Informação e empreendedorismo:

estudos de caso com acadêmicos brasileiros e canadenses

Authors

Keywords:

Uso de Informação, Mentalidade empreendedora, Empreendedorismo acadêmico, Empresa de Base Tecnológica, Biologia do Conhecer

Abstract

This article brings information and academic entrepreneurship as central themes, researched in the light of the Biology of Knowing. It aims to identify where is located the information that supports the entrepreneurial mindset of academics at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), in Brazil, and Western University, in Canada, characterizing the family and academic environments to which they are exposed. Based on two case studies, the research has a qualitative and descriptive characteristic, and data were collected from structured interviews that considered the life stories of seven UFMG professors and seven Western University alumni. The primary evidence is that the determinant information of the entrepreneurial mentality was built from two factors in interaction: the biological characteristics of the research subjects, open to the entrepreneurial initiative, and the primary influence of the family environment, whether through life experiences or memories of words and attitudes of parents and relatives. The academic environment was also relevant, being able to encourage or act as a barrier to entrepreneurship. The relevance of entrepreneurial education is highlighted, fundamental for the formation of the knowing and decision-making subject, in constant interaction with other subjects and environments.

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Author Biographies

Flavia Fonseca, Universidade Federal de Minas Gerais

Ph.D. Candidate and Master in Information Science (UFMG), specialist in Business Management (FDC) and in Communication and Business Management (PUC.Minas), and graduated in Social Communication/Journalism (PUC.Minas). He created and taught the discipline Entrepreneurship in Information at the School of Information Science (UFMG), where he developed the research Use of Information Sources by Startup Managers. She researches themes related to users, knowledge management and informational practices, with an emphasis on entrepreneurship and business management, information search and use processes, and cognitive aspects related to decision making.

 

Monica Nassif, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Titular e pesquisadora da Escola de Ciência da Informação - ECI da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, desde 1994. Doutora e Mestre em Ciência da Informação e graduada em Biblioteconomia. Atua como docente, pesquisadora e orientadora de teses e dissertações nas áreas de gestão da informação e do conhecimento, gestão estratégica da informação e inteligência competitiva. Desenvolve pesquisas junto a gestores de organizações privadas - especialmente de pequeno porte - e organizações públicas sob o ponto de vista da cognição situada e incorporada. É coordenadora do Grupo de Pesquisa " Estudos Cognitivos em Ciência da Informação - GECCI, cadastrado no CNPq desde 2003. Foi Vice-Diretora da ECI entre 2019 e 2021e Chefe do Departamento de Teoria e Gestão da Informação - DTGI da ECI entre 2016 e 2019. Coordenou o Colegiado do Curso de Graduação em Biblioteconomia da UFMG entre 2004 e 2008 e o Núcleo de Informação Tecnológica e Gerencial - NITEG, no período de 2018 a 2019.

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Published

2022-12-29

How to Cite

Fonseca, F., & Nassif, M. (2022). Informação e empreendedorismo:: estudos de caso com acadêmicos brasileiros e canadenses. Perspectivas Em Ciência Da Informação, 27(4). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/42029

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