“I am my perfume”

the ghosts of Surrealism and hysterical vapors in Clarice Lispector

Authors

Keywords:

Clarice Lispector, Surrealism, hysteria, ghost

Abstract

Starting from the presence, especially in the First Manifest of Surrealism, of female ghosts in movement, converted into a force or erotic pulse of poetic creation, and incarnated in wandering and inapprehensible figures such as Nadja or Elisa, from Arcano 17, passing through the inscription and, above all, the decomposition of the movement of these moving enigmas or flows of desire in the chronophotographs of the French inventor Étienne-Jules Marey, this article, with an essayistic profile, aims, using the method of montage and suggestion, to construct a relationship between the vaporous ghosts of Surrealism, and even those that escape from Marey’s curves and “visual tails”, and the perfume as a intensification of existence, as it appears in some texts by Clarice Lispector, guarding an inviolable secret linked to the feminine and its seduction of death. This relationship goes through the image of hysterics, rescued here, also called “vaporous” in the 18th century. The change of paradigm in relation to hysteria, seen no longer as a pathology, but as a “supreme means of expression”, as the surrealists and their commentators conceived it, moving it to the artistic and literary sphere, is decisive to draw, or better, to smoky the contours of our conclusion that recognizes in the ambiguous Lóri, and in other Clarice characters, a hysteric evoking the explosive-fixed beauty of Nadja, making herself a perfumed egyptian queen, an anachronistic vaporous confused with her perfume, numbing us with the mystery of her pain, but also of her flight beyond death.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. Estâncias – a palavra e o fantasma na cultura ocidental. Tradução: Selvino José Assmann. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. Trad. Renato Ambrosio. São Paulo: Hedra, 2012.

ANTELO, Raul. “Relendo Machado de Assis”. Sibila – Revista de poesia e cultura, ano 24, 2009. Disponível em: https://sibila.com.br/critica/relendo-de-machado-de-assis/3102 Acesso: maio de 2019.

BATAILLE, Georges. O Erotismo. Tradução de Antonio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.

BATAILLE, Georges. “A linguagem das flores”. In: Documents: Georges Bataille. Tradução: João Camillo Penna e Marcelo Jacques de Moraes. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie, 2018.

BATAILLE, Georges. Madame Edwarda, Le Mort, Histoire de l’oeil. Paris: Jean-Jacques Pauvert, 2021.

BAUDELAIRE, Charles. “Novas notas sobre Edgar Poe”. In: Prosa. Tradução, organização e introdução de Júlio Castañon Guimarães; apêndices de Rosemary Lloyd; Émile Bernard. 1ªed. São Paulo: Penguin-Companhia das Letras, 2023

BENJAMIN, Walter. “O surrealismo. O último instantâneo da inteligência europeia”. In: Magia e Técnica, Arte e Política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. 6ª ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.

BIERI THOMSON, Helen; EIDENBENZ, Céline. Salomé: danse et décadence. Suíça: Gingins – Fondation Neumann, 2003 [exposição, Fondation Neumann, Gingins, 13 de fevereiro a 11 de maio de 2003]

BRETON, André; ARAGON, Louis. La Révolution Surréaliste. Números 1-12 (1924-1929). Nova York: Arno Press. n.11 Quatrième année, 15 de março de 1928.

BRETON, André. Manifestes du surréalisme. Édition complète. Paris: Jean-Jacques Pauvert, 1972.

BRETON, André. Arcano 17. Tradução: Maria Teresa de Freitas e Rosa Maria Boaventura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1986.

BRETON, André. Nadja. Tradução: Ivo Barroso. São Paulo: 100/cabeças, 2022

CYRULNIK, Boris. O murmúrio dos fantasmas. Tradução: Sônia Sampaio. Revisão da tradução: Marina Appenzeller. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Phasmes. Essais sur l’apparition, 1. Paris: Les Éditions de Minuit, 1998.

DIDI-HUBERMAN, Georges; MANONNI, Laurent. Mouvements de l’air. Étienne-Jules Marey, photographe des fluides. Paris: Gallimard/ Réunion des musées nationaux, 2004.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Gestes d’air et de pierre – corps, parole, souffle, image. Paris: Les Éditions de Minuit, 2005.

DIDI-HUBERMAN, Georges. L’image ouverte. Motifs de l’incarnation dans les arts visuels. Paris: Éditions Gallimard, Collection LesTemps des images, 2007.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa fluida. Essai sur le drapé-désir. Paris: Gallimard, 2015a

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria: Charcot e a iconografia da Salpêtrière. Tradução: Vera Ribeiro. 1ª ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015b

DIDI-HUBERMAN, Georges. Aperçues. Paris: Les Éditions de Minuit, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Vertical das emoções: as crônicas de Clarice Lispector. Tradução: Eduardo Jorge de Oliveira. Belo Horizonte: Relicário, 2021.

FREUD, Sigmund. “Sobre o mecanismo psíquico dos fenômenos histéricos”. In: Obras completas, volume 2: estudos sobre a histeria em coautoria com Josef Breuer. Tradução: Laura Barreto; revisão da tradução Paulo César de Souza. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

HEINICH, Nathalie. États de femme. L’identité féminine dans la fiction occidentale. Paris: Éditions Gallimard, 1996.

LISPECTOR, Clarice. Uma aprendizagem ou O Livro dos prazeres. 9ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

LISPECTOR, Clarice. A Descoberta do mundo. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

LIVI, Jocelyne. Vapeurs de femmes. Essai historique sur quelques fantasmes médicaux et philosophiques. Navarin Éditeur – La collection du Studiolo, 1984.

STIGGER, Veronica. “O útero do mundo”. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2016.

Published

2024-10-07