Fractal groups
Emergent dynamics in on-line learning communities
Parole chiave:
on-line pedagogical design, technology, complexityAbstract
Drawing on complexity theory, this work discusses the complex dynamics and emergent patterns of on-line learning communities based on a doctoral study in the area of Applied Linguistics. The analysis will center on the interlocutions of fifty students who interacted in small groups without the teacher's direct intervention, in an undergraduate course offered by the School of Languages and Literature at the Federal University of Minas Gerais. By analyzing the data, I demonstrate that out of the interactions among the peers of autonomous on-line learning communities arise opportunities for the construction of shared meaning, distributed leadership, as well as other dynamics. I also demonstrate the fractal nature of these communities. Moreover, I discuss how these findings shed light on the creation and development of course designs for large groups.
Downloads
Riferimenti bibliografici
BAR-YAM, Y. Fractals Available at: <http://necsi.org/guide/concepts/fractals.html>. Retrieved November 12 2000.
BRAGA, J. C. F. Comunidades autônomas de aprendizagem on-line na perspectiva da complexidade. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
CILLIERS, P. Complexity and Postmodernism: Understanding Complex Systems. New York: Routledge, 1998.
DAVIS, B.; SUMARA, D. Complexity and Education: Inquiries into Learning, Teaching, and Research. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum, 2006.
DAVIS, B.; SUMARA, D. Fitting Teacher Education in/to/for an Increasingly Complex World. Complicity: An International Journal of Complexity and Education, v. 7, n. 1, p. 30-40, 2012. Available at: <http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/complicity/issue/current>. Retrieved July 1 2012.
FARIA, H. de O. Socializando e aprendendo: a incorporação da rede social Orkut ao ensino de língua inglesa. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, v. 18, n. 2, p. 141-165, 1997.
LARSEN-FREEMAN, D. Language acquisition and language use from a chaos/complexity theory perspective. In: KRAMSCH, C. (Ed.). Language Acquisition and Language Socialization London: Continuum, 2002. p. 33-46.
LARSEN-FREEMAN, D. The emergence of complexity, fluency, and accuracy in the oral and written production of five Chinese learners of English. Applied Linguistics, v. 27, n. 4, p. 590-619, 2006.
MARTINS, A. C. A emergência de eventos complexos em aulas on-line e face a face: uma abordagem ecológica. Tese (Doutorado em Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
ODELL, J. Agents and emergence. Distributed Computing, Oct., p. 45-50, 1998. Available at: <http://www.jamesodell.com/DC9810JO.pdf>. Retrieved June 25 2005.
PAIVA, V. L. M. de O. Caleidoscópio: fractais de uma oficina de ensino aprendizagem: memorial. 2002. Belo Horizonte: UFMG/FALE, 2002. 262 f. Memorial apresentado para concurso de Professor Titular na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais.
PAIVA, V. L. M. de O. Modelo fractal de aquisição de línguas. In: BRUNO, F. C. (Org.). Ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras: reflexão e prática. São Carlos: Claraluz, 2005. p. 23-36.
PAIVA, V. L. M. de O.; BRAGA, J.; MARTINS, A. C. S. Design de atividades acadêmicas on-line. In: SHEPHERD, T.; SALIÉS, T. (Org). Linguística da Internet São Paulo: Editora Contexto. (no prelo).
PALAZZO, L. Complexidade, caos e auto-organização 2004. Available at: <http://www.comp.ufla.Br/~monserrat/isc/Complexidade_caos_autoorganizaçao.html>. Retrieved October 5 2004.
PARREIRAS, V. A sala de aula digital sob a perspectiva dos sistemas complexos: uma abordagem qualitativa. 2005. 356 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
SILVA, V. A dinâmica caleidoscópica do processo colaborativo de aprendizagem: um estudo na perspectiva da complexidade e do caos. Tese (Doutorado) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
SOUZA, V. V. S. Dinamicidade e adaptabilidade em comunidades virtuais de aprendizagem: uma textografia à luz do Paradigma da Complexidade. 2011. 255 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
VAN LIER, L. From input to affordance: social-interactive learning from an ecological perspective. In: LANTOLF, J. P. (Ed.). Sociocultural Theory and Second Language Learning Oxford: Oxford University Press, 2000. p. 245-259.
VAN LIER, L. Interaction in the Language Curriculum: Awareness, Autonomy and Authenticity. London: Longman, 1996.
VAN LIER, L. The Ecology and Semiotics of Language Learning: a Sociocultural Perspective. Boston: Kluwer Academic, 2004.
WALDROP, M. M. Complexity: the Emerging Science at the Edge of Order and Chaos. New York: Touchstone, 1992.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2013 Junia de Carvalho Fidelis Braga

Questo volume è pubblicato con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


