Information literacy and research practice

an applied study among students of the Library and Documentation course at the Federal University of Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-6658.2024.53489

Keywords:

Informational Literacy, Informational Behavior, University education, Librarianship

Abstract

The article verifies possible difficulties that the undergraduate students of the Library Science and Documentation course at the Federal University of Sergipe present in relation to the practice of research in academic activities, considering the importance of Information Literacy in this context. The objective of this work is to analyze the Informational Competence of students of the Library Science and Documentation course at the Federal University of Sergipe. In addition, it aims to demonstrate the relationship between Literacy and Competence in the informational field, contextualizing them in the scope of Higher Education; and, to identify the causes and difficulties regarding the research practice of the undergraduates studied. In accordance with the objectives, the research is descriptive. The case study was used as a methodological procedure, adopting a quantitative-qualitative approach through the questionnaire as a data collection instrument with 08 questions (closed and open), applied to a sample of undergraduates from the 2nd to the 8th year of the referred course. It was found that the students of Library Science and Documentation at the Federal University of Sergipe face challenges in reading and research, evidenced by the difficulty in understanding academic texts and selecting reliable sources, suggesting the importance of support in the development of these competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Kelly Tavares Braga, Universidade Federal de Sergipe

Formação em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Pio Décimo (2010), especialização em Gestão de Pessoas e Psicologia Organizacional (2017) e graduanda em Biblioteconomia e Documentação (2022 - atual)Linhas de pesquisa em interesse: Letramento Informacional. Competência Informacional. Gestão de Informação e Conhecimento. Gestão Documental. Documentação. 

Pablo Boaventura Sales da Paixão, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Complutense de Madri (2016), com título revalidado pela Universidade de Brasília (UnB); Mestre em Educação (2011); Especialista em Comunicação e Mídia Digital (2006); Bacharel em comunicação social (2004) pela Universidade Tiradentes - UNIT e Bacharel em Biblioteconomia pelo Centro Universitário Claretiano (2023). Professor efetivo no Departamento de Ciência da Informação (DCI) e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Integrante dos Grupos de Estudos em Comunicação, Educação e Sociedade - GECES (UNIT/CNPq); Competência em Informação (UnB/CNPq) e do Núcleo de Estudos em Mediação, Apropriação e Gestão da Informação e do Conhecimento (NEMAGI/UFS). Tem experiência nas áreas de competência informacional e Inclusão Digital; tecnologias aplicadas à educação; Marketing Digital para unidades de informação. 

Martha Suzana Cabral Nunes, Universidade Federal de Sergipe

Professora adjunta do Departamento de Ciência da Informação e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe. Possui graduação em Administração com ênfase em Análise de Sistemas pela Universidade Tiradentes (1993), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (2008) e doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia (2015), com período de doutorado sanduíche realizado na Université Paul Sabatier, Toulouse 3, França (2014).

References

ALMEIDA, Maria Leoneide Rodrigues de. Letramento no Ensino Superior: perfil dos alunos no primeiro ano de curso de duas IES privadas do DF a partir de suas próprias percepções. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2007. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/bitstream/123456789/878/1/textos%20completo.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.

APPOLINÁRIO, Fábio. Dicionário de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2007.

ARAÚJO, Vastira da Silva. A pesquisa escolar em tempo de internet. 2012. Monografia (Especialização em Mídias a Educação) – Universidade Federal do Amapá/UNIFAP, Macapá, 2012. Disponível em: https://www2.unifap.br/midias/files/2016/04/A-pesquisa-escolar-em-tempo-de-internet-VASTIRA-DA-SILVA-ARA%C3%9AJO.pdf. Acesso em:18 abr. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. 2024. Ministério da Educação, CONSED/UNDIME, 600 fls. Brasília. Disponível em: https://www.baixelivros.com.br/didatico/bncc. Acesso em: 19 abr. 2023

CARVALHO, Ana Amélia Amorim; SIMÕES, Alcino; SILVA, João Paulo. Indicadores de qualidade e de confiança de um site. Avaliar as aprendizagens. Jornadas ADMEE, 2005. Universidade do Minho. Centro de Investigação em Educação (CIEd), Col. v. de Atas. Braga: CIEd, 2005. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/7774. Acesso em: 22 abr. 2023.

DEUS, Fernando Celio de; CARDOSO, Ana Maria Pereira. As Competências Informacional e Midiática no Ensino Superior. Revista Cientifica de Exatas e Tecnologia, v. 13, n. 13, p. 2-8, 2018. Disponível em: https://exatastecnologias.pgsskroton.com.br/article/view/6219/4480. Acesso em: 27 mar. 2023.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Competência informacional e midiática no Ensino Superior: desafios e propostas para o Brasil. Prisma.com (Portugal), n. 13, p. 220-237, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/74442. Acesso em: 27 mar. 2023.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information Literacy: princípios, filosofia e prática. Revista Ciência da Informação, [s. l.], v. 32, n. 1. 2003. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1016. Acesso em: 23 mar. 2023.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Arcabouço conceitual do letramento informacional. Revista Ciência da Informação, v. 39, n. 3, p. 83-92, set. 2010. Disponível em: Https: //www.scielo.br/j/ci/a/9L8b38v48WBQSQVRX63BMsw/w/#. Acesso em 02 mar. 2023.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Letramento Informacional: pesquisa, reflexão e

aprendizagem. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2012.

Disponível em: http://leunb.bce.unb.br/bitstream/handle/123456789/22/Letramento_Informacional.pdf?sequence=3. Acesso em 16 mar. 2023.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. O processo de atenção e o letramento informacional. Revista Em Questão. Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 61–80, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998. Acesso em: 16 mar. 2023.

GASQUE, K. C. G. D.; FIALHO, J. F. Letramento Informacional e Currículo. Revista Ponto de Acesso, [s. l.], v. 11, n.2, p. 70-89, 2017. Disponível em: https: //periodicos.ufba.br/index.phphp/revistaici/article/view/12265. Acesso em: 26 set. 2024.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da Metodologia Cientifica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MATOS, José Claudio Morelli; FERREIRA, Katherin. A filosofia de Dewey e o letramento informacional: pensamento reflexivo e crescimento na conquista do aprender a aprender. Revista Ciência da Informação, Brasília, v. 45, n. 1, p. 25-40, jan./abr. 2016. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/19102. Acesso em: 15 mar. 2023

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROCHA, Tereza de Souza; SANTOS, Nelson dos. Dificuldade de interpretação de texto em sala de aula. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, Medianeira, v. 8, n. 17, p. E - 4825, 2017. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/recit/article/download/e-4825/pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

REIS, Giordani Avila; DUARTE, Adriana Bogliolo Duarte. Leitura e letramento informacional na universidade: um hiato, um construto fragmentado ou um dilema? Revista Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 3, p. 136-157, set./out. 2017. Disponível em:

http:// www.brapci.inf.br/index.php/res/v/33701. Acesso em: 15 mar. 2023.

SOUSA, Otília Costa, COSTA-PEREIRA, Teresa Alexandra. Práticas de alfabetização no ensino superior: as percepções dos alunos sobre escrita nas disciplinas. Acta Scientiarum, Língua e Cultura, Maringá, v. 40, n. 2, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307459671016. Acesso em: 23 set. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE – UFS. História: conheça a UFS. 2023. Disponível em: https://www.ufs.br/pagina/432. Acesso em: 17 abr. 2023.

TOURINHO, C. Refletindo sobre a dificuldade de leitura em alunos do Ensino Superior: Deficiência" ou simples falta de hábito? Revista Lugares de Educação, [s. l.], v. 1, n. 2, p. 325-346. 2012. Disponível em: https: //periodicos.ufpb.br/index.php/rle/article/view/10966. Acesso em 27 mar. 2023.

Published

2024-10-04

How to Cite

BRAGA, A. K. T.; PAIXÃO, P. B. S. da; NUNES, M. S. C. Information literacy and research practice: an applied study among students of the Library and Documentation course at the Federal University of Sergipe. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação , Belo Horizonte, v. 14, p. e053489, 2024. DOI: 10.35699/2237-6658.2024.53489. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/53489. Acesso em: 18 nov. 2024.