Emotion, Reflection, and Agency in the Teaching Practicum

Authors

Keywords:

initial teacher education, colonial logics, research with teachers

Abstract

Based on research with pre-service language teachers that problematizes the relationship between university and school during the teaching practicum (Silvestre, 2016, 2017; Borelli, 2018; Mastrella-de-Andrade, 2020), we seek to articulate these studies with investigations into the role of emotions in teacher education (Aragão, 2022a, 2022b, 2023). To this end, we present excerpts from a study conducted by the first author (Martins, 2024), in which we identify intersections around themes such as the importance of spaces for dialogue, the role of reflection, the construction of less hierarchical learning environments, and the strengthening of teacher agency. This dialogue between studies contributes to questioning colonial logics embedded in traditional teacher education models – logics often marked by binary oppositions, hierarchies, and exclusions – and points toward proposals that enhance agency and foster more emancipatory practices in initial teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAGÃO, R. C. Cognição, emoção e reflexão na sala de aula: por uma abordagem sistêmica do ensino/aprendizagem de inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 5, n. 2, p. 101-122, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982005000200005.

ARAGÃO, R. C. São as histórias que nos dizem mais: emoções, reflexão e ação na sala de aula. 2007. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

ARAGÃO, R. C. A Dimensão afetiva no ensino e na aprendizagem de L2. In: MAGALHÃES, J. S.; TRAVAGLIA, L. S. (org.). Múltiplas perspectivas em linguística. Uberlândia: Edufu. 2008. p. 2655-2662. Disponível em: http://filologia.org.br/ileel/artigos/artigo_304.pdf. Acesso em 14 de dez. 2022.

ARAGÃO, R. C. Beliefs and Emotions in Foreign Language Learning. System, v. 39, n. 3, p. 302-313, 2011. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2011.07.003.

ARAGÃO, R. Reflexão, identidade e emoção na aprendizagem de inglês. Contexturas, v. 22, p. 28-48, 2014.

ARAGÃO, R. C. Emoções e ações de professores ao falar inglês no WhatsApp. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 17, n. 1, p. 83-112, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201610396.

ARAGÃO, R. C. Linguajar e emocionar os tempos de crise na formação de professores de línguas. In: SILVA, W. M.; SILVA, W. R.; CAMPOS, D. M. (orgs.). Desafios da formação de professores na Linguística Aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2019. p. 243-276.

ARAGÃO, R. C. A Systemic View on Emotion and Reflection in Language Teacher Education Research. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 22, n. 1, p. 270-299, 2022a. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202218469.

ARAGÃO, R. C. Pandemia, ambientes digitais e emoções na formação inicial de professores. Revista Linguagem & Ensino, v. 25, n. especial, p. 156-178, 2022b. DOI: https://doi.org/10.15210/10.15210/RLE.V25especial.4442.

ARAGÃO, R. C. Emoção, Linguagem, Reflexão e Ação. In: GOMES, G. da S. C.; BARCELOS, A. M. F. (orgs.). Emoções e Ensino de Línguas. Curitiba: CRV, 2023. v. 1, p. 23-44.

ARAGÃO, R. C. Emoções e narrativas visuais. Campinas: Pontes Editores, 2025. 322p.

ARAGÃO, R. C.; CAJAZEIRA, R. J. Emoções, crenças e identidades de professores de inglês. Caminhos em Linguística Aplicada, v.16, n. 2, p. 109-133, 2017.

ARAGÃO, R. C.; DIAS, I. A. F. Tecnologias digitais, biologia do conhecer e pesquisa-ação no ensino de línguas. Texto Livre, v. 11, n. 2, p. 135-159, 2018. DOI: https://doi.org/10.17851/1983-3652.11.2.135-159.

BARCELOS, A. M. F.; ARAGÃO, R. C. Emotions in Language Teaching: A Review of Studies on Teacher Emotions in Brazil. Chinese Journal of Applied Linguistics, v. 41, n. 4, p. 506–531, 2018. DOI: https://doi.org/10.1515/cjal-2018-0036.

BARCELOS, A. M. F. et al. Contemporary Perspectives on Research about Emotions in Language Teaching. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 22, n. 1, p. 1-16, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202221654.

BORELLI, J. D. V. P. O estágio e o desafio decolonial: (des)construindo sentidos sobre a formação de professores/as de inglês. 2018. 222 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

CASTRO-GÓMEZ, S. Decolonizar la universidad: La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (eds.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 79-92.

DANTAS, R. S. Emoções em Narrativas de Corpos Surdos. 2023. 326f. Tese (Doutorado em Linguagens e Representações) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2023.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S (ed.) The Landscape of Qualitative Research. 4. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2013. p. 1-41

DUNBAR, R. I. M. Grooming, Gossip and the Evolution of language. London: Faber & Faber, 1996.

FAVRET-SAADA, J. Ser Afetado. Trad. Paula Siqueira. Cadernos de Campo, n. 13, p. 155-161, 2005. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v13i13p155-161.

FERREIRA, K. C. Desgaste emocional de professoras de língua inglesa do extremo sul da Bahia no contexto da pandemia. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

GUANAES, L. L. Emoções de professores ao ensinar em ambientes digitais na pandemia. 2022. 150 f. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2022.

GIMBUTAS, M. The Civilization of the Goddess: The World of Old Europe. San Francisco: Harper Collins, 1991.

KUBOTA, R. Unpacking Research and Practice in World Englishes and Second Language Acquisition. World Englishes, v. 37, n. 1, p. 93-105, 2018. DOI: https://doi.org/10.1111/weng.12305.

LEMOS, L. S. Ensino/Aprendizagem de inglês no Ensino Médio com WhatsApp: emoções, multiletramentos e possibilidades. 2017. 136 f. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2017.

MALDONADO-TORRES, N. Frantz Fanon and C.L.R. James on Intellectualism and Enlightened Rationality. Caribbean Studies, v. 33, n. 2, p. 149-194, 2005.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROFÓGUEL, R. (orgs.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 127-167.

MARTINS, S. T. A. (Re)pensando a formação-estágio e suas implicações para as experiências de ensino de inglês: emoção, reflexão crítica e (de)colonialidade. 2024. Tese (Doutorado em Letras: Linguagens e Representações) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2024.

MARTINS, S. T. A. O impacto do PDPI nas emoções-identidades do professor de Inglês. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2017.

MARTINS, S. T. A.; MODESTO, R. Lingua(gem), colonialidade e racialização: uma reflexão discursiva. In: NASCIMENTO, G. (org.). Fotografias de linguística aplicada: ensino crítico de línguas para o século XXI – Uma homenagem à professora Maria D’Ajuda Alomba Ribeiro. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023. p. 14-33.

MATURANA, H. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997.

MATURANA, H. Amar e brincar: Fundamentos esquecidos do humano – do patriarcado à democracia. São Paulo: Palas Athena, 2004.

MATURANA, H.; BLOCK, S. Biologia del Emocionar y Alba Emoting. Santiago: Dolmen Ediciones, 1996.

MATURANA, H. Uma abordagem da educação atual na perspectiva da biologia do conhecimento. In: MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998. p. 11-35.

MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Palas Athena, 2001.

MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. Abandonamos a sala da universidade: uma opção decolonial no estágio de inglês e na formação docente crítica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 20, n. 1, p. 189-216, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201914886.

MICCOLI, L. Learning English as a Foreign Language in Brazil: A Joint Investigation of Learner’s Experiences in a University Classroom. 1997. Tese (Doutorado em Educação) University of Toronto, Toronto, 1997.

MIGNOLO, W. Educación y decolonialidad: aprender a desaprender para poder re-aprender – Un diálogo geopolítico-pedagógico con Walter Mignolo. [Entrevista concedida a Facundo Giuliano e Daniel Berisso]. Revista del IICE, n. 35, p. 61-71, 2014. DOI: https://doi.org/10.34096/riice.n35.1961.

MOROSINI, M. C.; PIRES, C. A. R. O mal-estar docente a partir da perspectiva de professoras de anos iniciais de escolas privadas da região metropolitana de Porto Alegre. Revista Panorâmica Online, v. 29, p. 174-197, jan./abr. 2020.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. de S. MENESES, M. P. (orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 84-130.

RAJAGOPALAN, K. Língua estrangeira e auto-estima. In: RAJAGOPALAN, K. (org.). Por uma Linguística Crítica: linguagem, identidade, e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003. p. 65–70.

REZENDE, T. C. Autoestudo sobre as emoções de uma professora de inglês em uma escola pública. 2014. 128f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2014.

ROMANOWSKI, J. P.; OLIVER MARTINS, P. L. Desafios da formação de professores iniciantes. Páginas de Educación, v. 6, n. 1, p. 83-96, jun. 2013.

SABOTA, B. R. Estágio supervisionado de LE: um estudo de caso sobre a formação universitária de professores de inglês na UFG. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.

SILVA, F. F. As emoções no processo de formação inicial de licenciandos em Espanhol na UESC. 2020. 115 f. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2020.

SILVESTRE, V. P. V. Colaboração e Crítica na formação de professoras/es de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o PIBID. Campinas: Pontes Editores, 2017.

SILVESTRE, V. P. V. Práticas problematizadoras e de(s)coloniais na formação de professores/as de línguas: teorizações construídas em uma experiência com o pibid. 2016. 242 f. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

SILVESTRE, V. P. V.; SABOTA, B.; PEREIRA, A. L. Girando o olhar: esforços decoloniais na ressignificação do estágio de língua inglesa. In: MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R. (org.). (De)Colonialidades na relação Escola-Universidade para a formação de professoras(es) de Línguas. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 103-121.

SOUSA, T. A. Jogos Teatrais na formação continuada de docentes de Línguas Estrangeiras: uma pesquisa colaborativa no contexto do ensino médio. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2021.

SOUZA, N. E. Emoções entre o ser-aluno e o ser-professor: transformações entre o aprender e ensinar. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras: Linguagens e Representações) – Departamento de Letras e Artes, Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, 2017.

SOUZA, N. E.; ARAGÃO, R. C. Emoções e identidades de professores entre o aprender e o ensinar inglês. Entreletras, v. 8, n. 2, jul./dez. 2017.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y pedagogía de-colonial: in-surgir, re-existir y re vivir. In: MELGAREJO, P. (comp.). Educación Intercultural en América Latina: memorias, horizontes históricos y disyuntivas políticas. México: Universidad Pedagógica Nacional; Consejo Nacional de Ciencia y Tecnologia (Conacyt); Editorial Plaza y Valdés, 2009. p. 1-29.

WALSH, H. Introducción Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. In: WALSH, C. (org.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2013. t. I, p. 23-68.

Published

Dec-Tue-2025

Issue

Section

Thematic Dossier - University-School Relationships in Language Teacher Education