The debate on language rights and the linguist’s place in the struggle of the speakers of minority languages
who are the protagonists?
Keywords:
language rights, language minorities, protagonismAbstract
In this article we aimed to promote the theoretical debate on language rights and, at the same time, to question the place of the linguist in the processes of struggle carried out by the subjects who historically speaks minority languages. For this, we present the arguments from authors who defend the language rights of linguistic minorities and their theoretical assumptions, as well as recent criticisms that have been made to such a paradigm, in order to incite a reflection on our practices and positions as language theorists who speak from a privileged place. We concluded that, with regard to language rights and the language policies implied, the very subjects who speak the minority languages should be the protagonists of such debates, and it is up to us, academic intellectuals, the role of ensuring spaces and conditions for the voice of these subjects to be heard.
Downloads
References
ANDERSON, B. Comunidades Imaginadas: reflexões sobre a origem e difusão do nacionalismo. 4. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
BELAUSTEGUIGOITIA, M. Descarados y deslenguadas: el cuerpo y la lengua india en los umbrales de la nación. Debate Feminista, México, v. 12, n. 24, p. 230-254, 2001.
BESSA FREIRE, J. R. Da “fala boa” ao português na Amazônia brasileira. Revista Ameríndia, Sorbonne, n. 8, p. 39-83, 1983.
BLOMMAERT, J. Situating language rights: English and Swahili in Tanzania revisited. Journal of Sociolinguistics, Oxford, v. 9, n. 3, p. 390-417, 2005. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1360-6441.2005.00298.x
CANAGARAJAH, A. S. Reclaiming the local in language policy and practice. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2005.
EDWARDS, J. Language revitalization and its discontents: an essay and review of Saving Languages: an introduction to language revitalization. In: GRENOBLE, L.; WHALEY, L. (Ed.). Saving Languages: an introduction to language revitalization. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. p. 101-120.
FARIAS, E. Educação: alunos Tukano escrevem dissertação de mestrado da Ufam na língua da etnia. Amazônia real. 26 fev. 2016. Disponível em: http://bit.ly/2vjmIIf >. Acesso em: 31 dez. 2016.
FISHMAN, J. Reversing language shift. Clevedon: Multilingual Matters, 1991.
HAMEL, R. E. Derechos lingüísticos como derechos humanos: debates y perspectivas. Alteridades, México, v. 5, n. 10, p. 11-23, 1995.
HORNBERGER, N.; JOHNSON, D. C. Slicing the Onion Ethnographically: Layers and Spaces in Multilingual Language Education Policy and Practice. Tesol Quarterly, Alexandria, v. 41, n. 3, p. 509-532, 2007. DOI: https://doi.org/10.1002/j.1545-7249.2007.tb00083.x
HOBSBAWN, E. Nações e nacionalismo desde 1780: programa, mito e realidade. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
JACQUEMET, M. Transidiomatic practices: Language and power in the age of globalization. Language and Communication, San Francisco, v. 25, n. 3, p. 257-277, 2005. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langcom.2005.05.001
KRAUSS, M. The world’s languages in crisis. Language, Alaska, v. 68, p. 4-10, 1992. DOI: https://doi.org/10.1353/lan.1992.0075
MAKONI, S. Languages and human rights discourses in Africa: lessons from de African experiences. Journal of Multicultural Discourses, Abingdon, v. 7, n. 1, p. 1-20, 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/17447143.2011.595493
MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. Disinventing and reconstituting languages. In: MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. (Org.). Disinventing and reconstituting languages. Bristol: Multilingual Matters, 2007. p. 1-41.
MAY, S. Language rights: moving the debate forward. Journal of Sociolinguistics, Oxford, v. 9, n. 3, p. 319-347, 2005. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1360-6441.2005.00295.x
MOITA LOPES, L. P. Como e por que teorizar o português: recurso comunicativo em sociedades porosas e em tempos híbridos de globalização cultural. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). O português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola, 2013. p. 101-119.
MORELLO, R. (Org.). Leis e línguas no Brasil: o processo de cooficialização e suas potencialidades. Florianópolis: IPOL, 2015.
NETTLE, D.; ROMAINE, S. Vanishing Voices. Oxford: Oxford University Press, 2000.
OLIVEIRA, G. M. O que quer a linguística e o que se quer da linguística: a delicada questão da assessoria linguística no movimento indígena. Caderno Cedes, Campinas, v. 19, n. 49, p. 26-38, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000200004
OLIVEIRA, G. M. Brasileiro fala português: monolinguismo e preconceito linguístico. In: SILVA, F. L.; MOURA, H. M. O direito à fala: a questão do preconceito linguístico. 2. ed. Florianópolis: Insular, 2002. p. 127-136.
OLIVEIRA, G. M. Declaração Universal dos Direitos Linguísticos: novas perspectivas em políticas linguísticas. Campinas: Mercado de Letras, Associação de Leitura do Brasil; Florianópolis: IPOL, 2003.
PILLER, I. Linguistic Diversity and Social Justice: An introduction to Applied Sociolinguistics. New York: Oxford University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199937240.001.0001
SANTOS, B. S. (Org.). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitismo multicultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2010.
SEVERO, C. G. Línguas e Estados nacionais: problematizações históricas e implicações. In: SEVERO, C.; SITOE, B.; PEDRO, J. Estão as línguas nacionais em perigo? Lisboa: Escolar, 2014. p. 9-36.
SKUTNABB-KANGAS, T.; PHILLIPSON, R. A human rights perspective on Language Ecology. In: CREESE, A.; MARTIN, P.; HORNBERGER, N. (Ed.). Encyclopedia of Language and Education. 2. ed. New York: Springer, 2008. p. 3-14. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_217
SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? 2. ed. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
SILVA, J. I. Do mito da língua única à política do plurilinguismo: desafios na implementação de leis de cooficialização linguística em municípios brasileiros. Revista Matraga, Rio de Janeiro, v. 23, n. 38, p. 223-241, 2016a.
SILVA, J. I. Práticas transidiomáticas e ideologias linguísticas no rap guarani-kaiowá: Brô MC’s: a mistura guarani-português como estratégia de negociação social e de luta política. Revista Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 4, p. 1424-448, 2016b.
VARENNES, F. The human rights dimension and challenges of linguistic rights. In: INTERNATIONAL CONFERENCE INTEGRATION AND EXCLUSION: LINGUISTIC RIGHTS OF NATIONAL MINORITIES IN EUROPE, 2015, Vilnius. Anais… Vilnius: SNPL, 2015. p. 39-56.
WEE, L. Languages without rights. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


