“Counter-image of pain”

the cinema to elaborate mourning in C’est loin Bagdad [fotogramas] by Leila Danziger

Authors

  • Mariane Pereira Rocha Instituto Federal Sul-rio-grandense

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.32.3.79-97

Keywords:

Leila Danzige, Poetry, Cinema, Mourning

Abstract

This article proposes an analysis of the book C’est loin Bagdad [fotogramas] (2018), by Leila Danziger, based on its intersections with cinema. The book, which contains only one poem divided into nine parts, already in its title refers to the short film of the same name, from 1985, directed by French filmmaker Valérie Brégaint. Throughout the poem, Danziger will elaborate on the grief and loss of Brégaint, who was her friend. Thus, the plot of the film C’est loin Bagdad is mixed with biographical aspects of both the poet’s and the filmmaker’s life. The purpose of this article is to show how Danziger’s lyrical text dialogues with cinematographic language, as well as to debate the possible use of the image for the elaboration of mourning, based mainly on the reflections proposed by Roland Barthes (2018), Susan Sontag (2003, 2004), Audrey Linkman (2011) and Didi-Huberman (1998). Through the analysis, it was understood that, in the poem, the images – material and imagined – weave the plot that intertwines life and death, fiction and reality. As key pieces in dealing with the death of a loved one, they fill the present as constant reminders of an imprecise and distant past. The images do not act as evidence or proof of something that has happened, as effective memories of remote times, on the contrary, they are blurred vestiges of the past that only acquire meaning when poetically organized, when elaborated and repositioned in the lyrical text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUMONT, Jacques. A imagem. Tradução: Estela dos Santos Abreu e Cláudio Santoro. Campinas: Papirus, 2012.

BARTHES, Roland. A câmara clara: Notas sobre a fotografia. Tradução: Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.

BERTOLO, José; MEDEIROS, Margarida. Os fantasmas da fotografia e do cinema: uma breve introdução. Revista de Comunicação e Linguagens, Lisboa, n. 53, p. 7-14, 2020.

CLÜVER, Claus. Inter textus / inter artes / inter media. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, v. 14, n. 2, p. 10-41, 2006.

DANZIGER, Leila. Ano novo. Rio de Janeiro: 7 letras, 2016.

DANZIGER, Leila. C’est loin Bagdad: [fotogramas] Rio de Janeiro: Megamíni, 2018.

DANZIGER, Leila. C’est loin Bagdad [fotogramas]. In: LEILA DANZIGER [Site da artista], Rio de Janeiro, maio 2018. Disponível em: . Acesso em: 20 set. 2022.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O rosto e a terra: onde começa o retrato, onde se ausenta o rosto. Tradução. Sonia Taborda. Porto Arte: Revista de Artes Visuais, Porto Alegre, v.9, n. 16, p. 61-82, maio 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem queima. Tradução Helano Ribeiro. Curitiba: Medusa, 2018.

FONTCUBERTA, Joan. A câmera de Pandora: a fotografia depois da fotografia. Tradução Maria Alzira. São Paulo: Gustavo Gili, 2010a.

FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas: fotografia e verdade. Tradução Maria Alzira Brum Lemos. São Paulo: Gustavo Gili, 2010b.

FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. Tradução Marilene Carone. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014

HEFFERNAN, James. Ekphrasis and Representation. New literary history, v. 22, n. 2, p. 297-316, 1991.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. 3. ed. rev. São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.

LESSING, Gotthold. Laocoön: An Essay on the Limits of Painting and Poetry. New York: The Bobb’s Merryll Company, 2013.

LINKMAN, Audrey. Photography and Death. London: Reaktion Books ltd, 2011.

RAJEWSKI, Irina. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités, n. 6, p. 43-64, 2005.

RAJEWSKY, Irina. A fronteira em discussão: o status problemático das fronteiras midiáticas no debate contemporâneo sobre intermidialidade. Tradução Isabella Santos Mundim. In: DINIZ, Thaïs; VIEIRA, André. (org). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Rona Editora, 2012. p. 51-74 (Volume 2)

RIBEIRO, Gustavo. Luto e transmissão na poesia de Leila Danziger. Arquivo Maaravi, v. 11, n. 20, p. 59-67, maio 2017.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Tradução Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003. (Kindle edition)

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Tradução Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

Published

2024-04-23

Issue

Section

Dossiê: Literatura e Cinema