A constituição da identidade do professor de inglês na avaliação de sua aula
Abstract
This paper focuses on the constitution of the professional identity of English teachers from Brazilian pubic schools, based on their own written evaluations of classes. From the perspective of the Socio-discursive Interactionism (BRONCKART, 1997), the study discusses how the development of argumentation can trigger the constitution of critical citizenship. The object of the analyses were written evaluations collected during the module "O papel do multiplicador" of the program "Reflexão sobre a ação: o professor de inglês aprendendo e ensinando", which is offered by Sociedade de Cultura Inglesa and PUC-SP to public school teachers. Initial results show that argumentation allows the development of teachers' self consciousness about their own actions in a historical perspective that leads to a better understanding of their own identities (MOITA LOPES, 1998).
Downloads
References
BAKHTIN, M. M. The dialogic imagination. Austin: University of Texas, 1929a/1981.
BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1929b/1989.
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1953/1992. p 275-326.
BRONCKART, J. P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio discursivo. São Paulo: EDUC, 1999. (Ed. original francesa de 1997.)
BRONCKART, J.; CLEMENCE, A.; SCHNEUWLY, B.; SCHURMANS, M. Manifesto. Reshaping humanities and social science: A Vygotskian perspective. Swiss Journal of Psychology, 1996. 55. 74-83.
CORSON, D. Language, Minority Education and Gender. Clevedon: Multilingual Matters, 1993.
DOLZ, J. Learning argumentative capacities: a study of a systematic and intensive teaching of argumentative discourse in 11-12 year old children. Argumentation 10. Netherlands: Kluer Academis Press, 1996.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Genre et progression textuale en expression orale et écrite: élements de aux textes argumentatifs. 1994. (mimeo)
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1970.
GIROUX, H. A. A. Os Professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GÓMEZ, A. P. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.
HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1987.
KINCHELOE, J. L. A formação do professor como compromisso político: mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
KOCH, I. G. Argumentação e Linguagem. São Paulo: Cortez, 1996.
LIBERALI, F. O diário como ferramenta para a reflexão crítica 1999. Tese (Doutorado em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem) – PUC/SP.
LIBERALI, F. Argumentative processes in critical reflection. The ESPecialist (21.1), p. 69-75, 2000a.
LIBERALI, F. Developing argumentative processes for critical reflection. Research SIG and Teacher Development SIG Special joint Issue (June), p. 62-67, 2000b.
MAGALHÃES, M.C.C.; CELANI, M. A. A. Reflective sessions: a tool for teacher empowerment. Paper apresentado na Conferência Genres and Discourses in Education, Work and Cultural Life em Oslo, Noruega, de 13 a 16 de maio, 2001.
MOITA LOPES, L.P. Discursos de identidade em sala de aula de leitura de L1: a construção da diferença. In: SIGNORINI, I. (Org.) Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. São Paulo: Mercado de Letras, 1998.
RUTHERFORD, J. (Ed.). Identity: Community, Culture, Difference. London: Lawrence & Wishart, 1990.
SHOTTER, J. Social Accountability and the Social Construction of 'You'. In: SHOTTER, J.; GERGEN, K. Texts of Identity. London: Sage, 1993.
SHOTTER, J.; GERGEN, K. Texts of Identity. London: Sage, 1993.
SMYTH, J. Teachers work and the politics of reflection. American Educational Research Journal, 29.2, p. 267-300, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


