Teaching English as an additional language for social participation
digital technology in an immersion programme
Keywords:
teaching English, digital technology, social participation.Abstract
This paper analyses conceptualizations of digital technology use that are aligned with sociocultural pedagogies of language learning, proposing a framework for developing sociocultural language pedagogies through digital technology use and presenting the language education workshops offered for high school students as embodying the principles of such a perspective. The paper is grounded on a sociocultural perspective of learning. Data gathering occurred in the New Talents Program, which is the background of the instructional material developed for the immersion week “Digital technologies and English language learning”. We conclude by discussing some opportunities and challenges for sociocultural pedagogies of language learning through digital literacies.
Downloads
References
ARAÚJO, J. C.; DIEB, M. (Org.). Letramentos na web: gêneros, interação e ensino. Fortaleza: Edições UFC, 2009.
ARAÚJO, J. C.; LIMA, S. de C. Letramento digital em ambiente virtual de aprendizagem: descrição das práticas de leitura e escrita promovidas por propostas de atividades no curso de Letras/Inglês. In: ARAÚJO, J. C.; DIEB, M.; LIMA, S.C. (Org.). Línguas na web: links entre ensino e aprendizagem. Ijuí: Editora Unijuí, 2010. p. 243-266.
BALADELI, A. P. D.; FERREIRA, A. J. Ciberespaço e educação: proposições acerca dos letramentos digitais. Imagens da Educação, Maringá, v. 2, n. 2, p. 67-73, 2012.
BRAGA, D. B. Tecnologia e participação social no processo de produção e consumo de bens culturais: Novas possibilidades trazidas pelas práticas letradas digitais mediadas pela internet. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 373-391, 2010. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132010000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.
BRAGA, D. B. Developing critical social awareness through digital literacy practices within the context of higher education in Brazil. Language and Education, Francis & Taylor Online, v. 21, n. 3, p. 180-196, 2007.
BRAGA, D.; VOVIO, C.L. Uso de tecnologia e participação em letramentos digitais em contextos de desigualdade. In: BRAGA, D. (Org.). Tecnologias digitais da informação e comunicação e participação social. Sao Paulo: Cortez, 2015. p. 33-67.
BUCKINGHAM, D. Beyond technology: Children’s learning in the age of digital culture. Cambridge: Polity, 2007.
BUCKINGHAM, D. Making sense of the ‘Digital Generation’: Growing up with digital media. Self & Society, Taylor and Francis Online, v. 40, n. 3, p. 7-15, 2013. Available at: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03060497.2013.11084274 >. Retrieved on: 15 Jan. 2015.
BUZATO, M. E. K. Letramentos digitais e formação de professores. In: III Congresso Ibero-Americano EducaRede, 2006, São Paulo. CENPEC. p. 80-86.
BUZATO, M. E. K. Cultura digital e apropriação ascendente: Apontamentos para uma educação 2.0. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 283-304, 2010. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=pt >. Retrieved on: 14 Nov. 2012.
BUZATO, M.E.K. Letramento e inclusão: do estado-nação à era das TIC. Revista de Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 25, n. 1, p.1-38, 2009. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502009000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=pt >. Retrieved on: 05 Mar. 2011.
FERREIRA, A. J. Identidades sociais, letramento visual e letramento crítico: imagens na mídia acerca de raça/etnia. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas , v. 51, n. 1, p. 193-215, jun. 2012. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132012000100010&lng=pt&nrm=iso >. Retrieved on: 18 Jan. 2014.
GAMERO, R.; EL KADRI, M. S.; GIMENEZ, T. Material didático para educação tecnológica de professores de inglês: uma experiência no âmbito do programa ‘Novos Talentos’. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 15, n. 1, p. 181-212, 2012.
GEE, J. P. Social linguistics and literacies: Ideology in Discourses. 5. ed. London: Routledge, 2015.
GEE, J. P. Social linguistics and literacies: Ideologies in discourses. 1st ed. London: Falmer Press, 1990.
HEATH, S. B. Ways with words: Language, life, and work in communities and classrooms. New York: Cambridge University Press, 1983.
JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. rev. New York: New York University Press, 2008.
JONES, R. H.; HAFNER, C. A. Understanding digital literacies: A practical introduction. New York: Routledge, 2012.
JORDÃO, C. M. As lentes do discurso: Letramento e criticidade no mundo digital. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 19-29, jun. 2007. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132007000100003&lng=pt&nrm=iso >. Retrieved on: 06 Jun. 2012.
KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.
KUMARAVADIVELU, B. Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quarterly, Wiley Online Library, v. 35, n. 4, p. 537-560, 2001. Available at: http://dx.doi.org/10.2307/3588427 >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.
LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: Everyday practices and social learning. 3. ed. Berkshire: Open University Press, 2011.
MILLER, V. Understanding digital culture. Los Angeles: Sage, 2011.
MOITA LOPES, L.P. Os novos letramentos digitais como lugares de construção de ativismo político sobre sexualidade e gênero. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 393-417, 2010.
MONTE MÓR, W. Foreign languages teaching, education and the New Literacy Studies: expanding views. In: GONÇALVES, G. R.; ALMEIDA, S. R. G.; PAIVA, V. L. M. O; RODRIGUES-JUNIOR, A. S. (Org.). New challenges in language and literature. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2009. p. 177-189.
MONTE MOR, W. Linguagem digital e interpretação: perspectivas epistemológicas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 31-44, jun. 2007. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132007000100004&lng=pt&nrm=iso >. Retrieved on: 06 Jun. 2012.
PAIVA, V. L. M. O. Letramento digital através de narrativas de aprendizagem de língua inglesa. CROP, São Paulo, n. 12, p.1-20, 2007. Available at: http://200.144.182.130/revistacrop/images/stories/edicao12/v12a01.pdf >. Retrieved on: 20 Fev. 2012.
ROJO, R. Letramentos digitais - a leitura como réplica ativa. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 63-78, jan./jun., 2007. Available at: http://www.gse.uci.edu/person/warschauer_m/overview.html >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.
SELWYN, N. Looking beyond learning: notes towards the critical study of educational technology. Journal of Computer Assisted Learning, Wiley Online Library, v. 26, n. 1, p. 65-73, 2010. Available at: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00338.x >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.
SNYDER, I. Shuffling towards the future: The enduring dominance of book culture in literacy education. In: BAYNHAM, M.; PRINSLOO, M. (Org.). The future of literacy studies. London: Palgrave Macmillan, 2009. p. 141-159.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
STREET, B. New Literacy Studies. In: GRENFELL, M.; BLOOME, D. et al. (Org.). Language, ethnography and education: Bridging New Literacy Studies and Bourdieu. New York: Routledge, 2013. p. 27-49.
VAN DIJK, J. The network society. 3. ed. London: Sage, 2012.
WARSCHAUER, M. Researching Technology in TESOL: Determinist, Instrumental, and Critical Approaches. TESOL Quarterly, Wiley Online Library, v. 32, n. 4, p. 757-761, 1998. Available at: http://dx.doi.org/10.2307/3588010 >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


