"Nous avons exilé la beauté, les Grecs ont pris les armes pour elle"

Classical Reception in Albert Camus’ L'Exil d'Hélène (1948)

Authors

Keywords:

Classics Reception, Albert Camus, Beauty, L'Été, Helen

Abstract

In the essay entitled L'Exil d'Hélène (Helen's Exile, 1948), the French-Algerian artist Albert Camus (1913 – 1960) enunciates movements of light and shadow when establishing the game of comparisons between the Greeks and the European thought of his time. The purpose of this article is to understand the role of the ancient material in the essay. The method consists of investigating and selecting passages where the author’s reception of classical material, contrasting antiquity with its present time. It is concluded that the meaning of Helen's exile, i. e., the meaning of the reception of the ancients in the essay, is configured from the recognition that when the empire of the spirit, conqueror of regions, bodies and souls, expands to the point of overshadowing whatever is not contained in its will to meaning, Helen (a metaphor for a broad meaning of beauty) evades the world. Keeping the bellicose tone, beauty is exiled.

Author Biography

  • Rodrigo de Miranda, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    - mestre em história (2021) pela UFRGS

References

ARAÚJO, Raphael Luiz de. Variações do mito de Nêmesis nos escritos de Albert Camus. 2017. 321f. Tese (Doutorado em Língua e Literatura Francesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-25072018-154151/pt-br.php. Acesso em: 05 set. 2021.

BAKOGIANNI, Anastasia. O que há de tão “clássico” na recepção dos clássicos? Teorias, metodologias e perspectivas futuras. Tradução de Ana Thereza B. Vieira, Artur Bezerra, Marina Albuquerque e Vanessa do Carmo Abreu. Codex – Revista de Estudos Clássicos, Rio de Janeiro, v.4, n. 1, p. 114-131, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.25187/codex.v4i1.3341. Acesso em: 23 mar. 2021.

BROCKLISS, William. Introduction. In: BROCKLISS, William (ed.) et al. Reception and the Classics: A Interdisciplinary Approach to the Classical Tradition. Cambridge University Press, 2011. p.1-16.

CAMUS, Albert. Noces, Suivi de l’Été. Paris: Gallimard, 1959. E-book Kindle.

CAMUS, Albert. Carnets I (mai 1935 – février 1942). Paris: Gallimard, 1962. E-book Kindle.

CAMUS, Albert. O exílio de Helena. In: CAMUS, Albert. Núpcias, o verão. Tradução de Vera Queiroz da Costa e Silva. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1979a. p. 103-109.

CAMUS, Albert. O vento em Djemila. In: CAMUS, Albert. Núpcias, o verão. Tradução de Vera Queiroz da Costa e Silva. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1979b. p. 18-25.

CAMUS, Albert. O Homem revoltado. Tradução de Valerie Rumjanek. 12. ed. Rio de Janeiro: Record, 2018.

CAMUS, Albert. A Inteligência e o Cadafalso. Tradução de Manuel da Costa Pinto e Cristina Murachco. 5. ed. São Paulo: Record, 2020.

HOLUB, Robert. Alternative models and controversies. In: HOLUB, Robert. Reception Theory: A Critical Introduction. London: Methuen, 1984. p.107-146.

JAUSS, Hans Robert. A estética da recepção: colocações gerais. In: LIMA, Luiz da Costa (org.). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002. p. 67-84.

JIANG, Jingchao. ‘La Méditerranée’ in Albert Camus’s Early Writings. 2014. 173f. Dissertação (Mestrado em Artes) – School of Languages, Cultures, Art History and Music, University of Birmingham. Birmingham, 2014. Disponível em: https://etheses.bham.ac.uk/id/eprint/5761/1/Jiang15MA.pdf. Acesso em: 05 out. 2021.

KAŁUŻA, Maciej. Camus and His Hegel(s). In: SHARPE, Matthew J.; FRANCEV, Peter; KAŁUŻA, Maciej (org.). Brill’s Companion to Camus: Camus among the philosophers. Leiden, Boston: Brill, 2020. p. 199-222.

MARTINDALE, Charles. Redeeming the Text: Latin Poetry and the Hermeneutics of Reception. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

MILLER, Paul Allen. Postmodern Spiritual Practices: The Construction of the Subject and the Reception of Plato in Lacan, Derrida, and Foucault. Columbus: The Ohio State University, 2007.

PLATÃO. Hípias Maior. Tradução de Lucas Angioni. Revista Archai, Brasília, DF, v. 2, n. 26, p. 1-51, 2019. DOI: https://doi.org/10.14195/1984-249X_26_8. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/index.php/archai/article/view/1984-249X_26_8. Acesso em: 09 set. 2021.

POPPI, Carolina. Século XVII na França: Les Belles Infidèles, Racine e o modelo dos clássicos antigos. Non Plus, São Paulo, v. 2, n. 3, p. 29-43, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/nonplus/article/view/49033. Acesso em: 05 out. 2021.

RICHARDSON, Luke. Camus the Athenian: Philhellenism and Utopia in l’Homme Révolté’s Relationship to Ancient Philosophy. In:

SHARPE, Matthew J.; FRANCEV, Peter; KAŁUŻA, Maciej (org.). Brill’s Companion to Camus: Camus among the philosophers. Leiden,

Boston: Brill, 2020. p. 31-52.

RODAN, Martin. Camus et L’antiquité. Berna: Peter Lang, 2014.

SHARPE, Matthew J. The Invincible Summer: On Albert Camus’ Philosophical Neoclassicism. Sophia, [s. l.], v. 50, p. 577–592, 2011.

DOI: https://doi.org/10.1007/s11841-011-0275-z. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11841-011-0275-z. Acesso em: 18 ago. 2021.

SHARPE, Matthew J. ‘In joy we prepare our lessons’: Reading Camus’ Noces via their reception of the Eleusinian Mysteries. Classical

Receptions Journal, Oxford, v. 8, n. 3, p. 375–403, 2016a. DOI: https://doi.org/10.1093/crj/clv008. Disponível em: https://academic.oup.com/crj/article/8/3/375/1746365. Acesso em: 18 jun. 2021.

SHARPE, Matthew J. Albert Camus’ Hellenic Heart, between Saint Augustine and Hegel. In: GOLDWYN, Adam J.; NIKOPOULOS, James (orgs.). Brill’s Companion to the Reception of Classics in International Modernism and the Avant-Garde. Leiden, Boston: Brill, 2016b. p. 242-268.

SILVA, Nilson Adauto Guimarães da. Albert Camus e a busca dos clássico. Calíope – Presença Clássica, Rio de Janeiro, n. 17, p. 74-94,

Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/caliope/issue/viewIssue/1494/913. Acesso em: 17 ago. 2021.

TANOVIC, Selma. Les mythes et la Grèce Antique dans l’Éstranger de Camus. 2016. 77f. Dissertação (Mestrado em Literatura Francesa) – Institutt for Litteratur, Områdestudier og Europeiske Språk, Universidade de Oslo, Oslo, 2016. Disponível em: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58890/selma-tanovic-pdf-final-1.pdf?sequence=1. Acessoem: 04 out. 2021.

TODD, Olivier. Albert Camus: A life. Nova Iorque: Knopf Doubleday Publishing Group, 1997. E-book Kindle.

VARGAS, Anderson Zalewski. As recepções e as conformações do passado. Heródoto, Guarulhos, v. 4, n. 2, p. 7-17, 2019. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/herodoto/article/view/10959. Acesso em: 22 mar. 2021.

Published

2022-12-20

How to Cite

"Nous avons exilé la beauté, les Grecs ont pris les armes pour elle": Classical Reception in Albert Camus’ L’Exil d’Hélène (1948). (2022). Nuntius Antiquus, 18(1), e36750. https://periodicos.ufmg.br/index.php/nuntius_antiquus/article/view/36750