Peripheral voices

the ‘Diário de Bitita’, by Carolina Maria de Jesus, in Adult and Youth Education in Belford Roxo, RJ

Authors

  • Pamela Rosário Mota Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.32.2.279-304

Keywords:

subaltern, diversity, adult and youth education

Abstract

In 2018, the Municipal Department of Education of Belford Roxo (RJ) developed an interdisciplinary project focused on Adult and Youth Education with the aim of deconstructing paradigms and giving visibility to the peripheral subject (SPIVAK, 2010; AZIBEIRO, 2012). Therefore, during Portuguese and History classes in a school in the city, the work “Diário de Bitita” by Carolina Maria de Jesus was analyzed to foster perceptions regarding a pluralistic writing that rearticulates hegemonic forms of knowledge (MIGNOLO, 2003) and decolonizes (QUIJANO, 1999) monotopic approaches. As a result of the project, the students felt stimulated to weave their own writings, becoming protagonists of their own discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACHÚGAR, H. Planetas sem boca: escritos efêmeros sobre arte, cultura e literatura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

ARROYO, M. G. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, L.; GIOVANETTI, M. A. G. C.; GOMES, N. L. (orgs.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 19- 50.

AZIBEIRO, N. E. Desconstrução de subalternidades e mudanças paradigmáticas. Revista Pedagógica UNOCHAPECÓ, ano 15, n. 28, v. 1, jan./jun. 2012.

BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BALL, S.; MAGUIRE, J; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BARBERO, J. M. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

BAUMAN, Z. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2005.

BELFORD ROXO. Documento Norteador - Integrando saberes através dos escritos de Carolina Maria de Jesus, em Diário de Bitita. Rio Janeiro: Secretaria Municipal de Educação, Divisão de Educação de Jovens e Adultos, 2018.

BENJAMIN, W. Sobre o conceito da História. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 222-232.

BRASIL. Lei nº 9394, de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2021.

BRASIL. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. Rio de Janeiro: IPEA, 2000. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2021.

BRASIL. Parecer CEBnº 11/2000. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica, 2000.

BRASIL. Resolução CEB nº 11/2000 .Diretrizes curriculares nacionais para a educação de jovens e adultos. Brasília: Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica, 2000.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: . Acesso em 10 ago. 2021.

BRASIL. Censo Escolar da Educação Básica 2015. Brasília: INEP, 2015. Disponível em: . Acesso em 10 ago. 2021.

CANCLINI, N. G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 1997.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

EVARISTO, C. “Esse lugar também é nosso” [Entrevista concedida a Ana Paula Acauan]. Revista PUCRS, n. 191, jul./set. 2019. Disponível em: . Acesso em: 11 abr. 2022.

FERRÉZ (org.). Literatura Marginal: talentos da escrita periférica. Rio de Janeiro: Agir, 2005.

FREIRE, P. Medo e Ousadia. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 72. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, jan./jun. 1988.

HALL, S. Contrasting perspectives: cultural studies in Latin América and the United States: a conversation with Néstor García Canclini. Cultural Studies, v. 1, n. 11, p. 78-88, 1997.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo demográfico de Belford Roxo. Rio de Janeiro: IBGE, 2021. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2021.

JESUS, C. M. Diário de Bitita. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

JESUS, C. M. Quarto de despejo. Rio de Janeiro: Editora Ática, 2014.

LINS, R. L. Violência e literatura. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

LOPES, D. A delicadeza: estética, experiência e paisagens. Brasília: Editora Universidade de Brasília; Finatec, 2007.

MEMMI, A. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

MIGNOLO, W. D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

MOREIRA, D. da S. Reconstruir-se em texto: práticas de arquivamento e resistência no Diário de Bitita, de Carolina Maria de Jesus. Estação Literária, v. 3, p. 64-73, 2009. Disponível em: . Acesso em: 19 jan. 2021.

ORTIZ, R. Mundialização: saberes e crenças. São Paulo: Braziliense, 2006.

PASSOS, J. C. dos. As desigualdades na escolarização da população negra e a Educação de Jovens e Adultos. EJA EM DEBATE, Florianópolis, v. 1, n. 1, nov. 2012.

PENNA, J. C. Escritos da sobrevivência. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2013.

QUIJANO, A. Coloniality of power and its institutions. In: SIMPÓSIO SOBRE A COLONIALIDADE DO PODER E SEUS ÂMBITOS SOCIAIS. Anais... Nova Iorque: Binghamton University, abr. 1999.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A Colonialidade do Saber - Eurocentrismo e Ciências Sociais - Perspectivas Latino-americanas. Buenos Aires: Clacso, 2005.

RANCIÈRE, J. Políticas da escrita. São Paulo: Editora 34, 1995.

SAID, E. Cultura e Imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras: 1995.

SANTOS, B. de S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP, n. 79, p. 71-94, nov. 2007. Disponível em: . Acesso: 20 jan. 2021.

SANTOS, B. de S. Epistemologies of the South: Justice against Epistemicide. Boulder: Paradigm. 2014.

SCHWARZ, R. A lata de lixo da História. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

SELIGMANN, M. História, memória, literatura - O testemunho na Era das Catástrofes. Campinas: Ed. Unicamp, 2013.

SILVA, A. L. da. Mito, razão, história e sociedade: interrelações nos universos socioculturais indígenas. In: GRUPIONI, L. D. B. (orgs.). A temática indígena na escola. Brasília: MEC; MARI; UNESCO, 1995. p. 317-335.

SILVA, G. do R. e KUROSAWA, Y. da S. A EJA como política afirmativa na escola em perspectiva às questões etnicorraciais. I Congresso Nacional de Programas Educativos para Jovens, Adultos e Idosos. Revista Científica Interdisciplinar, n. 4, v. 2, art. 36, out./dez. 2015.

SILVA, L. R. de M. Belford Roxo: razões para a queda da criminalidade. Âmbito Jurídico, Rio Grande, VI, n. 13, 2003.

SILVA, T. B. Integrando saberes através dos escritos de Carolina Maria de Jesus em Diário de Bitita – Uma proposta interdisciplinar para alunos e professores da EJA da Rede Municipal de Belford Roxo. In: ANPAE; ANFOPE. Anais do XI Seminário Regional da ANPAE Sudeste; XI Encontro Regional SUDESTE da ANFOPE; XIV Encontro Estadual da ANFOPERJ; VII Seminário Estadual da ANPAE-RJ. “Política, gestão e formação de professores: (contra)reformas e resistências.” Niterói: UFF, 2018. p. 203-208. Disponível em: . Acesso em: 10 ago. 2021.

SPIVAK, G. Conversations with Gayatri Chakravorty Spivak. Londres, Nova York, Calcutta: Seagull Books, 2006.

SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

TOURAINE, A. O que é democracia? Petrópolis: Vozes, 1996.

UFRJ. “Como Anda o Rio de Janeiro”. Observatório das Metrópoles, 2010. Disponível em . Acesso em: 10 ago. 2021.

Published

2024-04-23