Portuguese Language Lesson - (re) discovering paths and sidetracks

Authors

  • James Deam Amaral Freitas IFG ##default.groups.name.author##

Keywords:

portuguese language learning, language learning practices, social and identity practices

Abstract

This study aims to provide subsidies for a critical and reflective discussion about the Portuguese language learning processes through re-examining governmental initiatives and academic theoretical production, which sought to restructure the practices and epistemologies concerning this subject matter. Hence, we propose a subversion of some constructs that are present within language learning practices as well as an analysis which goes beyond language itself and conjugates socio-political and cultural aspects in both teachers' and students' classroom experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTIN, J.L. How to do things with words2ª ed. Oxford: Oxford University Press,1980.

BAGNO, M. . Preconceito linguístico - o que é, como se faz. 15ª ed. Loyola: São Paulo, 2002 .

BEHARES, L. E.; BROVETTO, C. Políticas lingüísticas en el Uruguay. Análisis de sus modos de establecimiento. In: BROVETTO, C. (Comp.) Primer Foro Nacional de Lenguas de ANEP. Montevideo: ANEP-CODICEN, p. 143-174,2009.

BRANSON, J.; MILLER, D. Beyond "language": linguistic imperialism, sign languages and linguistic anthropology. In: MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. (Ed.). Disinventing and reconstituting languagesClevedon: Multilingual Matters, p.196-215, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura.Nomenclatura Gramatical Brasileira Rio de Janeiro: CADES, 1958. Disponível em: Disponível em: http://www.filologia.org.br/revista/artigo/7(19)09.htm Acesso em: 07 jul. 2011.

» http://www.filologia.org.br/revista/artigo/7(19)09.htm

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação FundamentalParâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: linguagens, códigos e suas tecnologias., Brasília: MEC/SEF 1998a.

BRASIL.Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais / Secretaria de Educação Fundamental. - Brasília : MEC/SEF, 1998b.

BRASIL.Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEMT, 2000.

BRASIL.Ministério da Educação. Ata da I Reunião da COLIP - Comissão de Língua Portuguesa. 2004. Disponível em:Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/MachadodeAssis/atadereuniao.pdf Acesso em: 07 jul. 2011. » http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/MachadodeAssis/atadereuniao.pdf

CALVET, L. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola Editorial: IPOL, 2007.

COROA, M. L. M. S. O ensino de Língua Portuguesa e a construção de identidades. In: RAJAGOPALAN, K.; FERREIRA, D. M. M. Políticas em linguagem: perspectivas identitárias. São Paulo: Editora Mackenzie, p.143-166, 2006.

FRANCO, P. V.; CERVERA, J. P. Manual para o uso não sexista da linguagem PROTECA, 2006.

FERREIRA, A. J. Formação de Professores Raça/Etnia:Reflexões e Sugestões de Materiais de Ensino em Português e Inglês. Cascavel: Assoeste, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra , 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido., Rio de Janeiro: Paz e Terra 1997.

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula. 4ª ed. São Paulo: Ática, 2006.

GULLAR, F. "No mundo há muitas armadilhas". In: Toda poesia. 11ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, p. 163, 2001.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. SILVA, T. T.; LOURO, G. L.. 11ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

hooks, bell - Teaching to transgress - Education as the practice of freedom. New York: Routledge, 1994.

KERSCH, D. F. Aula de Português: percepções de alunos e professores. Calidoscópio v. 7, n. 1, p. 49-61, jan/abr 2009.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 11ª ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. (Ed.). Disinventing and reconstituting languages, Clevedon: Multilingual Matters 2007.

MARTINS, M. S. C. Avanços e retrocessos nas propostas de ensino de língua portuguesa: questões de ideologia e de poder. Linguagem em (Dis)curso, v. 8, n. 3, p. 519-539, set./dez. 2008. Disponível em: Disponível em: http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399 Acesso em: 11 ago. 2011.

» http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399

MOITA LOPES, L. P. Linguística Aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada IndisciplinarSão Paulo: Parábola Editorial, 2006. 279 p.

MUNANGA, K. (Org.). Superando o Racismo na Escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 2000.

PENNYCOOK, A. A linguística aplicada dos anos 90: em defesa de uma abordagem crítica. In: SIGNORINI, I; CAVALCANTI, M. C. (Orgs.). Lingüística Aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, p.23-49, 1998.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica. Línguas e Letras. v. 8, n. 14, 1º sem., p.13-20, 2007.

SANTOS, B. S. Por que é tão difícil construir uma teoria crítica? Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 54, p. 197-215, jun. 1999.

SANTOS, M. C. O. T. Depois dos PCNs: como anda nossa língua portuguesa no ensino médio. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences. v. 25, no. 2, p. 241-249, 2003. Disponível em: Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/2176 Acesso em: 11 ago. 2011.

» http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/2176

SOUZA, E. F. Repercussões do discurso pedagógico sobre relações raciais nos PCNs. In: CAVALLEIRO, E. (Org.). Racismo e anti-racismo na educação. São Paulo: Selo Negro, 2001.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação - uma proposta para o ensino de gramática. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 1998.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática: Ensino plural., São Paulo: Cortez 2003.

Published

Nov-Wed-2015