Aspects of the ‘Data’ dimension in digital transformation
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2021.37170Keywords:
Data, Digital Transformation, Technologies, Big DataAbstract
Data are considered a fundamental asset of organizations and, as such, require the elaboration of their own strategy, which should consider its survey, its use as a predictive layer, its application in innovation, in addition to the combination between departments. Considering the context of digital transformation, the aim of this article is to present and analyze the characteristics of the 'Data' domain in digital transformation. For this purpose, a literature review was carried out in the SCOPUS and WEB OF SCIENCE databases for this purpose. The results confirm the relevance of 'Data' for the digital transformation, with emphasis on the interface with big data and Artificial Intelligence, and its alignment with the business, information technology and skills strategies of the teams.
Downloads
References
ALVARENGA NETO, R.C.D. Gestão do conhecimento em organizações: proposta de mapeamento conceitual integrativo. 2005, 400f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
ARMSTRONG, P. Dominando as tecnologias disruptivas: aprenda a compreender, avaliar e tomar as melhores decisões sobre qualquer tecnologia que possa impactar o seu negócio. 1ª ed. São Paulo: Autêntica Business, 2019. 301p.
CHOO, C. W. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2ª ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006. 172p.
DAVENPORT, T. H.; PRUSAK, L. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. 13ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
FONSTAD, N. Torne-se uma empresa “future-ready”: Inove mais rápido e com maior valor. Palestra proferida no evento Frontiers Unlocked 2, jul. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nxqwZD8DU84&list=PLaS4cVm0SwrKyExkN1NjiBQEjMOr3PiOK. Acesso em 18 jul. 2020.
ISMAIL, S.; MALONE, M.S.; VAN GEEST, Y. Organizações exponenciais: por que elas são 10 vezes melhores, mais rápidas e mais baratas que a sua (e o que fazer a respeito). 1ª ed. Rio de Janeiro: Alta Books, 2019. 288p.
KAUFMANN, M. Big Data Management Canvas: A Reference Model for Value Creation from Data. Big Data Cogn. Comput. 2019, 3, 19. mar 19. Disponível em https://doi.org/10.3390/bdcc3010019. Acesso em 25 mai. 2021
KITSIOS, F.; KAMARIOTOU, M. Artificial Intelligence and Business Strategy towards Digital Transformation: A Research Agenda. Sustainability, 13, 2025, fev. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su13042025. Acesso em 25 mai. 2021
SCHWAB, K. A quarta revolução industrial. 1ª ed. São Paulo: Edipro, 2016. 193p.
KLEE, S. JANSON, A. LEIMEISTER, J. M. How Data Analytics Competencies Can Foster Business Value – A Systematic Review and Way Forward. Information Systems Management. mar. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10580530.2021.1894515. Acesso em 27 mai. 2021
PROBST, G.; RAUB, S.; ROMHART, K. Gestão do conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Bookman, 2002.
ROGERS, D. L. Transformação Digital: repensando seu negócio para a era digital. 1ª ed. São Paulo: Autêntica Business, 2019. 329p
SETZER, V.W. Dado, informação, conhecimento e competência. Rio de Janeiro, Data Grama Zero – Revista de Ciência da Informação, 1999. Recuperado de: http://www.dgz.org.br/dez99/ Art_01.htm. Acesso em 07 mar. 2015.
WEILL, P. WOERNER, S. Future ready? Pick your pathway for digital business transformation. Volume XVII, nº 9, 21 de setembro de 2017. Disponível em: https://cisr.mit.edu/publication/2017_0901_DigitalPathways_WeillWoerner. Acesso em 27 jul. 2020.
WIMELIUS, H. MATHIASSEN, L. HOLMSTRÖM, J. KEIL, M. A paradoxical perspective on technology renewal in digital transformation. Information Systems Journal, 31, :198–225, ago. 2020.Disponível em: https://doi.org/10.1111/isj.12307. Acesso em 27 mai. 2021
WESSEL, L; BAIYERE, A; OLOGEANU-TADDEI, R; CHA, J; BLEGIND JENSEN, T. Unpacking the Difference Between Digital Transformation and IT-Enabled Organizational Transformation. Journal of the Association for Information Systems. mar. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/339947001_Unpacking_the_Difference_Between_Digital_Transformation_and_IT-Enabled_Organizational_Transformation. Acesso em 27 mai. 2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.