Word cloud as a teaching strategy in a Library Science class
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.53198Keywords:
word clouds, higher education, librarianship, pedagogical and technological tools, educationAbstract
The use of technological tools and resources is a reality in today's education and has been important for improving the quality of education offered to students in different contexts. Information and Communication Technologies have been an ally in this regard, as they help to optimize the teacher's work and enable interaction between students in the classroom, as well as allowing them to better assimilate the didactic content. In general terms, the use of these technologies in undergraduate courses helps to streamline the conceptual application of the subject and can serve as an example for other professionals to apply the experiences reported to their reality. This article sought to present and reflect on the experience of using pedagogical and technological tools in higher education. In this sense, a word cloud activity was carried out in a Library Science course, with the aim of optimizing the study process of the Information Retrieval Systems subject. The results indicated an increase in interaction between students during the lesson and an improvement in the overall understanding of the course's basic bibliography. The use of the word cloud also enabled the development of technological skills and the practical application of information organization and retrieval concepts. In short, the use of technological resources in the educational field qualifies and expands pedagogical alternatives, making classes more dynamic and favoring collaborative learning.
Downloads
References
ARCHELA, R. S. Imagem e representação gráfica. Geografia, Londrina, v. 8, n. 1, p. 5-11, 1999. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/geografia/v8n1.pdf. Acesso em: 2 maio 2024.
BERTIN, J. Semiology of graphics. Madison: University of Wisconsin Press, 1983.
BORGES; L. C. da; SILVA JÚNIOR, P. M. Juventude negra e webnamoro: as percepções de adolescentes negros de regiões periféricas do Rio de Janeiro. Polêm!ca, Rio de Janeiro, v. 22, n. 1, p. 38-63, jan./abr. 2022. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/polemica/article/view/81679/49405. Acesso em: 12 maio 2024.
CARDOSO, J. A. Construção de gráficos e linguagem visual. História: questão e debates, Curitiba, v.5, n.8, p.37-58. jun. 1984. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/historia/issue/viewIssue/2052/239. Acesso em: 10 maio 2024.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL LEIVA, I. Aspectos conceituais da indexação. In: GIL LEIVA, I.; FUJITA, M. S. (ed.). Política de indexação. Marília: Oficina Universitária, 2012. p. 31-106. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/politica-de-indexacao_ebook.pdf. Acesso em: 10 maio 2024.
INSTITUTE OF ELECTRICAL AND ELECTRONICS ENGINEERS. Thesaurus and taxonomy. New York: IEEE, 2024. Disponível em: https://www.ieee.org/publications/services/thesaurus-access-page.html. Acesso em: 5 maio 2024.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 5. ed. Campinas: Papirus, 2003.
MARTINELLI, M. Gráficos e mapas: construa-os você mesmo. São Paulo: Moderna, 1998.
PAGLIARINI, D. S.; SEPEL, L. M. N. Uso de nuvem de palavras como estratégia para o ensino do reino fungi no ensino médio. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 13, n. 4, p. 01-13, jul./set. 2022. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3483/1804. Acesso em: 12 maio 2024.
PINHEIRO, L. V. R.; FERREZ, H. D. Tesauro brasileiro de ciência da informação. Rio de Janeiro; Brasília: IBICT, 2014. Disponível em: https://sitehistorico.ibict.br/publicacoes-e-institucionais/tesauro-brasileiro-de-ciencia-da-informacao-1/copy_of_TESAUROCOMPLETOFINALCOMCAPA24102014.pdf. Acesso em: 5 maio 2024.
PRAIS, J. L. de S.; ROSA, V. F. da. Nuvem de palavras e mapa conceitual: estratégias e recursos tecnológicos na prática pedagógica. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 28, n. 1, p. 201–219, 2017. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/4833/pdf_1. Acesso em: 17 maio 2024.
SARGIANI, V. Identificação de padrões em textos de mídias sociais utilizando redes neurais e visualização de dados. 2017. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica e Computação) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017. Disponível em: https://adelpha-api.mackenzie.br/server/api/core/bitstreams/1e13e3f6-7075-49a9-8022-47b3ab3e1ab0/content. Acesso em: 12 maio 2024.
SENA, L. de S. et al. O uso da nuvem de palavras como estratégia de inclusão e inovação pedagógica. Video Journal of Social and Human Research, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 70-84, 2022. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/13109/1/Artigo%205%20-%20O%20USO%20DA%20NUVEM%20DE%20PALAVRAS.pdf. Acesso em: 10 maio 2024.
SILVEIRA, L. S. da; SANTOS, R. T. dos. Formação de professores e uso de tecnologias digitais na sala de aula. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 13, p. 01-22, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/26785. Acesso em: 12 maio 2024.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Vocabulário controlado da USP. Disponível em: https://vocabulario.abcd.usp.br/pt-br/sobre.php. Acesso em: 10 maio 2024.
VILELA, R. B.; RIBEIRO, A.; BATISTA, N. A. Nuvem de palavras como ferramenta de análise de conteúdo: uma aplicação aos desafios do ensino no mestrado profissional. Millenium, Viseu, v. 2, n. 11, p. 29-36, 2020. Disponível em: https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/6637/1/3-art-NUVEM%20DE%20PALAVRAS-Rosana%20Vilela-educa%c3%a7%c3%a3o-PT.pdf. Acesso em: 12 maio 2024.
WORDCLOUDS. 2024. Disponível em: https://www.wordclouds.com/. Acesso em: 5 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leandro da Conceição Borges, Bianca Maria Souza Diniz, Marcela Mourão Moura, Maria Eduarda Barbosa Lima, Mauricio Barcellos Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam na Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Contratos adicionais poderão ser assumidos, separadamente, pelos autores, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.