Feedback to Grammar Mistakes in EFL Classes

A Case Study

Autori

  • Andréia Schurt Rauber UFSC Autor
  • Gloria Gil UFSC Autor

Abstract

Este artigo reporta a análise da correção de erros gramaticais de duas turmas de inglês como língua estrangeira (LE) e como os alunos avaliam esse tipo de correção. Os dados são provenientes de transcrições de dez aulas de dois grupos de alunos de nível pré-intermediário, totalizando 7,5 horas de observação em cada grupo. A mesma professora lecionava para os dois grupos analisados e através de um questionário respondido pelos alunos foi possível observar as suas crenças com relação aos procedimentos de correção. A análise foi feita sob uma perspectiva sócio-cultural e revela que (1) correção explícita de erros é o tipo de estratégia de correção mais freqüentemente utilizada, e (2) os alunos gostam de ser corrigidos e consideram a correção importantíssima para o desenvolvimento de suas habilidades lingüísticas.

Downloads

La data di download non è ancora disponibile.

Riferimenti bibliografici

ADAIR-HAUCK, B.; DONATO, R.. Foreign language explanations within the zone of proximal development. Canadian Modern Language Review, v. 3, n. 50, p. 532-557, 1994.

ANTÓN, M. The discourse of the learner-centered classroom: sociocultural perspectives on teacher-learner interaction in the second language classroom. The Modern Language Journal, n. 83, p. 303-318, 1999.

CHAUDRON, C. A descriptive model of discourse in the corrective treatment of learners' errors. Language Learning, v. 1, n. 27, p. 29-46, 1976.

DONATO, R.; ADAIR-HAUCK, B. Discourse perspectives on formal instruction. Language Awareness, v. 2, n. 1, p. 73-89, 1992.

DONATO, R. Collective scaffolding in second language learning. In: LANTOLF, J.; APPEL, G. (Ed.). Vygostkian approaches to second language research. Norwood, NJ: Ablex, 1994, p. 33-53.

ELLIS, R. Formal instruction and SLA. The Study of Second Language Acquisition, n. 14, p. 611-663, 1994.

HAMMOND, R. M. Foreign accent and phonetic interference: the application of linguistic research to the teaching of second language pronunciation. In: ECKMAN, R.; HIGHLAND, D.; LEE, P. W.; MILEHAM, J.; WEBER, R. R. (Ed.). Second language acquisition theory and pedagogy. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1995, p. 293-303.

LYSTER, R. Negotiation of form, recasts, and explicit correction in relation to error types and learner repair in immersion classrooms. Language Learning, v. 2, n. 48, 183-218, 1998.

ROBERTS, M. A. Awareness and efficacy of error correction. In SCHMIDT, R (Ed.). Attention and awareness in foreign language learning. Honolulu, Hawai'i: University of Hawai'i, 1995, p. 163-182.

SWAIN, M. Three functions of output in second language learning. In: COOK, G.; SEIDLHOFER, B. (Ed.). Principle & practice in applied linguistics: Studies in honor of H. G. Widdowson. Oxford: Oxford University Press, 1995, p. 125-144.

TSUI, A .B. M. Classroom interaction. Penguin English Applied Linguistics, 1995, 123p.

WOOD, D.; BRUNER, J. S.; ROSS, G. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100, 1976.

Pubblicato

2012-02-10