"Free yourself from labels"

gender and sexuality issues in literacy practice in Facebook active communities

Authors

  • Fabiana Poças Biondo UFMS | Unicamp ##default.groups.name.author##

Keywords:

Digital Literacy, Gender, Sexuality, Activism

Abstract

This article analyzes the construction of meanings and the (de)construction of identity categories of gender and sexuality in literacy practices in facebook communities. Oriented myself by the performative theory of gender and queer theory and discusses commentaries of two posted messages dealing with violence against humans in a feminist community and in an anti-homophobic community. These comments, you can find a conviviality of more or less traditional, subversive and/or transgressing meanings on gender and sexuality. There is a configuration of a multi-directional movement which, up to a certain point, marks the transgression of values on the border in which these communities lie. Through hybridization and the mixture of categories in process within their activist spaces, it is worthwhile to (re)think the forces in the configuration of human pain especially with regard to that related to gender and sexuality issues analyzed in the text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001. 255 p.

BECK, U. et al.Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1997. 257 p.

BUTLER, J. Problemas de gênero. Feminismo e subversão da identidade. Trad.: Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. 235 p.

BUTLER, J. Undoing gender. New York and London: Routledge, 2004.

CARVALHO, J. G. da S. Mirem-se no exemplo daquelas mulheres... chinesas! (Representações sociais, alteridade e Gênero). In: BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Políticas para as Mulheres. 5° Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. Redações, artigos científicos e projetos pedagógicos vencedores. Presidência da República, Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2010, p. 18-38.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. 2.ed., Trad.: Roneide Venancio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v.1, 638p.

FRIDMAN, L. C. Vertigens pós-modernas: configurações institucionais contemporâneas. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000, 99 p.

GOFFMAN, E. Footing. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (Ed.). Sociolinguística interacional. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p.107-148.

GUMPERZ, J. C.; GUMPERZ, J. J. Commentary: frames and contexts: another look at the macromicro link. Pragmatics: 2011.21(2):283-286.

JAGOSE, A. Queer Theory. An Introduction. Nova York: New York University Press, 1996.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L. (Ed.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2.ed. Trad.: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p.9-34.

LOURO, G. L. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf. 2008. Acesso em: 20/06/2013. » http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n2/a03v19n2.pdf

MOITA LOPES, L. P. Linguística aplicada e vida contemporânea: problematização dos construtos que têm orientado a pesquisa. In: MOITA LOPES, L. P. (Ed.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p.85-107.

MOITA LOPES, L. P. "Se eu fosse mulher...": performances de gênero e sexualidade em Como gostais. In: MOITA LOPES, L. P.et al. (Ed.). Performances. Rio de Janeiro: Contra capa, 2007. p.79-102.

MOITA LOPES, L. P. Os novos letramentos digitais como lugares de construção de ativismo político sobre sexualidade e gênero. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, 2010, 49(2): 393-417.

MOITA LOPES, L. P. Identidades e pós-identidades. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=6HDLg6_Jc7k. 2011. Acesso em: 23/04/2013. » http://www.youtube.com/watch?v=6HDLg6_Jc7k

NELSON, C. D. A Teoria Queer em linguística aplicada: enigmas sobre "sair do armário" em salas de aula globalizadas. In: MOITA LOPES, L. P. (Ed.).. Por uma linguística aplicada indisciplinar São Paulo: Parábola, 2006. p.215-235.

PARK, J. S.; TAKANASHI, H. Introduction reframing framing: interaction and the constitution of culture and society.: Pragmatics 2011, 21(2):185-190. International Pragmatics Association.

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (Ed.).. Por uma linguística aplicada indisciplinar São Paulo: Parábola, 2006. p.67-84.

SALIH, S. Judith Butler e a Teoria Queer. Trad. Guacira Lopes Louro. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. 235 p.

SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007. 468 p.

Published

Feb-Fri-2015