Emoções e pesquisa narrativa
transformando experiências de aprendizagem
Keywords:
narrative research, emotions, language learning experiences, EnglishAbstract
This article explores the influence of a narrative research on the language learning experiences of undergraduate students of English. As they reflect upon their language learning histories, they give voice and meaning to their experiences and their self-esteem improves. Their language learning histories reveal the relevance of emotions in their oral skills development, reflection, and responsibility for their professional trajectories. Three participants transformed their language experiences by reflecting on the emotions that restrained their speaking skills and projecting images that would represent their desire to become fluent speakers. However, transforming their desires into actions entails dealing with investments that may go beyond reflection fostered by this research.
Downloads
References
ABRAHÃO, M. H. V. (Org.). Prática de ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas: Pontes, 2004.
ARAGÃO, R. Cognição, emoção e reflexão na sala de aula: por uma abordagem sistêmica do ensino/aprendizagem de inglês. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 5, n. 2, p. 101-122, 2005.
ARAGÃO, R. C. São as histórias que nos dizem mais: emoção, reflexão e ação na sala de aula. 2007. Tese (Doutorado em Estudos Lingüísticos) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
ARNOLD, J. Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
ARNOLD, J.; BROWN, H. D. A map of the terrain. In: ARNOLD, J. (Ed.). Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
BARCELOS, A. M. F. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Linguagem & Ensino. v. 9, p. 145-175, 2006.
BARCELOS, A. M. F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 7, n. 2, p. 109-138, 2007.
BENSON, P.; NUNAN, D. Learners' stories: difference and diversity in language learning. Cambridge: Cambridge Universtiy Press, 2004.
BOOTH, R. J.; PENNEBAKER, J. W. Emotions and immunity. In: LEWIS, M.; HAVILAND-JONES, J. M. (Ed.). Handbook of Emotions. New York: The Guilford Press, 2000. p.558-572.
CELANI, M. A. A. Professores e formadores em mudança - relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Mercado de Letras: Campinas, 2003.
CLANDININ, J.; CONNELLY, M. Narrative Inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey Bass Publishers, 2000.
CUNHA, N. B. Experiências de aprendizagem: um estudo de caso sobre as experiências fora da sala de aula de alunos de Letras-Inglês em uma instituição particular de ensino superior. 2005. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
DUTRA, D. P. A metalinguagem e o sistema pedagógico do professor. In: DUTRA, D. P.; MELLO, H. (Org.) A gramática e o vocabulário no ensino de inglês: novas perspectivas. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, POSLIN, 2004. p. 17-40.
DUTRA, D. P.; MELLO, H. A prática reflexiva na formação inicial e continuada de professores de língua inglesa. In: ABRAHÃO, M. H. V. (Org.). Prática de ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas: Pontes Editores, 2004. p. 31-43.
LEFFA, V. O professor de línguas estrangeiras - construindo a profissão. Pelotas: Educat, 2001.
JOHNSON, K.; GOLOMBEK, P. Teacher's narrative inquiry as professional development. New York: Cambridge University Press, 2002.
MATTOS, A. M. A. O professor no espelho: conscientização e mudança pela auto-observação. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 2, n.1, p. 121-156, 2002.
MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento. São Paulo: Palas Athena, 2001.
MATURANA, H. Uma abordagem da educação atual na perspectiva da biologia do conhecimento. In: MATURANA, H. (Org.). Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998. p.11-35.
MATURANA, H.; BLOCK, S. Biologia del emocionar y alba emoting. Santiago del Chile: Dolmen Ediciones, 1996.
MICCOLI, L. S. Learning English as a foreign language in Brazil: a joint investigation of learners' experiences in a university classroom. 1997. Tese (Doutorado em Educação) - Ontario Institute for Studies in Education, Universtiy of Toronto, Toronto, 1997.
MICCOLI, L. S. A deeper view of EFL learning: students' collective classroom experiences. Claritas, v. 6, n. 3-4, p. 185-204, 2000.
MICCOLI, L. S. Individual classroom experiences: a socio-cultural comparison for understanding EFL classroom learning. Ilha do Desterro, n. 41, v. 1, p. 61-91, 2003.
MICCOLI, L. S. A experiência na lingüística aplicada ao ensino de línguas estrangeiras: levantamento, conceituação, referências e implicações para pesquisa. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 6, n. 2, p. 207-248, 2007.
MURPHEY, T. Language hungry! An introduction to language learning fun and self-esteem. Brighton: Helbiling Languages, 2006.
NORTON, B. Identity and language learning: gender, ethnicity and educational change. London: Longman, 2000.
OATLEY, K.; JENKINS, J. Understanding emotions. Oxford: Blackwell Publishing, 1996.
OXFORD, R. L.; GREEN, J. Language learning histories: learners and teachers helping each other understand learning styles and strategies. TESOL Journal, v. 5, p. 20-23, 1996.
OXFORD, R. L. Anxiety and the language learner: new insights. In: ARNOLD, J. (Ed.). Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
PAIVA, V. M. O. A LDB e a legislação vigente sobre o ensino e a formação de professor de língua inglesa. In: TEIXEIRA, C. M.; CUNHA, M. J. C. (Org.). Caminhos e colheitas: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: Editora da UNB, 2003. p. 53-84.
PAIVA, V. L. M. O. Memórias de aprendizagem de professores de língua inglesa. Contexturas, São Paulo, v. 9, p. 63-78, 2006.
PAIVA, V. L. M. O. Autonomia e complexidade: uma análise de narrativas de aprendizagem. In: FREIRE, M. M.; ABRAHÃO, M. H. V.; BARCELOS, A. M. F. (Org.). Lingüística aplicada e contemporaneidade. Campinas: Pontes, 2005.
PAIVA, V. L. M. O. Letramento digital através de narrativas de aprendizagem de língua inglesa. Crop, v. 12, p. 1-20, 2007a.
PAIVA, V. L. M. O. As habilidades orais nas narrativas de aprendizagem. Trabalhos em Lingüística Aplicada. v. 46, n.2, p.165-179, 2007b.
PAVLENKO, A. Emotions and multilingualism. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
SCHUMANN, J. The neurobiology of affect in language. Boston: Blackwell, 1997.
STANLEY, C. Learning to think, feel and teach reflectively. In: ARNOLD, J. (Ed.). Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. p. 109-124.
SWAIN, M.; MICCOLI, L. Learning in a content-based, collaboratively-structured course: the experience of an adult ESL learner. TESL Canada Journal, v. 12, n. 1, p. 15-28, 1994.
TELLES, J. "É pesquisa, é? Ah, não quero não bem!" Sobre pesquisa acadêmica e sua relação com a prática do professor de línguas. Linguagem & Ensino, v. 5, n. 2, p. 91-116, 2002.
TELLES, J. Reflexão e identidade profissional do professor de LE: que histórias contam os futuros professores?. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 4, n. 2, p. 57-83, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


