Teaching English as an additional language for social participation

digital technology in an immersion programme

Auteurs

  • Lucas Moreira dos Anjos Santos Faculty of Education, Monash University, Melbourne, AustraliaMaster in Language Studies32/30 Lillimur RoadOrmond VIC 3204Australia ##default.groups.name.author##
  • Michele Salles El Kadri UEL ##default.groups.name.author##
  • Raquel Gamero Department of Languages, Communication and Arts, State University of the North of Parana, Brazil Master in Language Studies Mario Bonalumi, Street, 434 – 8607-820 Londrina – Paraná, Brazil. ##default.groups.name.author##
  • Telma Nunes Gimenez Department of Modern Foreign Languages, State University of Londrina, Londrina, Brazil PhD Applied L Rua Pref. Hugo Cabral, 920 apto. 202 86020110 Londrina, PR, Br ##default.groups.name.author##

Mots-clés :

teaching English, digital technology, social participation.

Résumé

This paper analyses conceptualizations of digital technology use that are aligned with sociocultural pedagogies of language learning, proposing a framework for developing sociocultural language pedagogies through digital technology use and presenting the language education workshops offered for high school students as embodying the principles of such a perspective. The paper is grounded on a sociocultural perspective of learning. Data gathering occurred in the New Talents Program, which is the background of the instructional material developed for the immersion week “Digital technologies and English language learning”. We conclude by discussing some opportunities and challenges for sociocultural pedagogies of language learning through digital literacies.

 

 

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographies des auteurs

  • Lucas Moreira dos Anjos Santos, Faculty of Education, Monash University, Melbourne, AustraliaMaster in Language Studies32/30 Lillimur RoadOrmond VIC 3204Australia

    Doutorando em Educação pela Monash University, possui graduação em Letras (2008) e mestrado em Estudos da Linguagem (2012) pela Universidade Estadual de Londrina. Foi professor de inglês do Instituto Cultural Brasil Estados Unidos (2008-2012), professor colaborador na Universidade Estadual de Londrina e professor convidado na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), campus Cornélio Procópio. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, com ênfase em Ensino e Aprendizagem de Línguas Estrangeiras/Adicionais e Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros textuais, gêneros digitais, tecnologias digitais de informação e comunicação, educação de professores de línguas, letramentos digitais.

  • Michele Salles El Kadri , UEL

    Professora da Universidade Estadual de Londrina. Doutora em Estudos da Linguagem (UEL). Realizou estágio de doutorado na Griffith University, Australia, sob a supervisão do Prof. Dr. Wolff-Michael Roth. Mestre em Estudos da LInguagem e Especialista em língua inglesa pela mesma universidade. Tem experiência na área de ensino de línguas estrangeiras, atuando principalmente nos seguintes temas: língua inglesa e formação de professor, ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira com ênfase em Línguistica Aplicada e Língua Franca. Atualmente, interessa-se por pesquisas na área de formação do professor pela perspectiva socio-histórico-cultural (principalmente coteaching e diálogo-cogenerativo), análise crítica do discurso, novas tecnologias, formação de professores no âmbito das políticas públicas (PIBID, PDE, Novos Talentos, Prodocência) e implicações do estatuto do inglês como língua franca para a formação de professores.

Références

ARAÚJO, J. C.; DIEB, M. (Org.). Letramentos na web: gêneros, interação e ensino. Fortaleza: Edições UFC, 2009.

ARAÚJO, J. C.; LIMA, S. de C. Letramento digital em ambiente virtual de aprendizagem: descrição das práticas de leitura e escrita promovidas por propostas de atividades no curso de Letras/Inglês. In: ARAÚJO, J. C.; DIEB, M.; LIMA, S.C. (Org.). Línguas na web: links entre ensino e aprendizagem. Ijuí: Editora Unijuí, 2010. p. 243-266.

BALADELI, A. P. D.; FERREIRA, A. J. Ciberespaço e educação: proposições acerca dos letramentos digitais. Imagens da Educação, Maringá, v. 2, n. 2, p. 67-73, 2012.

BRAGA, D. B. Tecnologia e participação social no processo de produção e consumo de bens culturais: Novas possibilidades trazidas pelas práticas letradas digitais mediadas pela internet. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 373-391, 2010. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132010000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.

BRAGA, D. B. Developing critical social awareness through digital literacy practices within the context of higher education in Brazil. Language and Education, Francis & Taylor Online, v. 21, n. 3, p. 180-196, 2007.

BRAGA, D.; VOVIO, C.L. Uso de tecnologia e participação em letramentos digitais em contextos de desigualdade. In: BRAGA, D. (Org.). Tecnologias digitais da informação e comunicação e participação social. Sao Paulo: Cortez, 2015. p. 33-67.

BUCKINGHAM, D. Beyond technology: Children’s learning in the age of digital culture. Cambridge: Polity, 2007.

BUCKINGHAM, D. Making sense of the ‘Digital Generation’: Growing up with digital media. Self & Society, Taylor and Francis Online, v. 40, n. 3, p. 7-15, 2013. Available at: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03060497.2013.11084274 >. Retrieved on: 15 Jan. 2015.

BUZATO, M. E. K. Letramentos digitais e formação de professores. In: III Congresso Ibero-Americano EducaRede, 2006, São Paulo. CENPEC. p. 80-86.

BUZATO, M. E. K. Cultura digital e apropriação ascendente: Apontamentos para uma educação 2.0. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 283-304, 2010. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=pt >. Retrieved on: 14 Nov. 2012.

BUZATO, M.E.K. Letramento e inclusão: do estado-nação à era das TIC. Revista de Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 25, n. 1, p.1-38, 2009. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502009000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=pt >. Retrieved on: 05 Mar. 2011.

FERREIRA, A. J. Identidades sociais, letramento visual e letramento crítico: imagens na mídia acerca de raça/etnia. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas , v. 51, n. 1, p. 193-215, jun. 2012. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132012000100010&lng=pt&nrm=iso >. Retrieved on: 18 Jan. 2014.

GAMERO, R.; EL KADRI, M. S.; GIMENEZ, T. Material didático para educação tecnológica de professores de inglês: uma experiência no âmbito do programa ‘Novos Talentos’. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 15, n. 1, p. 181-212, 2012.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies: Ideology in Discourses. 5. ed. London: Routledge, 2015.

GEE, J. P. Social linguistics and literacies: Ideologies in discourses. 1st ed. London: Falmer Press, 1990.

HEATH, S. B. Ways with words: Language, life, and work in communities and classrooms. New York: Cambridge University Press, 1983.

JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. rev. New York: New York University Press, 2008.

JONES, R. H.; HAFNER, C. A. Understanding digital literacies: A practical introduction. New York: Routledge, 2012.

JORDÃO, C. M. As lentes do discurso: Letramento e criticidade no mundo digital. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 19-29, jun. 2007. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132007000100003&lng=pt&nrm=iso >. Retrieved on: 06 Jun. 2012.

KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.

KUMARAVADIVELU, B. Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quarterly, Wiley Online Library, v. 35, n. 4, p. 537-560, 2001. Available at: http://dx.doi.org/10.2307/3588427 >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies: Everyday practices and social learning. 3. ed. Berkshire: Open University Press, 2011.

MILLER, V. Understanding digital culture. Los Angeles: Sage, 2011.

MOITA LOPES, L.P. Os novos letramentos digitais como lugares de construção de ativismo político sobre sexualidade e gênero. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 393-417, 2010.

MONTE MÓR, W. Foreign languages teaching, education and the New Literacy Studies: expanding views. In: GONÇALVES, G. R.; ALMEIDA, S. R. G.; PAIVA, V. L. M. O; RODRIGUES-JUNIOR, A. S. (Org.). New challenges in language and literature. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2009. p. 177-189.

MONTE MOR, W. Linguagem digital e interpretação: perspectivas epistemológicas. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 31-44, jun. 2007. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132007000100004&lng=pt&nrm=iso >. Retrieved on: 06 Jun. 2012.

PAIVA, V. L. M. O. Letramento digital através de narrativas de aprendizagem de língua inglesa. CROP, São Paulo, n. 12, p.1-20, 2007. Available at: http://200.144.182.130/revistacrop/images/stories/edicao12/v12a01.pdf >. Retrieved on: 20 Fev. 2012.

ROJO, R. Letramentos digitais - a leitura como réplica ativa. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 63-78, jan./jun., 2007. Available at: http://www.gse.uci.edu/person/warschauer_m/overview.html >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.

SELWYN, N. Looking beyond learning: notes towards the critical study of educational technology. Journal of Computer Assisted Learning, Wiley Online Library, v. 26, n. 1, p. 65-73, 2010. Available at: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00338.x >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.

SNYDER, I. Shuffling towards the future: The enduring dominance of book culture in literacy education. In: BAYNHAM, M.; PRINSLOO, M. (Org.). The future of literacy studies. London: Palgrave Macmillan, 2009. p. 141-159.

STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

STREET, B. New Literacy Studies. In: GRENFELL, M.; BLOOME, D. et al. (Org.). Language, ethnography and education: Bridging New Literacy Studies and Bourdieu. New York: Routledge, 2013. p. 27-49.

VAN DIJK, J. The network society. 3. ed. London: Sage, 2012.

WARSCHAUER, M. Researching Technology in TESOL: Determinist, Instrumental, and Critical Approaches. TESOL Quarterly, Wiley Online Library, v. 32, n. 4, p. 757-761, 1998. Available at: http://dx.doi.org/10.2307/3588010 >. Retrieved on: 27 Sept. 2013.

Téléchargements

Publiée

2018-04-18