SOCIAL AND SOCIAL VULNERABILITY INDICATORS
CHARACTERISTICS AND POSSIBLE USES IN ASSESSING INFORMATION LITERACY
Keywords:
Information Literacy – Brazil, Social Indicators, Social Vulnerability, Information VulnerabilityAbstract
This work aims to identify possible uses of social indicators and social vulnerability indicators in the assessment of Information Literacy in Brazil. A qualitative approach, bibliographic and documentary research, it includes eight themes of social indicators, categorized based on Jannuzzi (2017a). The results point to the possible uses of social indicators in connection with information literacy, based on a framework, in three axes: axis 1 – concept of social indicators; concept of Information Literacy concept of social vulnerability and vulnerability in information; axis 2 - PDCIn Matrix in the technical, esthetic, ethical and political dimensions of Information Literacy (VITORINO, 2016); functional virtues to indicators; and trends, relating to the assessment of Information Literacy and the themes to be considered; and axis 3 - Agenda 2030 and the 17 Sustainable Development Goals (SDGs).
Downloads
References
ADORNO, R. de C. F. Capacitação solidária: um olhar sobre os jovens e sua vulnerabilidade social. São Paulo: Associação de Apoio ao Programa Capacitação Solidária (AAPCS), 2001. Disponível em: http://dspace.fsp.usp.br/xmlui/bitstream/handle/bdfsp/673/ado001.pdf?sequence=1. Acesso em: 06 fev. 2018.
COSTA, Tereza Cristina Nascimento Araújo. Considerações teóricas sobre o conceito de Indicadores Sociais: uma proposta de trabalho (1975). In: IBGE. Gerência de Biblioteca e Acervos Especiais. Indicadores sociais: passado, presente e futuro. Organizado por André Simões e Antônio Carlos Alkmim. Rio de Janeiro: IBGE, 2017. (Documentos para disseminação. Memória institucional; 21). Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101153.pdf. Acesso em 12 set. 2022.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FAWCETT, B. Vulnerability: questioning the certainties in social work and health. International social work, v. 52, n. 4, p. 473-484, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0020872809104251. Acesso em: 01 dez. 2022.
FEITO, L. Vulnerabilidad. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, v. 30, supl. 3, p. 7-22, 2007. Disponível em: https://scielo.isciii.es/pdf/asisna/v30s3/original1.pdf. Acesso em: 01 dez 2022.
IBGE. Memória IBGE: linha do tempo – síntese da História do IBGE (1936-2016). Rio de Janeiro: IBGE, 2017. Disponível em: https://memoria.ibge.gov.br/images/memoria/linha-do-tempo/LinhaDoTempoSemImagem.pdf. Acesso em 13 set. 2022.
JANNUZZI, Paulo de Martino. Indicadores sociais no Brasil: conceitos, fontes de dados e aplicações. 6. ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Alínea, 2017a.
JANNUZZI, Paulo de Martino. Indicadores no ciclo de políticas e programas sociais no Brasil. In: IBGE. Gerência de Biblioteca e Acervos Especiais. Indicadores sociais: passado, presente e futuro. Organizado por André Simões e Antônio Carlos Alkmim. Rio de Janeiro: IBGE, 2017b. (Documentos para disseminação. Memória institucional; 21). Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101153.pdf. Acesso em 12 set. 2022.
LEITE, Cecília et al. Cenário e perspectiva da produção científica sobre Competência em Informação (CoInfo) no Brasil: estudo da produção no âmbito da ANCIB. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.26, n.3, p. 151-168, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/31983/16876. Acesso em: 01 dez. 2022.
SIMÕES, André; REIS, Antônio Carlos Alkmim; SANTOS, Caroline. Passado, presente e futuro da produção e análise dos indicadores sociais no IBGE. In: IBGE. Gerência de Biblioteca e Acervos Especiais. Indicadores sociais: passado, presente e futuro. Organizado por André Simões e Antônio Carlos Alkmim. Rio de Janeiro: IBGE, 2017. (Documentos para disseminação. Memória institucional; 21). Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101153.pdf. Acesso em 12 set. 2022.
TIRONI, Luís Fernando et al. Critérios para geração de indicadores de qualidade e produtividade no serviço público. Texto para discussão/no. 238. Brasília, DF: IPEA, 1991. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/1701/1/td_0238.pdf. Acesso em: 17 set. 2022.
TOMYN, Adrian J. Raymond A. Bauer: a pioneer in the use of sample surveys to assess quality of life. Applied Research in Quality of Life, v. 10, p. 375-377, jun. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/276073546_Raymond_A_Bauer_A_Pioneer_in_the_Use_of_Sample_Surveys_to_Assess_Quality_of_Life. Acesso em: 13 set. 2022.
TOWARD A SOCIAL REPORT. Department of Health, Education, and Welfare,
Washington, D.C. jan. 1969. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED054039.pdf. Acesso em: 13 set. 2022.
UNESCO. Information for All Programme (IFAP). 2021. Disponível em: https://en.unesco.org/programme/ifap. Acesso em 18 ago. 2022.
UNESCO. Information for All Programme (IFAP). Understanding Information Literacy: A Primer. By Forest Woody Horton, Jr. Edited by the Information Society Division, Communication and Information Sector Paris: UNESCO, 2008. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000157020. Acesso em 18 ago. 2022.
UNESCO. Information for All Programme (IFAP). Towards Information Literacy
Indicators: Conceptual framework paper prepared by Ralph Catts and Jesus Lau. Edited by the Information Society Division, Communication and Information Sector, UNESCO: Paris, 2008. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000158723. Acesso em 18 ago. 2022.
UNITED NATIONS (ONU). Mainstreaming of the three dimensions of sustainable development throughout the United Nations system. Report of the Secretary-General, mar. 2016. Disponível em: https://digitallibrary.un.org/record/826698. Acesso em: 12 set. 2022.
UNITED NATIONS (ONU). Integración de las tres dimensiones del desarrollo sostenible en el sistema de las Naciones Unidas. Informe del Secretario General, mar. 2019. Disponível em: https://digitallibrary.un.org/record/3800940. Acesso em: 12 set. 2022.
UNITED NATIONS (ONU). BRASIL. Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 13 set. 2022.
UNITED NATIONS (ONU). BRASIL. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS). c2022. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 13 set. 2022.
VITORINO, Elizete Vieira. A competência em informação e a vulnerabilidade: construindo sentidos à temática da “vulnerabilidade em informação”. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 47, n. 2, p. 71-85, maio/ago. 2018. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/download/4187/3794. Acesso em: 17 set. 2022.
VITORINO, Elizete Vieira. Indicadores para a competência em informação no Brasil: virtudes e tendências. In: PARRA VALERO, Pablo et al. (coords). Competencias en información y transformación digital de la sociedade. Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Ciencias de la Documentación, Departamento de Biblioteconomía y Documentación, 2021. ISBN: 978-84-09-24527-7. Disponível em: https://eprints.ucm.es/id/eprint/71169/1/COMPETENCIAS%20EN%20INFORMACION.pdf. Acesso em: 17 set. 2022. p. 87-104.
VITORINO, Elizete Vieira. Indicadores para a competência em informação no Brasil: virtudes, tendências e possibilidades. Perspectivas em Ciência da Informação, v.27, n. 2, p. 7-36, abr./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/39996/30698. Acesso em: 17 set. 2022.
VITORINO, Elizete Vieira. Uma matriz para o desenvolvimento da competência em informação, sob o foco das dimensões técnica, estética, ética e política e a partir dos cenários de Brasil, Portugal e Espanha. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v.9, n.2, set./dez., p. 1-21, 2016. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/397/397. Acesso em: 17 set. 2022.
VITORINO, Elizete Vieira; DE LUCCA, Djuli Machado. (org.). As dimensões da competência em informação: técnica, estética, ética e política. Porto Velho, RO: EDUFRO, 2020. 240 p. ISBN: 978-65-87539-16-4 (físico) ISBN: 978-65-87539-06-5 (digital). Disponível em: http://www.edufro.unir.br/uploads/08899242/Capas%206/As%20Dimensoes%20da%20Competencia%20em%20Informacao.pdf. Acesso em: 17 set. 2022.
VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Competência em informação: conceito, contexto histórico e olhares para a Ciência da Informação. Florianópolis: Editora da UFSC, 2020. E-book. 205 p. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/212553/E-book%20Compet%c3%aancia%20em%20informa%c3%a7%c3%a3o%2031ago20.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 17 set. 2022.
ZURKOWSKI, Paul G. Information services environment relationships and priorities. Related Paper: Number 5. Washington, D.C: National Commission on Libraries and Information Science, 1974. Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED100391.pdf. Acesso em: 17 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Perspectivas em Ciência da Informação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.