Prudence and the Self-Proclamation of Sacred Vate

in Defense of the Christian Imperium Sine Fine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3636.2025.57871

Keywords:

Prudence, Vate, Imperium sine fine

Abstract

The study investigates how Prudentius positions himself as a sacred vates of a politico-religious discourse, analyzing, in particular, how this notion intertwines with his thesis that the Christianized Roman Empire under Emperor Theodosius I embodies the power foretold in the Aeneid through its praise of Rome and an empire without end. By demonstrating how the poet employs both pagan and Christian literature, the research is primarily grounded in Prudentius' poetic corpus and critical scholarship on his work, such as Witke (1968), Wilken (1999), Pelttari (2019), Mastrangelo (2022), among others.

Author Biography

  • Regimário Costa Moura, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Licenciado em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB, 2020), Mestre em Linguagem e Ensino (PPGLE/UFCG, 2023) e doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEl/UFRN - 2024) concentrando os estudos e pesquisas atuais no campo da literatura latina cristã da Antiguidade Tardia com foco nos escritos de Prudêncio, e de modo especial, em trabalhos voltados à tradução. Tendo atuado como no Campus VI da UEPB como professor e História da Língua Portuguesa e Língua Latina I e II, atualmente é professor colaborador no Núcleo de Cultura Clássica (NUCLAS-UFC) e desenvolve projetos acerca da literatura latina cristã.

References

BASTOS, M. J. da M. Assim na terra como no Céu...: Paganismo, Cristianismo, Senhores e Camponeses na Alta Idade Média Ibérica (Séculos IV-VIII). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013.

CARPEAUX, O. M. História da Literatura Ocidental. 3. ed. Brasília: Senado Federal, Conselho Editorial, 2008.

DENZINGER, H. Compêndio dos símbolos, definições e declarações de fé e moral. São Paulo: Paulinas/Loyola, 2007.

DRAKE, H. A. Eusébio de Cesareia. In: CARVALHO, M.; DA SILVA, G.; SILVA, M. A. (org.). A Ideia de História na Antiguidade Tardia. Curitiba: Editora CRV, 2021.

EUSÉBIO. História Eclesiástica. São Paulo: Paulus, 2000.

FERRANDI, E. La lutte contre le Paganim dans l’Oeuvre de Prudence. Marseille: Ed. Université Aix Marseille, 2017.

GONÇALVES, A. T. M. A Arte Poética a Serviço do Proselitismo Cristão: Relendo os Poemas de Aurélio Prudêncio Clemente (Século IV/V). Jundiaí: Paco Editorial, 2020.

GONÇALVES, A. T. M. A Ideia de História em Prudêncio: relendo os dois poemas Contra Orationem Symmachi. In: CARVALHO, M.; DA SILVA, G.; SILVA, M. A. (org.) A Ideia de História na Antiguidade Tardia. Curitiba: Editora CRV, 2021.

HARDIE, P. How Prudentian is the Aeneid?. Dictynna, 2017. v. 14.

HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. 7. ed. Tradução de Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 2007.

MOLLAT, M. Pobres, Humildes y miserables em la Edad Media. Tradução: Valleé. Cidade do México: Fondo de Cultura Económica, 1988.

MCGILL, S. Introduction. In: JUVENCO. Juvencus’ Four Books of the Gospels: Evangeliorum Libri Quattuor. Tradução para o inglês, comentários e notas de Scott McGill. London; New York: Routledge, 2016.

ORÍGENES. Contra Celso. 2. ed. São Paulo: Paulus, 2004.

PARATORE, E. História da literatura latina. 13ª reimpressão. Tradução de Manuel Losa. Lisboa: Fundação Calouste Gulbekian, 1952.

PELTTARI, A. The Psychomachia of Prudentius: Text, Comentary and Glossary. Norman: University of Oklahoma Press, 2019.

PRUDÊNCIO. Obras. Tradução de Luis Rivero García. Madrid: Gredos, 1997. v. I/II

PRUDÊNCIO. Prudentius. Tradução para o inglês de H. J. Thomson. Cambridge: Havard University Press, 1949. v. I/II.

PRUDÊNCIO. Prudentius’ Crown of Martyrs: Liber Peristephanon. Tradução para o inglês de Len Krisak. London; New York: Routledge, 2020.

PRUDÊNCIO. Prudentius’ Hymns for Hours and Seasons: Liber Cathemerinon. Tradução para o inglês de Nicholas Richardson. London; New York: Routledge, 2016.

PUCCI, J. Introdution. In: PRUDÊNCIO. Prudentius’ Crown of Martyrs: Liber Peristephanon. Tradução para o inglês de Len Krisak. London; New York: Routledge, 2020.

RICHARDSON, N. Introduction. In: PRUDÊNCIO. Prudentius’ Hymns for Hours and Seasons: Liber Cathemerinon. Tradução para o inglês de Nicholas Richardson. London; New York: Routledge, 2016.

ROPS, D. A Igreja dos Apóstolos e dos Mártires. Tradução de Emérico da Gama. São Paulo: Quadrante, 2008.

SCHMITT, C. E. A Psychomachia: uma legitimação literária da nova religião. 2023. Tese (Doutorado em Letras Clássicas) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. DOI:10.11606/T.8.2023.tde-19032024-090240.

SOUSA, A. A. A. de. Formas de Recepção da Psicomaquia de Prudêncio. Humanitas. Impressa da Universidade de Coimbra, v. 50, p. 113-125, 1998.

SHANZER, D. Allegory and Reality: Spes, Victoria and the Date of Purdentius’s Psychomachia. Illinois classical Studies. Champaign: University of Illinois Press, v. 14, n. 1/2, p. 347-363, 1989.

THAMOS, M. As Armas e o Varão: Leitura e Tradução do Canto I da Eneida. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

VIRGÍLIO. Eneida. Tradução de Carlos Alberto Nunes. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.

WILKEN, R. Prudentius: The First Christian Poet. Logos: A Journal of Catholic Thought and Culture, v. 2, n. 2, p. 154-169, Spring 1999.

ZÉTOLA, B. M. Pobreza, Caridade e Poder na Antiguidade Tardia. Curitiba: Juruá, 2009.

Published

2025-07-02

How to Cite

Prudence and the Self-Proclamation of Sacred Vate: in Defense of the Christian Imperium Sine Fine. (2025). Nuntius Antiquus, 21(1), 1–23. https://doi.org/10.35699/1983-3636.2025.57871