico da Brapci. Disponível em: <https://www.brapci.inf.br/index.php/res/about> Acesso em : 20 de abr. 2020
CAMPOS, Ana Cláudia Borges; ZORZAL, Luzia; GERLIN, Meri Nadia Marques Gerlin. Na sociedade da informação uma metamorfose de conceitos: conhecimento e habilidades requeridas ao profissional da informação. In: Seminário Hispano Brasileño: Investigación em información, documentación y sociedade, 2017, Aracajú, SE. Anais... Aracajú, SE: EDUNIT, 2017.
CUEVAS-CERVERÓ, Aurora. Competencia lectora y alfabetización en información: un modelo para la biblioteca escolar en la sociedad del conocimiento. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação (RICI), v.1 n.1, p.3-20, jan./jun. 2008. Disponível em:
<https://brapci.inf.br/index.php/res/download/86830> Acesso em: 18/06/2020.
CUEVAS-CERVERÓ, Aurora.; GARCÍA-QUISMONDO, Miguel Ángel Marzal. La competencia lectora Como Modelo De Alfabetización En Información. Anales de Documentacion, nº 10, 2007, p. 49-
Disponível em: <http://eprints.rclis.org/3838/1/1082-5252-1-PB.pdf > Acesso em: 19/06/2020.
DICIO. Dicionário online de português. Disponível em: < https://www.dicio.com.br/> Acesso em 06/05/2020.
E-LIS. About Us.Disponível em: <http://eprints.rclis.org/information.html> Acesso em: 20 abr. 2020.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Competência Informacional: análise evolucionária das tendências da pesquisa e produtividade científica em âmbito mundial. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 2, p. 1-22, dez. 2010. Disponível em: < http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/viewFile/70 45/6994 >. Acesso em: 10 mar. 2017.
GASQUE, K. C. G. D. Manual do Letramento Informacional: saber buscar e usar a informação. Brasília: FCI / UnB, 2020.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; SILVESTRE, Flor De María. Competência leitora nas bibliotecas escolares. Em questão, v. 23, n. 3, set./dez. 2017 . Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/68642/41367> Aceso em: 20 set. 2019.
GASQUE, K. C. G. D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. Disponível em:
<https://revistas.ufpr.br/atoz/article/viewFile/41315/25246> 20 set. 2019.
IFLA. INTERNATION FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Guidelines on information literacy for lifelong learning. 2006.
GERLIN, Meri Nadia Maques. Entre a teoria e a prática: a constituição de uma rede de formação das competências em leitura e em informação. RICI: R.Ibero-amer. Ci. Inf., ISSN 1983-5213, Brasília, v. 13, n. 2, p. 720-735,maio/agosto 2020. Disponível em:
<https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31682/26286> Acesso em: 06/07/2020.
GERLIN, Meri Nadia Marques; MATA, Marta Leandro da; NUNES, Denise Bacellar. Programa de formação em competência em informação: redes de cooperação entre os sujeitos que atuam em espaços de informação, educação e cultura. RICI: R.Ibero-amer., Brasília, v. 12, n. 2, p. 493-514, maio/agosto 2019. Disponível em: <http://www.brapci.inf.br/index.php/res/download/112047> Aceso em: 20 set. 2019.
GERLIN, Meri Nadia Marques; Produção da competência leitora em espaços tempos de informação,educação e cultura. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 8; SEMINARIO HISPANO BRASILEÑO, 6, 2017, Aracaju-Sergipe. Anais… Aracaju-SE: 2017.
GOUVEIA JR, Amauri. O conceito de modelo e sua utilização nas ciências do comportamento: notas introdutórias. Rev. Estudos de Psicologia, PUC-Campinas, v. 16, n. 1, p. 13-16, janeiro/abril 1999.
INSTITUTO BRASILEIRO DE INFORMAÇÃO EM CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Oasis BR, 2020.
Sobre o oasisbr. Disponível em: < http://oasisbr.ibict.br/vufind/>. Acesso em: 20, abr. 2020.
PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales; LINHARES, Ronaldo Nunes; CUEVAS CERVERÓ, Aurora. Modelo teórico-aplicativo de alfabetização informacional em cursos a distância. Ciência da Informação, [S.l.], v.
, n. 1, may 2019. ISSN 1518-8353. Disponível em:
<http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4460/4106>. Acesso em: 15 ab. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.