VISITORS OF THE ARAGUAIA NATURAL HISTORY MUSEUM
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2022.39750Keywords:
Visitor studies, Natural History Museum, Reception researchAbstract
With the objective of characterizing the visiting public of the Araguaia Natural History Museum (MuHNA) and to evaluate how visitors perceive the museum, a survey was carried out using the documentary research and case study tools. The museum's Visitor Registration Book (VRB) was analyzed, and a questionnaire was applied. In its first year of operation, the museum received 3151 visitors from 16 states and 79 Brazilian cities, in addition to visitors from Mexico, Argentina and Chile. Most were under 24 years old (62%), female (63%), had a family income of less than 3 minimum wages (23%), were accompanied by others (91%), reported that the visit matched or exceeded the expectations (96%), and would return (98%). Regarding communication, 85% reported being effective. According to the data, the MuHNA has the potential to establish itself as an important cultural device for scientific dissemination in the eastern region of MT.
Downloads
References
APPOLINÁRIO, F. Metodologia da ciência: filosofia e prática da pesquisa. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
BARATA, G. Espaços científicos e culturais ainda centrados nas capitais e voltados para o público escolar. Ciência e Cultura. São Paulo, v. 67, n. 3, p. 8-12, jul./set. 2015.
BEVILAQUA, D. V.; GONZALEZ, A. C. S.; MANO, S. M. F.; GUIMARÃES, V. F.; ALMEIDA, W. S. Museu da Vida e seus públicos: reflexões sobre a zona de influência e o papel social de um museu de ciência. Em Questão. Porto Alegre, v. 26, n. 3, p. 276-297, set./dez. 2020.
CARVALHO, R. M. R. As transformações da relação museu e público: a influência das tecnologias da informação e comunicação no desenvolvimento de um público virtual. 2005. 288f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2005. Disponível em: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/693/1/rosane2005.pdf. Acesso em 21 ago. 2021.
CHIAPPA, G. D.; LADU, M. G.; MELEDDU, M.; PULINA, M. Investigating the degree of visitors’ satisfaction at a museum. Anatolia – An International Journal of Tourism and Hospitality Research. v. 24, p. 52-62, 2012.
COSTA, L. F. O estatuto científico da Museologia e sua relação com o turismo pelos estudos de público de museus. Revista Iberoamericana de Turismo. Penedo, v. 8, Dossiê n. 4, p. 69-95, set. 2018.
CURY, M. X. Comunicação museológica. Uma perspectiva teórica e metodológica de recepção. 2005. 366f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2015. Disponível em https://www.researchgate.net/profile/Marilia-Cury/publication/259866616_Comunicacao_Museologica_-_Uma_Perspectiva_Teorica_e_Metodologica_de_Recepcao/links/0c96052e38f99eb32a000000/Comunicacao-Museologica-Uma-Perspectiva-Teorica-e-Metodologica-de-Recepcao.pdf. Acesso em: 29 nov. 2021.
DESVALLÉES, A.; MAIRESSE, F. (eds). Conceitos-chave de museologia. São Paulo: Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus. 2013. 100 p. Disponível em: http://www.icom.org.br/wp-content/uploads/2014/03/PDF_Conceitos-Chave-de-Museologia.pdf. Acesso em: 15 jul. 2021.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 200 p.
GODOY, K. E.; MORETTONI, M. M. Aumento de público em museus: a visitação turística como realidade controversa. Caderno Virtual de Turismo. Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 133-147, ago. 2017.
GOSLING, M.; COELHO, M; RESENDE, M. P. D. L. Qualidade percebida e intenções comportamentais de visitantes em museus: uma proposta de modelo. Turismo – Visão e ação. Camboriú, v. 16, n. 3, p. 656-689, set./dez. 2014.
GUARNIERI, W. R. C. Textos e contextos de uma trajetória profissional. São Paulo: Pinacoteca do Estado: Secretaria de Estado da Cultura, Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, 2010.
KÖPTCKE, L. S. Público, o X da questão? A construção de uma agenda de pesquisa sobre os estudos de público no Brasil. Museologia & Interdisciplinaridade. Brasília, v. 1, n. 1, p. 209-235, jan./jul. 2012.
KÖPTCKE, L. S.; CAZELLI, S.; LIMA, J. M. de. Os museus e seus visitantes: uma análise do perfil dos públicos dos museus do Rio de Janeiro e de Niterói. 2007. In: ABREU, R.; CHAGAS, M. S.; SANTOS, M. S. Museus, coleções e patrimônio: narrativas polifônicas. Rio de Janeiro: Garamond, 2007. p. 68-94.
KÖPTCKE, L. S.; CAZELLI, S.; LIMA, J. M. de. Museus e seus visitantes: relatório de pesquisa Perfil- Opinião 2005. Brasília: Gráfica e Editora Brasil, Fundação Oswaldo Cruz, IPHAN/ DEMU, 2009.
KOTLER, N.; KOTLER, P. Can museums be all things to all People? Missions, goals, and marketing role. Museum Management and Curatorship. Great Britain, v. 18, n. 3, p. 271-287, 2001.
LEIVA, J.; MEIRELLES, R. (Orgs.). Cultura nas capitais: como 33 milhões de brasileiros consomem diversão e arte. Rio de Janeiro: 17Street Produção Editorial, 2018.
MANO, S. M. V.; DAMICO, J. S.; GOUVEIA, F. C.; GUIMARÃES, V. F. O público do Museu da Vida (1999 a 2013). Rio de Janeiro: Cadernos Museu da Vida, n. 5, 2015. 55 p. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/44506/2/ve_Sonia_Mano_COC_2015.pdf. Acesso em: 23 set. 2021.
MONDO, T. S.; SILVA, F. V. C.; MARTINS, A. I. Qualidade de serviços em museus: a percepção dos visitantes do Museu Histórico de Santa Catarina. Revista Eletrônica de Administração e Turismo. Pelotas, v. 8, n. 4, p. 890-909, jan./jun. 2016.
MORENO, E. C.; OLIVEIRA, D. V. M.; ROCHA, E. C. F. Público escolar e museus: relação entre capital cultural e frequência a museus por alunos do ensino médio de Belo Horizonte, Minas Gerais. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação. Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 1-22, dez. 2017.
PAULA, L. M. de. Museu de Ciências: um lugar de público! Um estudo de caso acerca do público espontâneo que visita um museu de Ciências no Rio de Janeiro. 2013. 91f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e saúde, Instituto Oswaldo Cruz (Fiocruz), Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/13507/1/livia_paula_ioc_mest_2013.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.
PEREIRA, F. N. F. T. Público(s) do Museu Nacional de História Natural e da Ciência. 2017. 106f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Empreendedorismo e Estudos da Cultura, Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), Lisboa, 2017. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/15592/1/master_filipa_teotonio_pereira.pdf. Acesso em: 25 ago. 2021.
PERUQUETTI, P. S. F.; KASSAB, S.; SANTOS, B. S.; MENDONÇA, E. C. L.; CARVALHO, Y. K. de. Perfil de visitantes em exposição científica na Semana Nacional de Ciência e Tecnologia na região norte do Brasil. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological. Rio Branco, v. 5, n. 1, p. 113-124, mai. 2018.
PRENTICE, R. C.; GUERIN, S.; MCGUGAN, S. Visitor learning at a heritage attraction: A case study of discovery as a media product. Tourism Management. v. 19, n. 1, p. 5-23, feb. 1998.
REMELGADO, A. P. S. L. Estratégias de comunicação em museus. Instrumentos de gestão em instituições museológicas. 2014. 495f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Museologia, Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto, 2014. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/109315/2/234122.pdf. Acesso em 29 jan. 2022.
SANT’ANA, D. M. G.; SILVA, V. C. da; ARAÚJO, J. R.; TONINATO, J. C. Reações dos visitantes do Museu Interdisciplinar de Ciências diante de uma exposição biológica. EDUCERE – Revista da Educação. Umuarama, v. 6, n. 2, p. 115-128, jul./dez. 2006.
SILVA, A. C. S.; LORENZETTI, L.; SILVA, C. S. Divulgação científica em um museu de Ciências: um estudo de público tendo como foco as famílias visitantes. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio. São Paulo, v. 12, n. 1, p. 36-53, mai. 2019.
SILVA, B. S.; MEDEIROS, C. M. L. de. A diversidade do público escolar que visita o Museu Câmara Cascudo. Museologia & Interdiscipinaridade. Brasília, v. 10, n. 20, p. 191-208, jul./dez. 2021.
SILVA, L. R. C.; DAMACENO, A. D.; MARTINS, M. C. R.; SOBRAL, K. M.; FARIAS, I. M. S. Pesquisa documental: alternativa investigativa na formação docente. In: Anais do IX Congresso Nacional de Educação. Curitiba, PR, 2009. p. 4554-4566. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/cd2009/pdf/3124_1712.pdf. Acesso em: 29 ago. 2021.
SILVEIRA, A. R. da. Gestão em museus. Indaial: UNIASSELVI, 2021. 222 p.
STUDART, D. C. Museus e famílias: percepções e comportamentos de crianças e seus familiares em exposições para o público infantil. História, Ciências, Saúde. Manguinhos, v. 12 (suplemento), p. 55-77, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.