Derrubando paredes e construindo pontes
formação de professores de língua inglesa na atualidade
Abstract
In a society riddled with inequalities, the walls that separate those with access to quality education and those without it need to be knocked down. In their place, constructions aiming at providing opportunities to overcome this condition must be built. One of the pillars of such constructions is represented by teacher education courses and the impact they may have on the Brazilian educational scene. Nowadays, this preparation brings new challenges to be faced through curriculum reforms. The focus of this paper is the 'Letras' courses, especially the ones with dual qualification – English and Portuguese Languages. This paper presents a discussion of aspects concerning professional identity, relating objectives and content definition, teaching practice and its articulations, inclusion of prospective teachers in communities of practice and the development of an investigative attitude. The text presents issues to be raised during discussions of curriculum reform based on the authors' own experience.
Downloads
References
ABREU-E-LIMA, D. M.; MARGONARI, D.M. O processo de formação de educadores em língua inglesa: relato de uma experiência. Contexturas: ensino crítico de língua inglesa, Indaiatuba, n. 6, p. 11-23, 2002.
ALMEIDA FILHO, J. C. Crise, Transições e Mudança no Currículo de Formação de Professores de Línguas. In: FORTKAMP, M.B.M.; TOMITCH, L.M.B. Aspectos da Lingüística Aplicada: Estudos em homenagem ao Professor Hilário Inácio Bohn. Florianópolis: Insular, 2000. p. 33-47.
BEZERRA, M. A. Perfil real, perfil ideal do professor de Língua: Avaliação do Exame Nacional de Letras. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 6, n. 2 p. 81-105, 2003.
DUTRA, D. P. A formação pré-serviço e o currículo de Letras. In: GIMENEZ, T. (Org.). Ensinando e aprendendo inglês na universidade: Formação de professores em tempos de mudança. Londrina, ABRAPUI, 2003. p. 109-114.
ENGSTRÖM, Y. Non scolae sed vitae discimus – como superar a encapsulação da aprendizagem escolar. In: DANIELS, H. (Org). Uma introdução a Vygotsky. São Paulo: Edições Loyola, 2002, p. 175-197.
FIORIN, J. L. Curso de Letras: desafios e perspectivas para o próximo milênio. In: Seminário Nacional de Literatura e Crítico, IV e Seminário Nacional de Lingüística e Língua Portuguesa, II, 2001. Goiânia. Anais... Goiânia: Gráfica e Editora Vieira, 2001, p. 13-21.
GIMENEZ, T. Currículo e identidade profissional nos cursos de licenciatura em Letras. (no prelo).
HEBERLE, V. M. 30 years of EFL teaching in Brazil: glimpses of past realities and prospects for the future. In: GIMENEZ, T. (Org.). Ensinando e aprendendo inglês na universidade: Formação de professores em tempos de mudança. Londrina, ABRAPUI, 2003, p. 47-52.
MEC. CNE. Parecer CNE/CP 009/2001. Disponível em . Acesso em 29 de setembro de 2003.
PAIVA, V.L.M.O. A LDB e a legislação vigente sobre o ensino e a formação de professor de língua inglesa. In: STEVENS, C.M.T.; CUNHA, M.J. (Org.). Caminhos e colheita: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2003a. p. 53-84.
PAIVA, V.L.M.O. Avaliação das condições de oferta dos cursos de Letras. In: GIMENEZ, T. (Org.). Ensinando e aprendendo inglês na universidade: Formação de professores em tempos de mudança. Londrina, ABRAPUI, 2003b. p. 43-55.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


