An Invitation to Debate About (non) Binarity in Society and in Language Studies
Keywords:
nonbinary gender inclusive language, nonbinarity, performative identities, teaching-learning, language policiesAbstract
Confronting multiple persistent colonialities, nonbinary gender inclusive language enables the linguistic performance of nonbinary identities through language. For this reason, this research was motivated by the need to legitimize the agenda as scientific knowledge within the expanded studies of languages. In view of this, this work aimed to debate topics such as the desacralization of linguistic hierarchies; identity performativity through language; current educational parameters; and linguistic policies for inclusion/exclusion of dissent, in terms of nonbinary gender inclusive language. To this end, studies were carried out within a decolonial perspective, focusing on the area of Expanded Linguistic Education and Indisciplinary and Transgressive Applied Linguistics. Furthermore, the methodology used was duoethnography, encouraging reflections pertinent to the teaching-learning axis of the Portuguese language, which are also rooted in self-analysis.
Downloads
References
ALCOFF, L. M. Uma epistemologia para a próxima revolução. Revista Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 129-143, 2016.
BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. 49. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007. Disponível em: https://professorjailton.com.br/novo/biblioteca/preconceito_linguistico_marcos_bagno.pdf. Acesso em: 14 de ago. 2023.
BAPTISTA, L. M. T. R. (De)Colonialidade da linguagem, lócus enunciativo e constituição identitária em Gloria Anzaldúa: uma “new mestiza”. Polifonia, Cuiabá, v. 26, n. 44, p. 01-163, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CADILHE, A. J.; LEROY, H. R. Políticas Linguísticas, Colonialidade e Formação Docente: Projetos de Lei sobre Linguagem “Neutra”/Inclusiva e seus efeitos na Educação. In: HASHIGUTI, S. T.; CADILHE, A. J.; SILVA, I. R. (org.). Transculturalidade, linguagem e educação: diálogos e (re)começos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2023. p. 206-237.
CAMERON, D. Verbal Hygiene. London: Routledge, 1995.
CANAGARAJAH, S. Translingual Practice: global English and cosmopolitan relations. Nova York: Routledge, 2013.
CAVALCANTI, M. C. Educação linguística na formação de professores de línguas: intercompreensão e práticas translíngues. In: MOITA- LOPES, L. P. da (ed.). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013. p. 211-226.
CUSICANQUI, S. R. CHI´XINAKAX UTXIWA: uma reflexão sobre práticas e discursos descolonizadores. Rio de Janeiro: N-1 Edições, 2021.
DUSSEL, E. Europa, Modernidade e Eurocentrismo. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociais (CLACSO), 2005. p. 24-32. (Colección Sur Sur). Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/. Acesso em: 20 de ago. 2023.
GARCÍA, O.; WEI, L. Translanguaging: language, bilingualism and education. Nova York: Palgrave MacMillan, 2014.
HINING, A. P. S.; TONELI, M. J. F. Cisgeneridade: um operador analítico no transfeminismo brasileiro. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 31, n. 1, 2023.
JORGE, M.; MATTOS, A.; JUCÁ, L.; BARBOSA, M. Observando experiências locais com olhos globais: Duoetnografia e a internacionalização da formação de professores de línguas. Frontiers: Revista Interdisciplinar de Estudos no Exterior, Carlisle-PA, v. 36, n. 2, p. 58-90, 2024.
LEROY, H. R. Por uma tentativa corazonante de decolonizar o “decolonial”: a decolonização das linguagens como lutas anticoloniais. In: DE SÁ, R. L.; CHAVES, P. J. Decolonialidade & Educação: esperançar em tempos de perplexidade. Campinas: Pontes Editores, 2023. v. 9, cap. 3, p. 67-92.
LEROY, H. R. CORAZONAR. In: LANDULFO, C.; MATOS, D. (org.). Suleando conceitos em linguagens: decolonialidades e epistemologias outras. 1. ed. Campinas: Pontes Editores, 2022. v. 1, p. 83-90.
LEROY, H. R. Dos sertões para as fronteiras e das fronteiras para os sertões: por uma travessia translíngue e decolonial no ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa Adicional. Foz do Iguaçu: EDUNILA, 2021.
LUCCHESI, D. Racismo Linguístico ou Ensino Democrático e Pluralista?: A Questão do Ensino da Língua Portuguesa no Brasil. Grial, Vigo, v. 49, n. 190, p. 86-95, 2011. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41445557. Acesso em: 15 abr. 2024.
NASCIMENTO, G. Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.
PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA-LOPES, L. P. de. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.
PINTO, J. P. Prefiguração identitária e hierarquias linguísticas na invenção do português. In: MOITA-LOPES, L. P. (org.). O português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico. São Paulo: Parábola, 2013. p. 120-143.
PINTO, J. P. Conexões teóricas entre performatividade, corpos e identidades. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 23, n. 1, p. 1-26, 2007.
PINTO, J. P. Ideologias linguísticas e a instituição de hierarquias raciais. Revista da ABPN, v. 10, p. 704-720, 2018. Edição especial.
PRECONCEITO linguístico. Glossário Ceale: Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para educadores. Ano não informado. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/.preconceito-linguistico#:~:text=O%20preconceito%20lingu%C3%ADstico%20resulta%20da,e%20bem%20diferentes%20entre%20si. Acesso em: 23 ago. 2023.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociais (CLACSO), 2005. p. 107-130. (Colección Sur Sur). Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/. Acesso em: 12 ago. 2023.
VERONELLI, G. A. Sobre a colonialidade da linguagem. Revista X, v. 16, n. 1, p. 80-100, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Henrique Rodrigues Leroy, Bel Barreto Lacerda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


