“Saturn has no Surface”

Traces of Melancholy in Marília Garcia’s Undecidables

Authors

Keywords:

Contemporary Brazilian poetry; Melancholy; Montage; Marília Garcia.

Abstract

How are the remains of loss, of mourning, of melancholy combined in a poetry recognized for its containment, whose investigation and description of the processes often seem destined to subtract emotion, outbursts, pathos? In order to try to answer such question, this article is centered on the work of the poet Marília Garcia, focusing mainly on her book Expedição: nebulosa (2023), which, from the title, is marked by the topics of death and mourning, but also by the founding “yes” of new beginnings. It is assumed that traces of melancholy run through the voices of the poems and, despite this, the formal procedures vary and widen the possibilities of registering situations of loss that are not necessarily expressions of a lyrical speaker who suffers, but of an analytical subject, marked by certain references. More than restricting itself to a given conceptual field, this work is based, primarily, on reflections by Didi-Huberman, Susan Sontag, Jacques Derrida and Roland Barthes, about montage, melancholy, loss and mourning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. Nova reunião: 23 livros de poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

ARRIGUCCI JÚNIOR, Davi. Humildade, paixão e morte: a poesia de Manuel Bandeira. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

BANDEIRA, Manuel. Estrela da vida inteira. 5. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BARTHES, Roland. Diário de luto: 26 de abril de 1977 – 15 de setembro de 1979. Trad. Leyla Perone-Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAUDELAIRE, Charles. As flores do mal. Tradução, introdução e notas de Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

BRITO, Antonio Carlos de (Cacaso). Lero-lero. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

BRITTO, Paulo Henriques. Poesia: criação e tradução. Ipotesi, Juiz de fora, v. 12, n. 2, p. 11-17, jul./ dez. 2008. Disponível em: http://www.letras.puc-rio.br/media/filemanager/professores/paulo_britto/Poesia-criacao-e-traducao.pdf. Acesso em: 07 mar. 2024.

CAMARGO, Goiandira Ortiz de. Subjetividade lírica à margem do centro na poesia contemporânea brasileira e portuguesa. Congresso Internacional da Abralic, 12. Anais [...], 2011, Curitiba: UFPR. Disponível em: https://abralic.org.br/eventos/cong2011/AnaisOnline/resumos/TC1196-1.pdf. Acesso em: 07 mar. 2024.

DERRIDA, Jacques. A farmácia de Platão. Trad. Rogério da Costa. São Paulo: Iluminuras, 2020.

DERRIDA, Jacques. Mémoires d’aveugle: l’autoportrait et autres ruines. Paris: Réunion des Musées Nationaux, 1990.

DERRIDA, Jacques. Politiques de l’amitié. Paris: Ed. Galilée, 1994.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Trad. Patrícia Carmello e Vera Casa Nova. Pós-Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFSB, Belo Horizonte, v. 2, n. 4, p. 206-219, 2012. Disponível em: file:///C:/Users/periodicos/Downloads/POSAdmin,+12_Georges_Didi-Huberman.pdf. Acesso em: 07 mar. 2024.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. O olho da história, I. Trad. Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Remontagens do tempo sofrido. O olho da história, II. Trad. Márcia Arbex e Vera Casa Nova. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2018.

FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

GARCIA, Marília. 20 poemas para o seu walkman. 3. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2021a.

GARCIA, Marília. Algo de bom no mundo da poesia. Blog da Companhia, 2019. Disponível em: https://www.companhiadasletras.com.br/BlogPost/4749/algo-de-bom-no-mundo-da-poesia. Acesso em: 07 mar. 2024.

GARCIA, Marília. Câmera lenta. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

GARCIA, Marília. Encontro às cegas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2001. (Coleção Moby Dick)

GARCIA, Marília. Engano geográfico. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012.

GARCIA, Marília. Então descemos para o centro da terra. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SRQUzf8qMec. Acesso em: 03 jun. 2023.

GARCIA, Marília. Marília Garcia é... [Entrevista concedida a] dani e diogo. Revista Garupa, mar. 2016a. Disponível em: http://revistagarupa.com/edicao/edicao-quatro-pernas/pagina/entrevista-4/. Acesso em: 07 mar. 2024.

GARCIA, Marília. Estrelas descem à terra: do que falamos quando falamos de uma hélice?. Disponível em: https://www.companhiadasletras.com.br/livro/9786559213597/expedicao-nebulosa. Acesso em: 02 jun. 2023.

GARCIA, Marília. Expedição nebulosa (anotações) – em 9 atos + um diálogo. Revista Serrote, São Paulo, 32, p. 02-25, jul. 2019.

GARCIA, Marília. Expedição: nebulosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

GARCIA, Marília. Marília. [Entrevista concedida a] Victor Heringer. Revista Pessoa, 10 out. 2014. Disponível em: https://revistapessoa.com/artigo/748/marilia. Acesso em: 07 mar. 2024.

GARCIA, Marília. Paris não tem centro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2016b.

GARCIA, Marília. Parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.

GARCIA, Marília. Um recado na secretária eletrônica. Blog da Companhia, 2020. Disponível em: https://wwwh.blogdacompanhia.com.br/conteudos/visualizar/Um-recado-na-secretaria-eletronica. Acesso em: 26 maio 2023.

GARCIA, Marília. Um teste de resistores. 3. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2021b.

GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Trad. Carlos Nougué. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.

GONÇALVES, Carina Santos. Por uma poética do eco em Marília Garcia. 2021. 101 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/39469. Acesso em: 29 maio 2023.

GORMLEY, Antony. Blind light. 2007. Disponível em: https://www.antonygormley.com/works/making/blind-light. Acesso em: 07 mar. 2024.

HERINGER, Victor. Expedição nebulosa, intervenção visual de Victor Heringer. In: GARCIA, Marília. Um recado na secretária eletrônica. Blog da Companhia. 2020. Disponível em: https://www.companhiadasletras.com.br/BlogPost/5810/um-recado-na-secretaria-eletronica. Acesso em: 26 maio 2023.

HERINGER, Victor. Li este novo livro.... [orelha do livro] In: GARCIA, Marília. Um teste de resistores. 3. ed. Rio de Janeiro: 7Letras, 2021b.

HERINGER, Victor. oi você sumiu (Victor Heringer). [S. l.], 08 mar. 2018. 1 vídeo (4m21s). Publicado pelo canal Patrícia Porto, série “Arquespélago”, 2012. Disponível em: https://www.companhiadasletras.com.br/blogDaCompanhia/Post/5810/um-recado-na-secretaria-eletronica. Acesso em: 07 mar. 2024.

KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florência. Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2014.

KLINGER, Diana. Expedição: nebulosa tem... [orelha do livro] In: GARCIA, Marília. Expedição: nebulosa. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

PERES, Urania Tourinho. Uma ferida a sangrar-lhe a alma. In: FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Cosac Naify, 2011. p. 100-137.

PESSOA, Fernando. Poesias. 15. ed. Lisboa: Ática, 1995.

PIOLA, Fernando. Operação Tutoia. Mapeamento jardinagem territorialidade, dez. 2012. Disponível em: https://mapeamentojardinagemterritorialidade.wordpress.com/operacao-tutoia-fernando-piola/. Acesso em: 07 mar. 2024.

RANCIÈRE, Jacques. O destino das imagens. Trad. Mônica Costa Netto. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

ROSA, Guimarães. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.

DELEGACIA do Paraíso pode sair de Tutoia. S. Paulo Zona Sul, História, 10 set. 2021. Disponível em: https://jornalzonasul.com.br/delegacia-do-paraiso-pode-sair-da-tutoia. Acesso em: 3 jun. 2023.

SISCAR, Marcos. Ana Cristina Cesar por Marcos Siscar. Rio de Janeiro: EdUERJ: 2011. (Coleção Ciranda da Poesia).

SONTAG, Susan. Sob o signo de saturno. Trad. Maria Capovilla e Albino Poli Jr. Porto Alegre: L&PM, 1986.

TAVARES, Andréa. O monumento é de papel crepom e não tem porta. Seminário Internacional sobre arte público en Latinoamérica, 5. Anais [...]. Buenos Aires, México D.F.: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires; Universidad Iberoamericana Ciudad de México, 2017. p. 33-49. Disponível em: https://geaplatinoamerica.org/wp-content/uploads/2017/11/V_Seminario_Internacional_sobre_arte_publico_GEAP_-Latinoamerica_2017.pdf. Acesso em: 03 jun. 2023.

VELOSO, Caetano. Qualquer coisa. Rio de Janeiro: Polygram/Philips: 1990. 1 disco compact (41min): digital, estéreo.

Published

2024-06-03

Issue

Section

Dossiê: A perda como matéria: luto, melancolia, elaboração