The wandering lyrical subject in the poem “A liberdade de seguir por esta via”, by Eucanaã Ferraz

Authors

  • Daniel Rodrigues da Luz Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
  • Fabiane Renata Borsato Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.32.3.205-223

Keywords:

Anatol Rosenfeld, Eucanaã Ferraz, Hamlet, Brazilian contemporary poetry, lyrical subject

Abstract

Eucanaã Ferraz is a poet whose work crosses different thematic paths in the scenario of contemporary Brazilian literature. The work Escuta, released in 2015, presents strong traces of his artistic repertoire. From the mapping of the intertextual references of the work, this paper analyzes the poem entitled “A Liberdade de Seguir por esta via”, to show how the play Hamlet by William Shakespeare is taken up by the author; how it verifies the traits of the dramatic genre that appear in the poem, and the poem’s relationship with the aesthetic proposal of the work, all from the perspective of a lyrical subject in displacement that expresses reflections on the landscape that he accompanies during a trip. The work is based on Anatol Rosenfeld’s studies on the theory of genres, as well as texts on theatrical aesthetics and criticism of the author’s work.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009. p. 55-73.

BOSI, Viviana. Poesia brasileira contemporânea: um panorama. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 22, n. 41, p. 46-57, set./dez. 2020. Disponível em: . Acesso em: 20 jan. 2022.

FERRAZ, Eucanaã. Escuta. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

HELIODORA, Bárbara. Introdução à 1ª edição de Hamlet. In: SHAKESPEARE, William. Grandes obras de Shakespeare: volumes 1, 2 e 3. Organização Liana Camargo Leão. Tradução Barbara Heliodora. 1. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018a. p. 173-184. (Volume I Tragédias)

HELIODORA, Bárbara. Introdução à 2ª edição de Hamlet. In: SHAKESPEARE, William. Grandes obras de Shakespeare: volumes 1, 2 e 3. Organização Liana Camargo Leão. Tradução Barbara Heliodora. 1. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018b. p. 185-189. (Volume I Tragédias)

PALLOTTINI, Renata. O personagem no teatro, o que é? In: PALLOTTINI, Renata. Dramaturgia: a construção do personagem. São Paulo: Editora Ática, 1989. p 9-15.

PAZ, Octavio. A imagem. In: PAZ, Octavio. O arco e a lira. Tradução Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985. p. 119-138.

PRADO, Décio de Almeida A Personagem no teatro. In: CANDIDO, Antonio; ROSENFELD, Anatol; PRADO, Décio de Almeida; GOMES, Paulo Emílio Salles. A Personagem de Ficção. São Paulo: Perspectiva, 1976. p. 81-102.

ROSENFELD, Anatol. Parte I – A teoria dos gêneros. In: ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. São Paulo: Perspectiva, 1985. p. 13-36.

ROSENFELD, Anatol. Shakespeare e o pensamento renascentista. In: ROSENFELD, Anatol. Texto/Contexto: ensaios. São Paulo: Perspectiva, 1996. p. 123-145.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. In: Grandes obras de Shakespeare: volumes 1, 2 e 3. Organização Liana Camargo Leão. Tradução Barbara Heliodora. 1. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018. p. 148-332. (Volume I Tragédias)

UBERSFELD, Anne. Texto-Representação. In: UBERSFELD, Anne. Para ler o teatro. São Paulo: Perspectiva, 2005. p. 1-27.

Published

2024-04-23