The filmic writing of a pop epic

Authors

  • Tatiana Carlotti Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.17851/2358-9787.32.3.98-120

Keywords:

contemporary literature, intermediality, post-production, military dictatorship, mass culture

Abstract

This article seeks to analyze the construction of filmic writing in the novel PanAmérica, a work by São Paulo writer José Agrippino de Paula, published in 1967, during the military dictatorship. Firstly, establishing the artistic affiliations of the work, we analyze two experimental procedures centered on the promotion of effects of meaning proper to the visual language of cinema in verbal language. To this end, we will rely on the pioneering contributions on the work of Evelina Hoisel (2014), on mass culture and Hollywood cinema by Edgard Morin (1998) and the concepts of intermediality by Irina O. Rajewsky (2010). Then, we analyze the actuality of Agrippino de Paula’s aesthetic proposal, and how it sustains itself over time, based on the concepts of post-production and culture of use by critic and art curator Nicolas Bourriaud (2009).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. Campinas: Papirus, 2003.

BARROS, Diana. Teoria do Discurso: Fundamentos Semióticos. São Paulo: Humanitas/FLLCH/USP, 2002.

BARTHES, Roland. Mitologias. Tradução de Rita Buongermino, Pedro de Souza e Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: DIFEL, 2003.

BOURRIAUD, Nicolas. Pós-Produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CANDOMBLÉ no Dahomey. Direção: José Agrippino de Paula. [S. l.: s. n.], 1974. Super-8, COR, 22min. Disponível em: Acesso em: 01 abr. 2023.

DE BAECQUE, Antoine. Telas. O corpo do cinema. In: CORBIN, Alain; COURTINE, Jean-Jacques; VIGARELLO, Georges. (org). História do corpo: as mutações do olhar. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 4.ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p.481-507).

EU e ela estávamos ali encostados na parede. Letra: José Agrippino de Paula. Composição e interpretação: Doces Bárbaros, 1976. Publicado pelo canal Caetano Veloso. Disponível em: Acesso em: 04 maio 2023.

EXÚ 7 Encruzilhadas. São Paulo: Selo SESC, 2011. Dez músicas inéditas e dois filmes de Agrippino de Paula. DVD/CD. DVDSS0011/11, 64 min. CDSS 0028/11, 58 min. color. son.

FAVARETTO, Celso. Tropicália: alegoria, alegria. Cotia: Ateliê Editorial, 2007.

HITLER Terceiro Mundo. Direção: José Agrippino de Paula. [S. l.]: Sonda, 1968. 35mm, BP, 90min.Disponível em:

HOISEL, Evelina. Supercaos: os estilhaços da cultura em PanAmérica e Nações Unidas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

PAGLIA, Camille. Personas Sexuais: Arte e decadência de Nefertite a Emily Dickinson. Tradução de Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

PASSEIOS no Recanto Silvestre. Direção: Miriam Chnaiderman. Produção: Reinaldo Pinheiro. São Paulo: Sequência Um, 2006. 35 mm, 15 min. color. son. Disponível em: . Acesso em: 13 mar. 2023.

PAULA, José Agrippino de. PanAmérica. 3. ed.: São Paulo: Editora Papagaio, 2001.

RAJEWSKY, Irina O. A fronteira em discussão: o status problemático das fronteiras midiáticas no debate contemporâneo sobre intermidialidade. Tradução Isabella Santos Mundim. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares. (org.). Intermidialidade e Estudos Interartes: Desafios da arte contemporânea 2. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012. p. 51-74.

RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à Era da TV. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2014.

RITO do amor selvagem. Direção: Lucila Meirelles. Produção: Marcos Moura. São Paulo: SESCTV 2019. Disponível em: Acesso em: 10 jan. de 2023.

SINFONIA PanAmérica. Direção: Lucila Meirelles. São Paulo: [s. n.], 1988. Vídeo. U-Matic, 15 min. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2023.

WARHOL, Andy; HACKETT, Pat. Popismo: os anos sessenta segundo Warhol. Rio de Janeiro: Cobogó, 2013.

Published

2024-04-23

Issue

Section

Dossiê: Literatura e Cinema