PARTICIPATION, PROTAGONISM, AND LEARNING IN A CLASSROOM TALK-IN-INTERACTION WITHIN A HIGH SCHOOL WORKING TEAM

Authors

  • Rafael Petermann Instituto Federal do Paraná ##default.groups.name.author##
  • Neiva Maria Jung Universidade Estadual de Maringá ##default.groups.name.author##

Keywords:

talk-in-interaction, participation, protagonism, learning

Abstract

In this paper, we aim to recognize the protagonism and agentivity in the learning activity in talk-in-interaction data of Petermann’s master’s research project (2016) held at a private high school in Paraná, which works with thematic learning projects. Our epistemological perspective is Ethnomethodological Conversation Analysis (LODER; JUNG, 2008, 2009; SACKS; SCHEGLOFF; JEFFERSON, 1974). As a result, data point to a new communicative order in classroom that increases the possibilities of participation, agentivity and protagonism in the joint construction of knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Petermann, Instituto Federal do Paraná
    Docente EBTT, área de Letras (Português-Inglês), no Instituto Federal do Paraná.

References

ABELEDO, M. L. Uma compreensão etnográfica da aprendizagem de língua estrangeira na fala-em-interação de sala de aula. 2008. 217f. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

BLOMMAERT, J.; RAMPTON, B. Language and superdiversity. Diversities, v. 13, n. 2, p. 1-21, 2011.

CAZDEN, C. B. Classroom discourse: the language of teaching and learning. Portsmouth: Heinemann, 2001.

CANAGARAJAH, S. Translingual practice: Global Englishes and cosmopolitan relations. New York: Routledge, 2012.

CLARK, H. O uso da linguagem. Cadernos de Tradução, Porto Alegre, v.9, p. 49-71, 2000.

CONCEIÇÃO, L. E.; GARCEZ, P. M. O revozeamento no discurso da escola pública cidadã. Intercâmbio, São Paulo, v.14, p. 1-10, 2005.

CORONA, M. D. C. Fala-em-interação cotidiana e fala-em-interação institucional: uma análise de audiências criminais. In: LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Org.). Análises de fala-em-interação institucional: a perspectiva da Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p.13-44.

DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.24, p. 40-52, set./dez.2003.

DREW, P.; HERITAGE, J. Analyzing talk at work: an introduction. In: DREW, P.; HERITAGE, J. (Org.). Talk at work: Interaction in institutional settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. p. 3-65.

ERICKSON, F.; SHULTZ, J. O quando de um contexto: questões e métodos na análise da competência social. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. Sociolinguística interacional. São Paulo: Loyola, 2013. p. 215-234.

FERRETTI, C. J.; ZIBAS, D. M. L.; TARTUCE, G. L. B. P. Protagonismo juvenil na literatura especializada e na reforma do ensino médio. Cadernos de Pesquisa, vol.34, n.122, p. 411-423, 2004. https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000200007

GAGO, P. C. Questões de transcrição em Análise da Conversa. Veredas, Juiz de Fora, v.6, n.2, p.89-113, jul./dez. 2002.

GARCEZ, P. M. A organização da fala-em-interação social: controle social, reprodução de conhecimento, construção conjunta de conhecimento. Calidoscópio, São Leopoldo, v.4, n.1, p.66-80, jan./abr.2006.

GARCEZ, P. M. A perspectivada Análise da Conversa Etnometodológica sobre o uso da linguagem em interação social. In: LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Org.). Fala-em-interação social: introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008a. p. 17-38.

GARCEZ, P. M. Microethnography in the classroom. In: HORNBERGER, N. H. (Ed.). Encyclopedia of language and education.Vol. 10. Berlim: Springer, 2008b. p. 257-272. https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_259

GARCEZ, P. M. A fala-em-interação de sala de aula: controle social, reprodução, construção conjunta. In: GUEDES, P. C. (Org.). Educação Linguística e cidadania. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012. p. 87-121.

GARCEZ, P. M.; BULLA, G. S.; LODER, L. L. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. DELTA, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 257-288, 2014. https://doi.org/10.1590/0102-445078307364908145

GOFFMAN, E. Footing. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P.M. (Org.). Sociolinguística interacional. São Paulo: Loyola, 2013 [1981]. p.107-148.

GUMPERZ, J. Convenções de contextualização. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (Org.). Sociolinguística interacional. São Paulo: Loyola, 2013 [1982]. p.149-182.

JUNG, N. M. A reprodução de identidades sociais na comunidade e na escola. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2009.

KANITZ, A. Resolução de problemas e construção conjunta de conhecimento na fala-em-interação em cenário de desenvolvimento tecnológico. 2013. 184f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Org.). Fala-em-interação social: introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Org.). Análises de fala-em-interação institucional: a perspectiva da Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

LODER, L. L. O modelo Jefferson de transcrição: convenções e debates. In: LODER, L. L.; JUNG, N. M. (Org.). Fala-em-interação social: introdução à Análise da Conversa Etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008. p. 127-161.

LOPES, M. F. R. A fala-em-interação de sala de aula contemporânea no Ensino Médio: o trabalho de fazer aula e fazer aprendizagem de língua espanhola. 2015. 197f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

LUCENA, M. I. P. Práticas de linguagem na realidade da sala de aula: contribuições da pesquisa de cunho etnográfico em Linguística Aplicada. DELTA, São Paulo, v. 31, n. especial, p. 67-95, 2015.

MARKEE, N.; KASPER, G. Classroom talks: an introduction. The Modern Language Journal, Madison, v. 88, n. 4, p. 491-500, 2004. https://doi.org/10.1111/j.0026-7902.2004.t01-14-.x

O’CONNOR, M. C.; MICHAELS, S. Shifting Participant Frameworks: orchestrating thinking practices in group discussion. In: HICKS, D. (Org.). Discourse, learning and schooling. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. p. 63-103. https://doi.org/10.1017/CBO9780511720390.003

PETERMANN, R. A fala-em-interação em sala de aula de ensino médio: participação e construção conjunta de conhecimento em uma equipe de trabalho. 2016.138f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.

RAMPTON, B. Language in late modernity: Interaction in an urban school. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. https://doi.org/10.1017/CBO9780511486722

SACKS, H.; SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. Sistemática elementar para a organização da tomada de turnos para a conversa. Veredas, Juiz de Fora, v.7, n.1-2, p.9-73, 2003.

SCHULZ, L. A construção da participação na fala-em-interação de sala de aula: um estudo microetnográfico sobre a participação em uma escola municipal de Porto Alegre. 2007. 163f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

STREET, B. Letramentos sociais: Abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola, 2014.

UFLACKER, C. Fazer avaliar na construção do participante competente em sala de aula. 2012. 223f. Tese (Doutorado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

WARING, H. Z. Using explicit positive assessment in the language classroom: IRF, feedback, and learning opportunities. The Modern Language Journal, Hoboken, v.92, n.4, p.577-594, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2008.00788.x

Published

Jan-Fri-2018

Issue

Section

Número temático – Protagonismo na/da linguagem – lançamento em 2017