Reading questions in teaching practice in a support classroom
Keywords:
reading questions, Support Classroom for Learning, continuing teacher educationAbstract
This paper discusses the preparation of reading questions in teaching practice in a Support Classroom for Portuguese Language Learning (SAAPL, in Portuguese) - 6th grade of a regular public school in the South-Central region of the state of Parana. Based upon the concepts discussed within the Bakhtin Circle and contributions from Applied Linguistics, the present work aimed to guide and follow up on one teacher's practice in a SAAPL classroom in his task of preparing after-reading questions. Data collection was performed before and after some theoretical and methodological interventions with the teacher, carried out in a collaborative manner, providing theoretical support and guided discussions on the concepts and stages of the reading process and their implications for the Portuguese language teaching and learning processes. The results indicate the need to provide the SAAPL teacher with theoretical and methodological support in relation to the reading process, as well to supervise and guide his/her practice during the preparation of reading questions in this particular context.
Downloads
References
ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J. Manifestações da compreensão responsiva na leitura. Linguagem & Ensino Pelotas, v.14, n.1, p.201-221, jan./jun. 2011. Disponível em: <http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/14>. Acesso em: 4 abr. 2013.
BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. M.; VOLOCHINOV, V. N. Discurso na vida e discurso na arte (sobre poética sociológica). Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza [para fins didáticos]. Versão da língua inglesa de I. R. Titunik a partir do original russo, 1926.
BAKHTIN, M. M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês por Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 9.ed. São Paulo: Hucitec, 1999.
BARROS, D. L. P. de. Contribuições de Bakhtin às teorias do texto e do discurso. In: FARACO, C. A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. de (Org.). Diálogos com Bakhtin Curitiba: UFPR, 1996. p.21-42.
CERQUEIRA, M. S. de. Atividade versus exercício: concepções teóricas e a prática da produção textual no ensino de língua portuguesa. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v.49, n.1, Jun. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-18132010000100010&script=sci_arttext>. Acesso em: 6 maio 2013.
CLARK, K; HOLQUIST, M. O Marxismo e a Filosofia da Liguagem. In: ______. Mikhail Bakhtin. Trad. de J. Guinshuy. São Paulo: Perspectiva, 2004. p. 233-255.
CURADO, O. H. F. Linguagem dialógica: práticas de leitura e produção de texto. In: OSORIO, E. M. R. (Org.). Mikhail Bakhtin: cultura e vida. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p.141-151.
FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Criar Edições, 2003.
JESUS, D. M.; ALMEIDA, M. L.; SOBRINHO, R. C. Pesquisa-ação-crítico-colaborativa: implicações para a formação continuada e a inclusão escolar. Anais... Minicurso apresentado na 28ª Reunião Anual da Anped, Caxambu/MG, 2005.
MAGALHÃES, M. O professor de línguas como pesquisador de sua ação: a pesquisa colaborativa. In: GIMENEZ, T. (Org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: UEL, 2002. p.39-55.
MARCUSCHI, L. A. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONISIO, A. P.; BEZERRA, M. A. O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
MENEGASSI, R. J. Avaliação de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. 2.ed. Maringá: Eduem, 2010a. p.87-106.
MENEGASSI, R. J. Perguntas de leitura. In: MENEGASSI, R. J. (Org.). Leitura e ensino. 2.ed. Maringá: Eduem, 2010b. p.167-189.
MENEGASSI, R. J. O leitor e o processo de leitura. In: GRECO, E. A.; GUIMARÃES, T. B. (Org.). Leitura: aspectos teóricos e práticos. Maringá: Eduem, 2010c. p.35-59.
MENEGASSI, R. J. Produção, ordenação e sequenciação de perguntas na avaliação de leitura. In: CENTURION, R.; CRUZ, M.; BATISTA, I. M. (Org.). Linguagem e(m) interação-Línguas, literaturas e educação. Cáceres-MT: Ed. Unemat, 2011, p. 17-35.
RODRIGUES, A. Perguntas de leitura e construção de sentidos: experiência com o 6º ano do Ensino Fundamental. Maringá: UEM, 2013. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.
ROJO, R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004. Disponível em: http://suzireis.bravehost.com/posgraduacao/artigos/roxane_rojo.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2010.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Ed. Artmed, 1998.
TAGLIEBER, L. K; PEREIRA, C. M. Atividades de pré-leitura. Gragoatá, Niterói, (2): 73-92; 1º sem. 1997.
TERZI, S. B. A construção da leitura: uma experiência com crianças de meios iletrados. Campinas: Pontes/Ed. Unicamp, 1995.
VIDAL-ABARCA, E.; RICO, G. M. Por que os textos são tão difíceis de compreender? As inferências são a resposta. In: TEBEROSKY, A.; OLLER, C. Compreensão de leitura: a língua como procedimento. Porto Alegre: Artmed, 2003. p.139-154.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


