The teaching of English as a foreign language in the context of Brazilian regular schools
a retrospective and prospective view of policies and practices
Parole chiave:
Language policies, English as a Foreign Language, Brazilian regular schoolsAbstract
This paper discusses government policies for the teaching of English as a foreign language in Brazilian regular schools, in relation to the practices and identities developed by the teachers working in this context. Starting with an historical analysis of the practices, propositions, and policies, since the second half of the last century, the article evaluates the impact of official documents upon the process of teaching English in Brazil. The tension between resistance and willingness to change, as well as between the identities of the teacher as either educator or instructor underlies the analysis, which also aims to point out possible paths for the future of our profession in regular schools.
Downloads
Riferimenti bibliografici
ALMEIDA, R. L. T. de. Metáfora conceptual e conhecimento nos discursos e práticas de professores do ensino fundamental. 2009. Tese (Doutorado) - Universidade Federal Fluminense, Instituto de Letras, Niterói, 2009.
ASSIS-PETERSON, A. A. Interview with Pedro Garcez. APLIEMT Newsletter, v. 7, p. 3-5, 2003.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: quinta a oitava séries do ensino fundamental - língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2006.
CELANI, M. A. Introduction. In: CELANI, M. A. et al ESP in Brazil: 25 years of evolution and reflection. Campinas-SP: Mercado de Letras, São Paulo: Educ, 2005. p. 13-26.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding language teaching: from method to postmethod. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2006.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Oficina de lingüística aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino / aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
MORIN, Edgar. Epistemologia da Complexidade. In: SCHNITMAN, Dora Fried (Org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade Porto Alegre: Artmed, 1996.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2012 Ricardo Luiz Teixeira de Almeida

Questo volume è pubblicato con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


