Mediating Strategies on the Virtual Environment
Keywords:
interaction, virtual environment, discourse, teacherAbstract
In this research we have tried to grasp the strategies that work on the teacher-student interaction on a distance education course. We have applied micro-ethnographic analysis to investigate the teacher's discourse, how he believes the way he uses language helps students and how students think the teacher's discourse helps them succeed in an online course. The data collected has shown that there is agreement between the students' and the teacher's opinions. They both point out the participation, affection, attention, and dedication on the teacher's part as the main features that make learning easier. The results obtained in this research offer some foundation for the initial or continued preparation of teachers in order to reach the best results in the efforts to mediate the development of learning.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem São Paulo: Hucitec, 1978.
BARBOSA, M. F. S. O. (Im)polidez em EAD 2010. 172 f. Tese (Doutorado em Linguística). - Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
BROWN, P.; LEVINSON, S. Politeness: some universals in language usage. Cambridge: CUP, 1987.
CONSTANTINO, G. D. Presenza vitale contro presenza virtuale: studio contrastivo dei modi strategico-discorsivi della interazione didattica. In: BANZATO, M. (Org.). Apprendere in rete Torino: UTET, 2002. p. 218-262.
DAVIS, B. H.; BREWER, J. P. Electronic discourse: linguistic individuals in virtual space. New York: SUNY, 1997.
DOTTA, S; GIORDAN, M. Formação a distância de educadores para o diálogo virtual em serviços de tutoria on-line. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 17. 2006, Anais.. Brasília: Sociedade Brasileira de Computação, 2006.
DOTTA, S; GIORDAN, M. Formação de professores para interação em processos de tutoria pela internet. SIMPÓSIO DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, SIIE, 9, Porto, Portugal, 14 a 16 nov. 2007.
DOTTA, S; GIORDAN, M. Estudo das interações mediadas por um serviço de tutoria pela Internet. Linguagem & Ensino Pelotas, v. 11, n. 1, p. 127-143, jan/ jun. 2008.
ERICKSON, F. Ethnographic Description. In: AMMON, U; DITTMAR, N.; MATTHEIER, K.J.; TRUDGILL, P. (Ed.). Sociolinguistics 2. Berlin/New York: Walter de Gruyter, 1988. p. 1081 -1095.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GAGNÉ, R. M. Las condiciones del aprendizaje México: Trillas, 1985.
GARCIA ARETIO, L. La educación a distancia: de la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel Educación, 2001. 328 p.
GIORDAN, M. Uma perspectiva sociocultural para os estudos sobre elaboração de significados em situações de uso do computador na Educação em Ciências 2006. 315f. Tese (Livre Docência) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
GRAHAM, S. L. Disagreeing to agree: conflict, (im)politeness and identity in a computer-mediated community. Journal of Pragmatics, v. 39, Issue 4, p. 742-759, April 2007. Disponível em: <http://www.sciencedirect.com>. Acesso em: 19 maio 2010.
HYMES, D. Competence and performance in linguistic theory. In: HUXLEY, R.; INGRAM, E. (Ed.). New York: Academic Press, 1971. p. 3-23.
MATTHEIER, K. (Org.). Sociolinguistics: an international Handbook of Science of Language and Society. Berlin/Nova York: Walter de Gruyter, 2006. p. 1081-1095.
MERINO, A. P.; TAPIA, J. A. Motivar en el aula Madri: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autônoma, 1990.
MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 283-306, 2002. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/public/ensino/revista.htm>. Acesso em: 18 maio 2010.
SPENCER-OATEY, H.; RUHI, A. Identity, face and impoliteness. Journal of Pragmatics, v. 39, n. 4, p. 635-638, 2007.
TAPIA, J. A.; FITA, E. C. A motivação em sala de aula O que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
VYGOTSKY, L. S. Paidologia del adolescente. In: Obras Escogidas Tomo IV, Madrid: Visor Distribuiciones, 1996. 427 p.
WELLS, G. Dialogic inquiry: toward a sociocultural practice and theory of education. Cambridge: CUP, 1999. 372 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


