The dropout in the youth and adult education
problematizing the phenomenon with focus in the written culture
Keywords:
Youth and adults education, dropout, literacy practices, identity constitutionAbstract
This article is based on an ethnographic case study and its theme is the dropout in the youth and adult education (EJA) school environment in its relationship with the written culture. With this study, we aim to: (1) discuss the problem of dropout in EJA spaces; (2) understand the extent to which identity constitution of the study participants may involve the movement of stay/dropout in/of the school space; (3) establish possible relationships between literacy practices and this movement, and (4) reflect on the access of the insider or outsider condition by students in the school spaces and its implications for school dropout. To conclude, the study argues that the phenomenon of avoidance is a complex social construct, with significant developments in relation to aspects of identity and the construction/redefinition of literacy practices of students, complexity that cannot be denied in schooling processes.
Downloads
References
BAKHTIN, M. [VOLOSHINOV, V. N]. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara F. Vieira. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAYNHAM, M. Literacy Practices: Investigating Literacy in Social Contexts. London: Longman, 1995.
BOURDIEU, P. O esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 46-81.
BRITTO, L. P. L. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas: Mercado de Letras, 2012.
CERUTTI-RIZZATTI, M. E.; MOSSMANN, S.; IRIGOITE, J. C. S. Estudos em cultura escrita e escolarização: uma proposição de simpósio entre ideários teóricos de base histórico-cultural na busca de caminhos metodológicos para pesquisas em Linguística Aplicada. No prelo.
FLORIANÓPOLIS. Conselho Municipal de Educação. Resolução n. 2 de 13 de dezembro de 2010. Estabelece Normas Operacionais Complementares em conformidade com o Parecer CNE/CEB nº 06/2010, Resoluções CNE/CEB nº 02/2010 e nº 04/2010, que instituem as Diretrizes Gerais e Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: <http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/11_05_2011_12.08.55. 735d2fbf7f7260f583b585211b7bdf60.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2013.
FREIRE, A. M. A. Analfabetismo no Brasil: da ideologia da interdição do corpo à ideologia nacionalista, ou como deixar sem ler e escrever desde as Catarinas (Paraguaçu), Filipas, Madalenas, Anas, Genebras, Apolônias e Grácias até os Severinos. São Paulo: Cortez, 1989.
GERALDI, J. W. A aula como acontecimento São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
HAMILTON, M. Expanding the New Literacy Studies: Using Photographs to Explore Literacy as Social Practice. In: BARTON, D.; HAMILTON, M.; IVANIC, R. (Org.). Situated Literacies. London: Routledge, 2000.
KALANTZIS, M.; COPE, B. Multiliteracies London; New York: Routledge, 2006.
KALMAN, J. El acceso a la cultura escrita: la participación social y la apropiación de conocimientos en eventos cotidianos de lectura y escritura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. VIII, n. 17, p. 37-66, ene.-abr. 2003. Disponível em: <http://www.uam.es/otros/fmee/documentos/kalman_fmee.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2013.
KLEIMAN, A. B. (Org.). Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: ______. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática da escrita. 3. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2001c. p.15-64.
KLEIMAN, A. B. Os usos sociais da escrita e a educação inclusiva no Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOCIEDADE INCLUSIVA, 2., 2001, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: PUC Minas, 2001a. Palestras, p. 84-101. Disponível em: <http://www.proex.pucminas.br/sociedadeinclusiva/sem2/palestras.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2013.
KLEIMAN, A. B. Programas de educação de jovens e adultos e pesquisa acadêmica: a contribuição dos estudos do letramento. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 267-281, jul.-dez. 2001b. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ep/v27n2/a06v27n2.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2013.
KRAMSCH, C. Language and Culture New York: Oxford University Press, 1998.
MACIEL, F. I. P.; LUCIO, I. S. O analfabeto e o alfabetizado: a leitura e a escrita como atividades socialmente situadas. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. T. (Org.). Cultura escrita e letramento Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. p. 476-493.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
OLABUÉNAGA, J. I. R.; ISPIZUA, M. A. La descodificación de la vida cotidiana: métodos de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto, 1989.
OLIVEIRA, M. S.; KLEIMAN, Angela B. Apresentação. In: ______. Letramentos múltiplos: agentes, práticas, representações. Natal: EDUFRN, 2008. p. 7-13.
PEDRALLI, R. Usos sociais da escrita empreendidos por adultos alfabetizandos em programa educacional institucionalizado: dimensões extraescolar e escolar. 2011. 295 p. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
PREFEITURA MUNICIPAL DE FLORIANÓPOLIS; SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO; DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO CONTINUADA. Estrutura, funcionamento, fundamentação e prática na Educação de Jovens e Adultos EJA - 2008 Florianópolis: [s.
SOUZA, J. F.; MOTA, K. M. S. O silêncio é de ouro e a palavra é de prata? Considerações acerca do espaço da oralidade em educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, set.-dez. 2007, p. 505-551. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n36/a09v1236.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2013.
STREET, B. Abordagens alternativas ao letramento e desenvolvimento. TELECONFERÊNCIA UNESCO BRASIL SOBRE LETRAMENTO E DIVERSIDADE, out. 2003. Paper entregue após o evento.
STREET, B. Literacy Events and Literacy Practices: Theory and Practice in the New Literacy Studies. In: MARTIN-JONES, M.; JONES, K. Multilingual Literacies: Reading and Writing Different Worlds. Philadelphia: John Benjamins B. V., 2000. p. 17-29.
STREET, B. Literacy in Theory and Practice. Cambridge (UK): Cambridge University Press, 1984.
STREET, B. Literacy Practices and Literacy Myths. In: SALJO, R. (Org.). The Written World: Studies in Literacy Thought and Action. New York: Springer-Verlag, 1988.
STROMQUIST, N. P. Convergências e divergências na conexão entre gênero e letramento: novos avanços. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 301-320, jul.-dez. 2001. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29827208>. Acesso em: 20 jul. 2013.
VÓVIO, C. L. Outras perspectivas sobre a alfabetização de pessoas jovens e adultas. In: SERRANI, S. (Org.). Letramento, discurso e trabalho docente Vinhedo: Horizonte, 2010. p. 100-115.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


