TRENDS IN LEISURE RESEARCH

AN ANALYSIS OF ARTICLE FOCUSES IN THE FIELD

Authors

Keywords:

Leisure, National scientific and technological production, Physical Education, Pierre Bourdieu

Abstract

This study aimed to identify the main focuses of articles on leisure published between 2000 and 2022. Content Analysis was employed to identify these focuses, and Pierre Bourdieu's concept of scientific field was adopted as a theoretical framework for data analysis. The results reveal a growth in the number of articles dedicated to leisure, with 29.87% focusing on groups and their leisure practices, 19.58% on theoretical-conceptual investigations, 14.78% on studies concerning leisure spaces/equipment, 7.14% on literature reviews, and 6.07% on leisure programs. It was also observed that the primary theme investigated is public policies related to leisure, and researchers tend to conduct accessible studies.

Author Biographies

  • Fernando Resende Cavalcante, Universidade de Brasília

    Graduado em Educação Física (licenciatura) pela Universidade Federal de Goiás (2014-2017), onde trabalhou como monitor efetivo das disciplinas de Teorias do Esporte (2015) e Fundamentos Socioculturais das Lutas na Educação Física (2017). Participou de iniciação científica na mesma universidade (2015-2017) e pesquisou a respeito da formação profissional em Educação Física no ensino superior na América Latina. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade de Brasília (2018-2021), onde pesquisou sobre o lazer nos currículos dos cursos de Educação Física e atuou como bolsista CAPES. Foi professor substituto da Universidade Federal de Jataí em 2021. Atualmente é estudante de doutorado junto à Universidade de Brasília (UnB), pesquisador na North Carolina State University, Editor Assistente da Revista Brasileira de Ciências do Esporte e pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC) internamente à Universidade Federal de Goiás.

  • Ari Lazzarotti Filho, Universidade Federal de Goiás e Universidade de Brasília

    Possui graduação em em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2000) e doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Goiás e professor colaborador da Universidade de Brasília. É Editor da Revista Brasileira de Ciências do Esporte, membro do Comitê de Ética em Pesquisa com seres humanos da UFG. Tem experiência na área de Educação Física, com no ensino, pesquisa e extensão atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, formação de professores, lazer, esporte e mídias.

Published

2025-01-17

How to Cite

TRENDS IN LEISURE RESEARCH: AN ANALYSIS OF ARTICLE FOCUSES IN THE FIELD. (2025). Revista Brasileira De Estudos Do Lazer, 11(02), 48-70. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/54584