Displacements of space in the poetry of Ana Martins Marques and the processes of reconfiguration of the lyrical subject
DOI:
https://doi.org/10.17851/2358-9787.34.2.35-49Keywords:
Contemporary poetry, Image, House, Threshold, LyricismAbstract
This article investigates the movements that allowed thinking about Ana Martins Marques’ poetry through spatial and subjective displacements. To this end, in addition to a brief overview of her works, we conduct a more detailed analysis of the poems from Como se fosse a casa: uma correspondência (2017), due to the recurring theme of the house in her verses. The research is based on theoretical texts addressing image theory, as well as the concepts of space and threshold. The threshold, understood by us as a transitional space, is the concept from which we interpret the spaces presented by Marques. Because the house serves as the center of one’s subjectivity and as a place of mediation between the internal and external worlds, the space constructed by the author establishes a direct dialogue with the threshold and projects a movement that places the lyrical subject in a constant state of displacement.
References
BACHELARD, G. A filosofia do não; O novo espírito científico; A poética do espaço. Trad. Joaquim José Moura Ramos et al. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
BENJAMIN, W. Passagens. Trad. Irene Aron; Cleonice Paes Mourão. Belo Horizonte: UFMG, 2018.
COLLOT, M. O sujeito lírico fora de si. Trad. Alberto Pucheu. Revista Terceira Margem, Rio de Janeiro, n. 11, p. 175-177, 2004.
COLLOT, M. A matéria-emoção. Trad. Patrícia Souza Silva. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2018.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Editora 34, 2010.
GAGNEBIN, J. M. Limiar, aura e rememoração: ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
MARQUES, A. M. Da arte das armadilhas. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MARQUES, A. M. O livro das semelhanças. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MARQUES, A. M; JORGE, E. Como se fosse a casa: uma correspondência. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2017.
MARQUES, A. M. “Ter uma casa para abandonar deveria ser um direito”. Entrevista concedida a Schneider Carpeggiani. Suplemento Pernambuco, Recife, n.p., jul. 2017. Disponível em: https://suplementopernambuco.com.br/flip-2017/1918-ter-uma-casa-para-abandonar-deveria-ser-um-direito.html. Acesso em: 03 out. 2024.
MARQUES, A. M. De uma a outra ilha. São Paulo: Círculo de poemas, 2023.
MAULPOIX, J. M. La poésie comme l’amour. Paris: Mercure de France, 1998.
MEDEIROS, D. A poeta e a casa: uma cartografia íntima dos versos de Ana Martins Marques. Revista Versalete, Curitiba, v. 5, n. 9, jul.-dez. 2017, p. 219-237. Disponível em: http://www.revistaversalete.ufpr.br/edicoes/vol5-09/13%20A%20poeta%20e%20a%20casa.%20Diamila%20Medeiros.pdf. Acesso em: 03 out. 2024.
PERLOFF, M. O gênio não original: poesia por outros meios no novo século. Trad. Adriano Scandolara. Belo Horizonte: UFMG, 2013.
RANCIÈRE, J. Políticas da escrita. Trad. Raquel Ramalhete et al. São Paulo: Editora 34, 2017.
RIBEIRO, G. S. A inflexão social da poesia de Ana Martins Marques em “de uma a outra ilha”. Suplemento Pernambuco, Recife, n.p., ago. 2023. Disponível em: http://www.suplementopernambuco.com.br/acervo/resenhas/3128-a-inflex%C3%A3o-social-da-poesia-de-ana-martins-marques-em-de-uma-a-outra-ilha.html. Acesso em: 08 out. 2024.
STOLL, D. S. Deslocamentos urbanos na literatura brasileira contemporânea de autoria feminina. 2017. 208 p. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://mobile.repositorio.ufsc.br/handle/123456789/187569. Acesso em: 03 out. 2024.



