Reflections of english teachers in initial training on the use of new technologies
Keywords:
new technologies, language learning and teaching, digital literacyAbstract
The aim of this paper is to investigate the reflections of English teachers in initial training on the use of new technologies for teaching and learning languages after undergoing an on-line discipline, of a Teacher Education Course focused on the discussion of this theme. The corpus used for its development consists of written textual productions composed by the students in the context of this discipline. The results obtained show that most of the students involved in the research assessed the experience in the discipline as positive, since they realize the importance of reflection on the use of new technologies in teaching and learning foreign languages in the technological reality in which we live.
Downloads
References
BAX, S. Call- Past, present and future. System, v.31, p.13-28, 2003.
BAX, S. Normalisation revisited: the effective use of technology in language education. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, v.1, n.2, p.1-15, 2011.
BOHN, V. C. R. Comunidades de prática na formação docente: aprendendo a usar ferramentas da Web 2.0. 2010. 158 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
BRAGA, D. B; COSTA, L. A. O computador como instrumento e meio para o ensino/aprendizagem de línguas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v.36, p.61-79, 2000.
BURNS, A. Analysing action research data. In: BURNS, A. Collaborative Research for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. p.152-180.
BUZATO, M. O letramento eletrônico e o uso de computadores no ensino de língua estrangeira: contribuições para a formação de professores. 2001. 188 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - IEL, Unicamp, Campinas, 2001.
EGBERT, J. Learning in context: Situating language teacher learning in CALL. In: HUBBARD, P; LEVY, M. (Ed.). Teacher education in CALL. John Benjamins: Amsterdam, 2006.
HUBBARD, P; LEVY, M. The scope of CALL education. In: HUBBARD, P; LEVY, M. (Ed.). Teacher education in CALL. John Benjamins: Amsterdam, 2006.
IMBERNOM-PEREIRA, G. Letramento digital e professores de LE: formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula. 2009. 234 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.
KESSLER, G. Assessing CALL teacher training: What are we doing and what could we do better? In: HUBBARD, P; LEVY, M. (Ed.). Teacher education in CALL. John Benjamins: Amsterdam, 2006.
MATTOS, A. M. A. Novos letramentos, ensino de língua estrangeira e o papel da escola pública no século XXI. Revista X, v.1, p.33-47, 2011.
MOTTERAM, G.; STANLEY, G. Preface: Special Issue on Web 2.0 and the Normalization of Call. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, v.1, n.2, p.1-15, 2011.
PAIVA, V. L. M. O. de. A tecnologia na docência em línguas estrangeiras: convergências e tensões. In: DALBEN, A.; DINIZ, J.; LEAL, L.; SANTOS, L. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
PAIVA, V. L. M. O. de. A formação do professor para uso da tecnologia. In: SILVA, K. A.; DANIEL, F. G. de.; KANEKO-MARQUES, S. M.; SALOMÃO, A. C. B. (Org.). A formação de professores de línguas: novos olhares - Volume II. Campinas: Pontes, 2012.
PETERS, M. Developing computer competencies for pre-service language teachers: Is one course enough? In: HUBBARD, P; LEVY, M. (Ed.). Teacher education in CALL. John Benjamins: Amsterdam, 2006.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, 2001. Disponível em: <http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf>. Acesso em 17 nov. 2011.
REINDERS, H. Technology and second language teacher education. In: BURNS, A.; RICHARDS, J. The Cambridge Guide to Language Teacher Education. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
SANTOS, R. M. As tecnologias e o ensino de inglês no século XXI: reflexos na formação e atuação do professor. 2009. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) - CEFET, Belo Horizonte, 2009.
SILVA, P. R. B. S. Repensando o papel do professor de inglês a partir da inserção das tecnologias na educação. In: III Congresso Internacional da ABRAPUI, 2012, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2012.
SMAGORINSKY, P.; COOK, L. S.; JOHNSON, T. S. The Twisting Path of Concept Development in Learning to Teach. Teachers College Record, v.105, n.8, p.1399-1436, 2003.
SOUZA, P. N.; SILVA, E. L. A.; SAITO, F. S. Letramento digital na formação inicial dos graduandos de Letras da UFJF para o uso do computador no ensino-aprendizagem de língua estrangeira. In: III Encontro Nacional sobre Hipertexto, 2009, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: CEFET, 2009.
VIEIRA, A. A. S. Integração de webtecnologia em atividade de ensino: do Proinfo integrado à aula de língua inglesa. Contexturas, v. 17, p. 95-112, 2010.
VIEIRA, A. A. S. Integração de tecnologias e webtecnologias no ensino de língua inglesa: concepções teóricas, crenças e interação na prática docente. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (UNESP), São José do Rio Preto, 2012.
WARSCHAUER, M. A developmental Perspective on Technology in Language Education. Tesol Quarterly, v.36, n.3, 2002.
WARSCHAUER, M. Technological change and the future of CALL. In: FOTOS, S.; BROWN, C. New Perspectives on CALL for Second and Foreign Language Classrooms. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


