“Beware, Reader, When You Turn this Page!”, About Prefaces, Readers and Writers in Brazilian Romanticism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.29.1.155-180

Keywords:

paratext, preface, Romanticism

Abstract

Abstract: This article seeks to identify and provoke reflections about the discursive strategies used in the prefaces of works that are part of the consolidation process of XIX century Brazilian literature: Primeiros cantos, Lira dos vinte anos, A moreninha and Ressurreição. The aim here is to study the images around the Reader, the Author and the Work within the forewords from Gonçalves Dias, Álvares de Azevedo, Joaquim Manuel de Macedo and Machado de Assis. The article parts from the concept of paratext developed by Gérard Genette (2009), which highlights the interstitial aspect of the preface, besides the comparison between two great preface models for the Brazilian Romanticism: the Prologue from the First Part of The Ingenious Knight Dom Quixote de La Mancha, by Miguel de Cervantes, and Preface to Cromwell, by Victor Hugo. While reaffirming a prelude status in the literary work, the preface is understood as a threshold between reality and fiction and enables the creation of a true discursive mise-en-scène, apart from working as circumstantial and pragmatic tool to present the text. In this regard, the way that Brazilian authors weave the principles of a “way and a reason to read” in a literary context considered incipient is very much appreciated and indispensable for the formation of a readership.

Keywords: paratext; preface; Romanticism.

Author Biographies

  • Flávia Vieira da Silva do Amparo, Universidade Federal Fluminense/ Colégio Pedro II

    Professora Titular de Português e Literatura do Colégio Pedro II e Professora Associada de Literatura Brasileira da UFF. Atua nos programas de Pós-Graduação em Estudos de
    Literatura e no Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica. Sua pesquisa concentra-se na área de Literatura, Ensino e Formação de Leitores. Publicou os livros
    Luiz Murat e Mario de Alencar, da série Essencial, ambos pela Academia Brasileira de Letras, e o Criatividade e interculturalidade, pela CRV, e Criatividade e
    Interdisciplinaridade, pela Pedro & João.

  • Mônica Gomes da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

    Doutora em Estudos Literários (2015) pela Universidade Federal Fluminense como bolsista ReUni. Possui experiência docente em níveis Fundamental, Médio e Superior com as disciplinas Português, Espanhol e Literatura Brasileira, e tutora a distância da disciplina Literatura Brasileira III pelo convênio CEDERJ-UFF. Atualmente, leciona Literatura Brasileira como Professora Adjunta na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Participante e líder do Grupo de Pesquisa e Extensão LEIA (Leitura, Escrita, Identidade e Artes). Desenvolve pesquisas na área de correspondência literária e da relação entre leitura, literatura e a fruição estética.

Published

2020-03-30

Issue

Section

Artigos